Targi motoryzacyjne AMI Lipsk 2014 - święto technologii i ekologii (ZDJĘCIA)

redakcja.regiomoto
BMW i8 na targach AMI 2014
BMW i8 na targach AMI 2014
W ostatnią niedzielę zakończyły się 22 Międzynarodowe Targi Motoryzacji AMI-AMITEC Lipsk 2014. Przez ponad tydzień, na niespełna 200 tyś. metrów kwadratowych, można było podziwiać najnowsze modele samochodów i nowinki techniczne.
BMW i8 na targach AMI 2014
BMW i8 na targach AMI 2014

Oto relacja naszego Czytelnika, Michała Pietrzakowskiego.

Wszyscy producenci samochodów, obecni w Lipsku, zaprezentowali przynajmniej jeden model auta z ekologią w nazwie i zamyśle. Były więc różnego rodzaju hybrydy i samochody z napędem elektrycznym. Zaczynając od hali nr 1, którą opanowała grupa Volkswagena, dzieląc ją ze daleko wschodnimi markami – Hyundaiem, Hondą i Nissanem, natrafiamy na „zielone samochody".

Zobacz też: Nowy Mercedes klasy C kombi i BMW X4 - najważniejsze premiery w Lipsku (WIDEO)

Firma Porsche, słynąca z aut sportowych, pokazała dwie hybrydy, które nie ustępują osiągami zwykłym odmianom. Model Panamera S e-hybrid, który posiada możliwość ładowania z gniazdka wyposażony jest w silnik spalinowy o mocy 320 KM i silnik elektryczny o mocy 95 KM. Wykorzystując tylko energię elektryczną może pokonać 36 km, a średnie zużycie paliwa ma sięgnąć zaledwie 3 l/100 km.

Obok stał model 918 Spyder. To o wiele bardziej sportowe Porsche z benzynowym silnikiem V8 i dwoma elektrycznymi o astronomicznej łącznej mocy 899 KM. Znak rozpoznawczy obu hybryd to zielone akcenty na zewnątrz, jak i wewnątrz. Poza tym po raz pierwszy w Europie pokazano nowe Porsche Cayman GTS z sześciocylindrową jednostką o mocy zwiększonej do 340KM, która rozpędza auto od 0 do 100 km/h 4,6 s.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z targów AMI 2014

BMW i8 na targach AMI 2014
BMW i8 na targach AMI 2014

 

Volkswagen zaprezentował Golfa GTE Plug-In Hybrid z zespołem napędowym o łącznej mocy 204 KM i średnim zużyciu paliwa wynoszącym 1,5 l/100 km. Tak niskie spalanie możliwe jest dzięki silnikowi elektrycznemu, powiązanemu z zestawem akumulatorów (8,8 kWh), których pełne naładowanie zajmuje zaledwie 3,5 h.

Volkswagen mógł pochwalić się również najoszczędniejszym pięcioosobowym autem w historii - wersją TDI Blue Motion modelu Polo, mającym zasięg ponad 1300 km przy zbiorniku paliwa o pojemności 45 l.

Na stoisku niemieckiego koncernu uwagę przyciągał futurystyczny model XL1. Jego wygląd jest dość
kontrowersyjny, jakby projektant zaczął od maski i w połowie samochodu stwierdził, że znudziło mu się projektowanie. Ale takie postępowanie podyktowała chęć zmniejszenia oporów powierza a więc i zużycia paliwa. Samochód jest bardzo lekki, ma wiele elementów z włókna węglowego. Jego zużycie paliwa wynosi 1 l/100 km, cena to ponad 100 tys. euro.

Audi, oprócz wybitnie sportowych modeli, jak RS6, A7, S4, S3 cabrio, pokazało też hybrydowe Audi A3 e-tron. Jego akumulatory ładuje się za pośrednictwem gniazdka umieszczonego w grillu, pod logo z czterema pierścieniami. Łączna moc silnika 1.4 TSI i motoru elektrycznego to 204 KM, zasięg na bateriach to 50 km.

Niemiecką premierę na AMI miał nowy Nissan X-Trail. Bardziej aerodynamiczny, z większą ilością miejsca wewnątrz i o lepszych właściwościach terenowych. Dostępny również w wersji elektrycznej. Elektryczny był także Nissan e-NV200 oraz model Leaf. Ten pierwszy to van o zasięgu aż 170 kilometrów. Drugi to miejski kompakt o zasięgu niespełna 200 km na jednym ładowaniu baterii litowo-jonowej niestandardowo umieszczonej pod podłogą, w celu zwiększenia pojemności bagażnika.

Poza tym na stoisku Nissana było dość sportowo. Wyścigowa odmiana GT3 modelu GTR Nismo oraz model cywilny, a także 370Z również w odmianie Nismo.

W drugiej hali swoją światową premierę miał Mercedes klasy C w wersji kombi. Lżejszy od poprzednika dysponuje silnikami od 115 do 333 KM. Będzie również wersja hybrydowa z silnikami wysokoprężnym i elektrycznym o łącznej mocy 231 KM. W salonach samochód pojawi się jesienią.

U Forda światową premierę miała Fiesta Sport o mocy 220 KM. Pokazano również nowe Mondeo, na którego handlową premierę w Europie ciągle czekamy, oraz Focusa po liftingu. Ten najlepiej sprzedający się samochód 2013 roku otrzymał charakterystyczne ostatnio dla modeli Forda wąskie lampy przednie i wielki grill a la Aston Martin.

Citroen po raz pierwszy w Niemczech, zaprezentował model C4 Cactus. Zabawnie wyglądające auto kryje w sobie wiele innowacyjnych rozwiązań. W oczy rzuca się panel na bocznych drzwiach, który kryje w sobie mikrokapsułki wypełnione powietrzem, mające chronić przed porysowaniem samochodu. W kabinie wyróżniał się zamontowany centralnie siedmiocalowy ekran dotykowy, służący do sterowania klimatyzacją, nawigacją GPS czy systemem audio. Citroen C4 Cactus w najoszczędniejszej wersji ma zużywać zaledwie 3,2 l oleju napędowego na 100 km.

Hala nr 3 to przede wszystkim gustownie urządzone stoisko BMW, na którym królował jasno-oliwkowy model M4, mający swoją europejską premierę w wersji cabrio. Na naszym kontynencie po raz pierwszy pokazano także X4. To średniej wielkości SUV z opadającym dachem, stylizowany na coupe podobnie jak większe X6. Bawarska firma zaprezentowała także pierwszego miejskiego minivana w swojej gamie – czyli serię 2 Active Tourer. Samochód ma m.in. system odzyskiwania energii kinetycznej, która niejako marnowała się podczas hamowania.

Największe jednak zainteresowanie na stoisku spod znaku niebiesko-białego śmigła budziły dwa modele elektryczne: i3 oraz i8. Ten pierwszy samochód to miejskie auto z silnikiem elektrycznym połączonym z litowo-jonowym akumulatorem wysokiego napięcia. Ta technologia sprawia, że jazda po mieście staje się zupełnie bezstresowa i długodystansowa. Ten drugi model to rewolucyjna konstrukcja samochodu sportowego o zużyciu paliwa i emisji CO2 jak w aucie miejskim.

Opel zaprezentował elektryczną Amperę z silnikiem spalinowym, napędzającym generator prądotwórczy. Ulepszona Ampera, pokazana w Lipsku, ma także możliwość ładowania ze zwykłego gniazdka. Jej zasięg na bateriach wynosi nawet 80 km.

Niemiecką premierę miał następca Subaru Imprezy WRX – model WRX STI. Japoński Samuraj w nowej odsłonie ma być skuteczny, a nie ekonomiczny.

Pod szklanym dachem hali łączącej wszystkie pozostałe królowała motoryzacja bez przedrostka „eko" w nazwie. Zaparkowano tu najbardziej luksusowe i sportowe auta na Ziemi. Rolls-Royce, Bentley, Ferrari, Lamborghini to tylko niektóre z eksponowanych tu marek.

Michał Pietrzakowski 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie