Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego ma ogromne doświadczenie w tworzeniu raportów pokazujących usterkowość
samochodów. Swoje zestawienia publikuje nieprzerwanie od 1973 r., opierając się na danych z okresowych, obowiązkowych badań technicznych prowadzonych w Niemczech.
Najnowszy raport, opublikowany 7 grudnia 2012 r. stworzono w oparciu o dane z dokumentów pokontrolnych 8 100 000 samochodów. To o 300 000 więcej niż w ubiegłym roku i o 800 000 więcej niż dwa lata temu. Wyniki tradycyjnie zgrupowano w pięciu kategoriach wiekowych, określając przeciętny udział poważnych usterek dla każdej z grup oraz oddzielnie dla każdego modelu będącego w zestawieniu. Najnowsza publikacja powstała trzy lata po zakończeniu w Niemczech programu dopłat do wymiany samochodu na nowy. Jej twórcy spodziewali się, że w związku z dopływem nowych aut i wycofaniem z rynku dużej liczby aut wyeksploatowanych nastąpi zdecydowane zmniejszenie współczynnika awaryjności. Prognozy nie sprawdziły się. Wskaźnik określający poziom poważnych awarii znowu wzrósł, osiągając wartość 20%.
W najnowszym raporcie TÜV wciąż widać pozytywną dominację samochodów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Wśród 52 aut, które znalazły się w czołowych dziesiątkach poszczególnych kategorii wiekowych, aż 31 to właśnie auta japońskie. To dwa mniej niż przed rokiem. Za to o dwa auta więcej, czyli 21, reprezentuje motoryzację niemiecką. Przesunięcie proporcji nie jest duże, ale jednak wskazuje na pewną poprawę jakości aut producentów niemieckich. Dodatkowym potwierdzeniem tego trendu jest zmniejszenie liczby samochodów marek niemieckich wśród modeli o największej awaryjności. W najgorszych dziesiątkach poszczególnych kategorii znalazło się 9 aut niemieckich, podczas gdy w roku ubiegłym było ich 14. Do czołowych dziesiątek nie wszedł żaden samochód producenta spoza Japonii i Niemiec.
Wśród najgorszych samochodów najnowszego zestawienia TÜV wciąż najwięcej jest aut francuskich. Biorąc pod uwagę ostatnie dziesiątki każdej kategorii wiekowej jest ich 17. Drugą lokatę w tej niechlubnej statystyce zajmują samochody włoskie, które przed rokiem były na trzeciej pozycji, za autami niemieckimi. Liczba włoskich modeli w ogonie całej stawki wzrosła z 10 do 14.
Podobnie jak przed rokiem najlepiej w raporcie wypadła Toyota. Ma najwięcej samochodów w pierwszych dziesiątkach każdej z pięciu grup zestawienia. Jest ich aż 20, o dwa więcej niż rok wcześniej. Drugą lokatę z siedmioma autami zajęła Mazda, a trzecią Volkswagen i Porsche (po 6 modeli).
Zestawienie tego rodzaju, co opracowanie niemieckiego Stowarzyszenia Dozoru Technicznego, nie jest w pełni obiektywnym źródłem wiedzy o awaryjności samochodów. Pokazuje problem wycinkowo, bowiem oparte jest jedynie na danych o awariach stwierdzonych podczas okresowych badań technicznych. Tymczasem wiele podzespołów w samochodzie nie podlega badaniom prowadzonym przez diagnostów i nie można ocenić ich sprawności. Przykładem może być osprzęt silnika, skrzynia biegów, sprzęgło, dwumasowe koło zamachowe, klimatyzacja czy elektronika. Każdy z tych elementów to potencjalne źródło niedomagań, w niektórych modelach wręcz nagminnie sprawiające problemy. Poza tym trzeba wziąć pod uwagę, że raport TÜV obejmuje samochody użytkowane w Niemczech, jeżdżące po innych (zazwyczaj lepszych) nawierzchniach, eksploatowanych na innych paliwach i obsługiwanych przez inną sieć warsztatową. Dlatego zestawienie niemieckiego Stowarzyszenia Dozoru Technicznego należy traktować jedynie jako wskazówkę, dającą ogólny obraz awaryjności samochodów.
Można domniemywać, że mała liczba uszkodzeń stwierdzonych podczas przeglądów technicznych przekłada się na lepszą jakość danego modelu i większą dbałość producenta o niezawodność i trwałość podzespołów. Bardziej miarodajne jest korzystanie z różnych raportów awaryjności dla zbudowania pełniejszej wiedzy o danym modelu. Informacje z zestawienia TÜV doskonale uzupełniają dane z raportu ADAC, opartego na liczbie awarii podczas podróży, zakończonych interwencją
pomocy drogowej oraz o dane z raportu JD Power, pokazującego zadowolenie klientów z użytkowania samochodów.
Nie wszyscy właściciele samochodów znajdą swoje auta w tabelach raportu TÜV. Zaskoczeni brakiem konkretnego modelu mogą być również ci, którzy planują zakup używanego samochodu i chcieliby sprawdzić jego pozycję w rankingu awaryjności.
Twórcy zestawienia biorą bowiem pod uwagę tylko te modele, które przyjechały na kontrolne badania techniczne w liczbie przynajmniej 10 000 egzemplarzy. Jeśli ten warunek nie został spełniony auto po prostu nie jest klasyfikowane w raporcie TÜV. Chodzi nie tylko o te pojazdy, które z racji swej elitarności obecne są na rynku w niewielkiej liczbie egzemplarzy. Problem dotyczy również samochodów popularnych na innych rynkach europejskich, ale nie oferowanych oficjalnie w Niemczech, albo cieszących się na tamtym rynku mizerną popularnością. Niestety, w takich przypadkach nie można sięgnąć do innych statystyk awaryjności, bowiem każda z nich opiera swoje dane o samochody popularne w Niemczech i przyjeżdżające na badania techniczne w odpowiednio dużej liczbie.
Przeglądy techniczne – bogate źródło informacji
Raport TÜV powstaje na podstawie danych zebranych podczas okresowych przeglądów technicznych samochodów osobowych w stacjach kontroli pojazdów na terenie Niemiec. Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego ma największy udział w takich przeglądach. Drugą pod względem liczby przeprowadzonych badań technicznych instytucją w Niemczech jest DEKRA, czyli Niemieckie Stowarzyszenie Rzeczoznawców Technicznych, a trzecią GTÜ, czyli Towarzystwo Nadzoru Technicznego. Przeglądy są prowadzone również przez inne podmioty z sektora nadzoru technicznego, ale mają one niewielki udział w rynku tych usług.
Badania techniczne aut wyglądają podobnie jak w Polsce, są jednak bardziej wnikliwe i obejmują większą liczbę punktów kontrolnych. Sprawdza się sprawność hamulców, amortyzatorów, oświetlenia, podwozia, ogumienia, układu wydechowego, zwracając jednocześnie uwagę na zaawansowanie procesów korozyjnych w elementach ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. Istotne jest, że każde badanie przebiega tak samo i obejmuje ten sam zestaw czynności kontrolnych. W ten sposób można obiektywnie i w pełni porównywalnie z innymi ocenić każdy samochód opuszczający stanowisko diagnostyczne. Do statystyki pobiera się jedynie dane o istotnych usterkach, a końcowy wynik określa się udziałem aut z poważnymi usterkami w całkowitej liczbie zbadanych egzemplarzy danego modelu. Jako reprezentatywną przyjmuje się liczbę przynajmniej 10 000 zbadanych samochodów konkretnego modelu.
Rosnący wskaźnik usterkowości
Raport TÜV jest kolejnym, który pokazuje wzrost awaryjności użytkowanych w Niemczech samochodów. Po wyraźnym spadku
z 18,9% do 15,7% między rokiem 2006 a 2008, wskaźnik poważnych awarii w kontrolowanych samochodach wzrósł do 17,6% w 2009 r., 19,5% w raporcie za 2011 r. i 19,7 % w ubiegłorocznym zestawieniu. Według najnowszych danych TÜV 2013 wskaźnik ten jest wyższy o 0,3% i wynosi 20%. W raporcie z 1997 r. średni wskaźnik poważnych awarii wynosił zaledwie 11,6%, a zatem wzrost usterkowości na przestrzeni ostatnich 15 lat jest naprawdę wyraźny. Tendencja wzrostowa ma charakter równomierny, a nie skokowy, nie można mówić zatem o gwałtownym załamaniu jakości samochodów. Specjaliści TÜV uważają, że stały wzrost usterkowości to efekt coraz szybszego wprowadzania nowych modeli i coraz gorszego ich dopracowania. Na opracowanie i sprawdzenie auta firmy mają coraz mniej czasu, chcąc podołać coraz ostrzejszej konkurencji. Dlatego wiele mankamentów pojawia się w trakcie eksploatacji przez użytkowników.
Raport TÜV 2013:
Kategoria wiekowa 2-3 lata | |||
NAJLEPSI | |||
Lokata | Model | Udział aut z usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
1. | Volkswagen Polo | 2,2 | 32000 |
2. | Mazda 3 | 2,7 | 38000 |
3. | Audi Q5 | 2,8 | 61000 |
4. | Toyota Avensis | 2,9 | 44000 |
5. | Volkswagen Golf Plus | 3,1 | 37000 |
5. | Mazda 2 | 3,1 | 33000 |
7. | Toyota Prius | 3,5 | 43000 |
7. | Toyota Yaris | 3,5 | 34000 |
7. | Toyota IQ | 3,5 | 29000 |
10. | Opel Agila | 3,7 | 25000 |
11. | Volkswagen Tiguan | 3,8 | 50000 |
11. | Toyota Auris | 3,8 | 37000 |
13. | Audi A3 | 3,9 | 48000 |
13. | Ford Fusion | 3,9 | 34000 |
13. | Porsche Cayenne | 3,9 | 55000 |
16. | Volkswagen Golf | 4 | 47000 |
16. | Suzuki SX4 | 4 | 38000 |
16. | Toyota Corolla Verso | 4 | 47000 |
19. | Porsche 911 | 4,1 | 31000 |
19. | Porsche Boxster / Cayman | 4,1 | 31000 |
19. | Suzuki Splash | 4,1 | 29000 |
NAJGORSI | |||
113. | Ford Galaxy | 8,5 | 74000 |
114. | Volkswagen Sharan | 8,6 | 73000 |
114. | Fiat Bravo | 8,6 | 43000 |
116. | Fiat Punto | 8,7 | 36000 |
117. | Alfa Romeo 159 | 8,9 | 57000 |
117. | Peugeot 308 | 8,9 | 46000 |
119. | Citroën Berlingo | 9 | 48000 |
119. | Citroën C5 | 9 | 62000 |
119. | Peugeot 407 | 9 | 62000 |
122. | Citroën C2 | 9,1 | 35000 |
122. | Dacia Sandero | 9,1 | 35000 |
124. | Renault Kangoo | 9,4 | 45000 |
125. | Chevrolet Aveo | 9,7 | 35000 |
126. | Chevrolet Matiz | 9,9 | 29000 |
126. | Kia Sorento | 9,9 | 56000 |
128. | Citroën C4 | 10,6 | 41000 |
129. | Fiat Panda | 11,7 | 30000 |
130. | Daihatsu Sirion | 12 | 33000 |
131. | Fiat Doblò | 12,3 | 50000 |
132. | Dacia Logan | 13,3 | 48000 |
Kategoria wiekowa 4-5 lat | |||
NAJLEPSI | |||
Lokata | Model | Udział aut z usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
1. | Toyota Prius | 4 | 63000 |
2. | Mazda 2 | 4,8 | 48000 |
3. | Toyota Auris | 5 | 57000 |
4. | Smart Fortwo | 5,1 | 42000 |
4. | Toyota Corolla Verso | 5,1 | 71000 |
6. | Mercedes-Benz C-sarja | 5,3 | 68000 |
7. | Porsche Boxster / Cayman | 5,6 | 46000 |
7. | Porsche Cayenne | 5,6 | 76000 |
9. | Porsche 911 | 5,8 | 47000 |
10. | Ford Fusion | 5,9 | 51000 |
10. | Volkswagen Golf Plus | 5,9 | 61000 |
12. | Audi TT | 6,2 | 58000 |
12. | Mazda 3 | 6,2 | 61000 |
12. | Suzuki SX4 | 6,2 | 61000 |
15. | BMW X5 | 6,3 | 83000 |
15. | Toyota Avensis | 6,3 | 78000 |
17. | Mercedes-Benz SLK | 6,5 | 48000 |
18. | Toyota RAV4 | 6,7 | 69000 |
19. | Audi A3 | 6,9 | 74000 |
20. | Mazda MX-5 | 7,1 | 44000 |
NAJGORSI | |||
102. | Volkswagen Fox | 14,7 | 55000 |
103. | Peugeot 207 | 14,8 | 56000 |
103. | Škoda Roomster | 14,8 | 67000 |
105. | Citroën C2 | 14,9 | 57000 |
106. | Citroën Berlingo | 15,2 | 76000 |
107. | Fiat Punto | 15,3 | 61000 |
108. | Alfa Romeo 147 | 15,5 | 65000 |
108. | Volvo V70 | 15,5 | 114000 |
110. | Alfa Romeo 159 | 15,8 | 83000 |
111. | Citroën C5 | 15,9 | 89000 |
111. | Seat Ibiza / Cordoba | 15,9 | 62000 |
113. | Citroën C4 | 16,7 | 70000 |
114. | Fiat Panda | 16,9 | 51000 |
115. | Peugeot 307 | 17,8 | 72000 |
116. | Peugeot 407 | 18 | 85000 |
116. | Renault Mégane | 18 | 76000 |
118. | Fiat Doblò | 21,4 | 80000 |
119. | Renault Laguna | 23 | 90000 |
120. | Renault Kangoo | 23,2 | 72000 |
121. | Dacia Logan | 25,8 | 73000 |
Kategoria wiekowa 6-7 lat | |||
NAJLEPSI | |||
Lokata | Modele | Udział aut z usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
1. | Porsche 911 | 6,2 | 59000 |
2. | Toyota Corolla Verso | 6,6 | 91000 |
3. | Toyota Prius | 7 | 83000 |
4. | Toyota RAV4 | 8,3 | 81000 |
5. | Toyota Avensis | 8,6 | 96000 |
6. | Mazda 2 | 8,7 | 68000 |
7. | Ford Fusion | 8,9 | 71000 |
8. | Volkswagen Golf Plus | 9,6 | 78000 |
9. | Subaru Forester | 9,9 | 90000 |
9. | Toyota Corolla | 9,9 | 81000 |
11. | Mazda MX-5 | 10,2 | 62000 |
12. | Mazda 5 | 10,5 | 82000 |
13. | Ford Fiesta | 10,7 | 73000 |
14. | Ford Focus C-Max | 10,9 | 78000 |
14. | Mercedes-Benz SLK | 10,9 | 62000 |
16. | Honda CR-V | 11 | 90000 |
17. | Honda Jazz | 11,1 | 73000 |
18. | Audi A4 | 11,2 | 116000 |
19. | Mazda 3 | 11,4 | 81000 |
20. | Porsche Cayenne | 11,5 | 103000 |
NAJGORSI | |||
88. | Chevrolet Kalos | 21,3 | 72000 |
88. | Fiat Panda | 21,3 | 67000 |
90. | Peugeot 407 | 21,9 | 105000 |
91. | Peugeot 206 | 22 | 78000 |
92. | Chevrolet Matiz | 23 | 61000 |
93. | Opel Corsa | 23,1 | 75000 |
94. | BMW X5 | 23,4 | 126000 |
95. | Renault Mégane | 23,7 | 91000 |
96. | Kia Sorento | 24 | 109000 |
97. | Renault Twingo | 24,4 | 69000 |
98. | Alfa Romeo 147 | 24,7 | 91000 |
99. | Peugeot 307 | 24,9 | 91000 |
100. | Renault Clio | 25,8 | 77000 |
101. | Alfa Romeo 156 | 27,3 | 111000 |
102. | Fiat Doblò | 28,2 | 107000 |
103. | Renault Laguna | 29,3 | 103000 |
104. | Renault Kangoo | 29,4 | 93000 |
105. | Mercedes-Benz ML | 30 | 118000 |
106. | Fiat Stilo | 31,6 | 96000 |
107. | Chrysler PT Cruiser | 32,6 | 87000 |
Kategoria wiekowa 8-9 lat | |||
NAJLEPSI | |||
Lokata | Model | Udział aut z usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
1. | Porsche 911 | 8,8 | 78000 |
2. | Toyota Avensis | 9,9 | 108000 |
3. | Honda Jazz | 10,7 | 93000 |
4. | Toyota RAV4 | 11,3 | 100000 |
5. | Subaru Forester | 11,4 | 109000 |
6. | Toyota Corolla | 12,9 | 102000 |
7. | Mazda MX-5 | 13,4 | 78000 |
8. | Mazda 2 | 14,2 | 83000 |
9. | Ford Fusion | 14,6 | 89000 |
10. | Volkswagen Golf | 15,6 | 119000 |
10. | Toyota Yaris | 15,6 | 95000 |
12. | BMW Z4 | 16,3 | 80000 |
13. | Honda CR-V | 16,7 | 105000 |
14. | Audi A4 | 16,8 | 135000 |
15. | Volkswagen New Beetle | 17 | 87000 |
16. | Ford Fiesta | 17,3 | 87000 |
17. | Hyundai Getz | 17,4 | 87000 |
18. | Mercedes-Benz SLK | 17,5 | 79000 |
18. | Suzuki Jimny | 17,5 | 77000 |
20. | Opel Agila | 17,6 | 79000 |
NAJGORSI | |||
68. | Peugeot 307 | 28,2 | 114000 |
68. | Renault Mégane | 28,2 | 103000 |
70. | Opel Zafira | 28,3 | 122000 |
71. | Opel Corsa | 28,8 | 88000 |
72. | Fiat Punto | 28,9 | 93000 |
73. | Kia Sorento | 29,1 | 130000 |
74. | Mini | 29,5 | 91000 |
75. | Alfa Romeo 156 | 29,8 | 128000 |
76. | Ford Ka | 30 | 65000 |
77. | Renault Twingo | 30,2 | 87000 |
78. | Fiat Doblò | 31,5 | 131000 |
79. | Renault Clio | 31,7 | 96000 |
80. | Mercedes-Benz ML | 32 | 137000 |
81. | Ford Galaxy | 32,6 | 145000 |
82. | Volkswagen Sharan | 33,2 | 144000 |
83. | Alfa Romeo 147 | 33,8 | 111000 |
83. | Renault Kangoo | 33,8 | 119000 |
85. | Renault Laguna | 34,2 | 123000 |
86. | Fiat Stilo | 35,6 | 109000 |
87. | Chrysler PT Cruiser | 36,8 | 115000 |
Kategoria wiekowa 10-11 lat | |||
NAJLEPSI | |||
Lokata | Model | Udział aut z usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
1. | Porsche 911 | 11 | 87000 |
2. | Toyota RAV4 | 14,2 | 110000 |
3. | Mercedes-Benz SLK | 16,9 | 94000 |
4. | Toyota Corolla | 18,1 | 110000 |
5. | Toyota Yaris | 18,3 | 109000 |
6. | Toyota Avensis | 19,3 | 139000 |
7. | Mazda MX-5 | 19,7 | 93000 |
8. | Suzuki Jimny | 21 | 96000 |
9. | Volkswagen Golf | 21,2 | 134000 |
10. | Audi A2 | 22,4 | 127000 |
11. | Audi A4 | 22,6 | 135000 |
11. | Volkswagen New Beetle | 22,6 | 120000 |
13. | Mazda Premacy | 22,9 | 126000 |
14. | Smart Fortwo | 23 | 92000 |
15. | BMW Z3 | 23,3 | 86000 |
16. | Opel Agila | 23,8 | 93000 |
17. | Honda Accord | 23,8 | 124000 |
18. | Audi A3 | 24,1 | 136000 |
19. | Volkswagen Lupo | 24,2 | 111000 |
20. | Audi TT | 24,3 | 113000 |
20. | Seat Leon / Toledo | 24,3 | 139000 |
NAJGORSI | |||
50. | Peugeot 307 | 31 | 120000 |
51. | Ford Fiesta | 31,2 | 93000 |
52. | Opel Vectra | 31,5 | 130000 |
53. | BMW 3-sarja | 32 | 138000 |
54. | Opel Zafira | 32,2 | 145000 |
55. | Citroën Berlingo | 32,3 | 132000 |
55. | Renault Clio | 32,3 | 107000 |
57. | Mercedes-Benz E-sarja | 33,5 | 184000 |
58. | Fiat Punto | 34,3 | 107000 |
59. | Renault Scénic | 35,1 | 124000 |
60. | Mercedes-Benz ML | 35,5 | 157000 |
61. | Alfa Romeo 147 | 35,6 | 119000 |
62. | Alfa Romeo 156 | 36,5 | 147000 |
63. | Chrysler PT Cruiser | 36,6 | 118000 |
64. | Volkswagen Sharan | 37,2 | 166000 |
64. | Renault Laguna | 37,2 | 125000 |
66. | Renault Kangoo | 37,7 | 149000 |
67. | Ford Ka | 37,8 | 56000 |
68. | Ford Galaxy | 38,8 | 159000 |
69. | Fiat Bravo / Brava | 38,9 | 125000 |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?