Startery akumulatorów. Noco GBX45 Boost X 12V 1250A

Stanisław Rochowicz
Boostery, które my - redakcyjnie - spolonizowaliśmy jako startery akumulatorów, od kilku lat robią furorę, zwłaszcza, kiedy na zewnątrz pojawią się przymrozki, a akumulatory aut są na granicy rozruchu silników. Wtedy albo czeka nas "pożyczka" z innego auta, albo ratowanie się właśnie starterem. Jedną z ciekawych propozycji jest model NOCO GBX45 Boost X.

Na rynku dostępnych jest już wiele urządzeń nazywanych "boosterami", a pozwalających na szybki rozruch auta z rozładowanym akumulatorem.

Niestety, urządzenia budżetowe, o stosunkowo niskim koszcie zakupu, nie zawsze w dłuższym przedziale czasowym spełnią swoją rolę i w pełni zadowolą właściciela. Tu cena odzwierciedla jakość użytych komponentów, a od nich właśnie zależy, jak długo i dobrze urządzenie nam posłuży.

Zanim zatem zaczynamy szukać dobrego startera, warto jest zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów, które urządzenie takie powinno spełniać.

Startery akumulatorów. Na co zwrócić uwagę?

Przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo. Kiedy zrobi się zimno, a my w stresie będziemy próbowali uruchomić szybko nasze auto, wtedy bardzo prawdopodobne jest, że - z roztargnienia - np. pomylimy biegunowość połączeń. Iskrzenie na stykach i duży prąd zwarciowy mogą być w takiej sytuacji bardzo niebezpiecznie.

Dlatego też wysokiej jakości startery wyposażone są w różne układy chroniące przed następstwem pomyłek. Dobre boostery mają zabezpieczenia przed odwrotnym podłączeniem przewodów, potrafią odłączyć się, jeśli wykryją anomalie napięciowe w obwodzie akumulatora, a także samoczynnie przerywają pracę, jeśli próby rozruchu trwają zbyt długo i pojawia się ryzyko uszkodzenia akumulatora lub boostera.

Jednym z najważniejszych parametrów określających możliwości startera jest natężenie prądu rozruchowego wyrażone w Amperach. Najpopularniejsze wartości spotykane na rynku to zakres od 500 do 4500 A. Im więcej tym lepiej i… niestety drożej. Kupując rozsądnie, powinniśmy przede wszystkim określić swoje potrzeby i wybrać wersję odpowiednią do nich.

W dużym uproszczeniu można przyjąć, że te najmniejsze 500 A, nadadzą się do małych silników benzynowych o pojemnościach do 1,5 litra. Te o prądzie do 1000 A, mogą uruchamiać silniki benzynowe do ok. 4 litrów - benzynowe i ok. 2,5 litra - wysokoprężne. Startery o zakresie 1250 A mogą zasilać silniki do 6,5 litra - benzynowe i 4 l - wysokoprężne

To oczywiście wartości przybliżone. Pamiętajmy jednak, że w przypadku tańszych urządzeń budżetowych, podane parametry mogą być tylko i wyłącznie teoretyczne i nie będą one odpowiadać rzeczywistym wartościom. Za to ładnie wyglądają na opakowaniu.
Kolejnym ważnym parametrem jest pojemność akumulatora boostera, ponieważ od niej zależy jak długo będzie można „kręcić” rozrusznikiem i jak wiele prób rozruchu da się podjąć na jednym ładowaniu. Niestety producenci zazwyczaj jej nie podają, bowiem to właśnie "serce" startera jakim jest zazwyczaj litowo-jonowy akumulator, jest najdroższym elementem urządzenia. I od jego właściwości zależy, jak długo i dobrze urządzenie będzie nam służyć.

W przypadku bardzo głębokiego rozładowania akumulatora wiele boosterów nie jest w stanie uruchomić silnika, ponieważ ich elektronika „dostrzega” pewne anomalie w układzie i blokuje starter. Opcja override - dostępna tylko w nielicznej grupie urządzeń rozruchowych - pozwala na pracę także z głęboko rozładowanymi akumulatorami (nawet poniżej 2V) i umożliwia uruchomienie silnika również w takiej, skrajnej sytuacji.

Nieprzypadkowo także override jest tylko opcjonalnym, a nie podstawowym trybem pracy. Ma to niebagatelne znaczenie, ponieważ chroni zarówno booster jak też elektronikę samochodu przed przypadkowymi uszkodzeniami. Z założenia funkcja override (i jej podobne), powinna być wybierana doraźnie i świadomie.

Co ciekawe, większość współczesnych boosterów może służyć jednocześnie jako power banki, a niektóre mają także inne funkcje, takie jak np. latarka. Wybierając urządzenie powinniśmy zwrócić uwagę na rodzaj i rozkład gniazd USB, USB-C, które będa nam służyć do zasilania przenośnych urządzeń.

Startery akumulatorów. Noco GBX45 Boost X 12V 1250A czyli żadnych kompromisów

Nowa seria starterów amerykańskiej marki NOCO nazwana GBX Boost X łączy w sobie kompaktowe wymiary z bardzo dużą mocą rozruchu.

Najmniejszym spośród oferowanych modeli jest Noco GBX45 Boost X 12V 1250A. Urządzenie pozwala na rozruch samochodów wyposażonych w silniki benzynowe o pojemności do 6,5 litra i wysokoprężnych o pojemności do 4,0 litrów.

"Bazą" startera jest pojemny litowo-jonowy akumulator, który pozwala na przeprowadzenie nawet do ponad 50 cykli rozruchowych na jednym ładowaniu. Oczywiście urządzenie zabezpieczone jest przed iskrzeniem i odwrotnym podłączeniem zacisków do biegunów. Zautomatyzowany proces w pierwszej kolejności wykrywa typ akumulatora, sprawdza jego sprawność techniczną i dostosowuje do tych parametrów moc podawanego prądu. W skrajnych przypadkach, kiedy automatyka NOCO nie zezwala na rozruch, można świadomie wyłączyć ją i na własne ryzyko zainicjować próbę trybem manualnego rozruchu (funkcja override).
Akumulator może działać także jako zewnętrzny power bank, zapewniający 60 watów mocy. Dzięki temu za pomocą złącza USB-C można zasilać smartfony, laptopy czy inne urządzenia przenośne.

Co ciekawe, bardzo jasna latarka o natężeniu 100 lumenów, pracuje w aż 7 trybach, w tym trybie nadawania świetlnego sygnału SOS. Z powodzeniem może być wykorzystywana do oświetlania miejsca roboczego, np. podczas wymiany koła czy uzupełniania płynów. Podczas pierwszych prób zauważyliśmy jednak, ze szkoda, iż podstawa obudowy nie została wyposażona w magnetyczną listwę, która umożliwiła by unieruchomienie urządzenia na karoserii pojazdu.
Cena startera NOCO Noco GBX45 Boost X 12V 1250A wynosi ok. 670 złotych.

„Najtańsze boostery nie tylko nie gwarantują działania w trudnych warunkach, ale mogą uszkodzić elektronikę samochodu. Z tego względu lepiej polegać na urządzeniach markowych. Oczywiście nie trzeba od razu sięgać po topowe modele. Precyzyjny dobór boostera do własnych potrzeb jest rozsądnym sposobem na zaoszczędzenie sporej ilości gotówki. Inne wymagania stawia się przecież przed boosterami, które muszą pomagać kierowcom samochodów ciężarowych eksploatowanych w niskich temperaturach, inne ważne będą dla właścicieli komisów samochodowych, a jeszcze inne dla użytkownika prywatnego samochodu osobowego, który tylko chce zabezpieczyć się profilaktycznie przed zimą lub na wypadek letnich upałów, kiedy akumulatory również często się rozładowują”.
Sławomir Gosławski, NOCO

Noco GBX45 Boost X 12V 1250A zalety:

  • małe wymiary zewnętrzne i wysoki prąd rozruchowy (1250A);
  • bezpieczna i odporna na błędy konstrukcja z technologią nieiskrzącą i ochroną przed odwrotną polaryzacją, która pozwala na bezpieczne podłączenie do dowolnego akumulatora;
  • jasna latarka LED 100 lumenów z 7 trybami świecenia, w tym SOS i Emergency Strobe;
  • możliwość zasilania przenośnych urządzeń tj. smartfony, tablety, e-zegarki;
  • przeznaczony do silników benzynowych o pojemności do 6,5 litra i silników wysokoprężnych do 4,0 litra (samochodów, łodzi, kosiarek i innych).

Noco GBX45 Boost X 12V 1250A wady:

  • cena;
  • brak możliwości przymocowania urządzenia do karoserii pojazdu.

Parametry techniczne:
Typ: Li-Ion
Napięcie:12V
Boost:1250A
Bateria wewnętrzna:31Wh Li-Ion
USB Input:złącze C / A
USB Output:USB 2,1A
Rozruch silników benzynowych: do 6.5l max
Rozruch silników diesla:do 4.0l max
Latarka LED:100 lumenów / 7 trybów świecenia
Wspomaganie rozruchu:tak
Stopień ochrony:IP65 (z zakrytymi portami)
Gwarancja:12 miesięcy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie