Akumulatory. Rozładowany akumulator w aucie hybrydowym. Co robić?

Stanisław Rochowicz
W samochodach hybrydowych oprócz baterii trakcyjnych dających energię elektryczną do napędu pojazdu stosuje się także niewielki akumulator kwasowy – na wzór tego, który jest spotykany w samochodach z konwencjonalnym napędem. Służy on do podtrzymywania zasilania w czasie postoju takim podzespołom jak sterowanie elektroniką, dostęp bezkluczykowy, centralny zamek czy system nadzorowania baterii trakcyjnych. W samochodach z napędem elektrycznym także stosuje się ten rodzaj zasilania do instalacji niskiego napięcia. Przykładem może być tutaj Tesla model Y, która przy podszybiu ma akumulator 12 woltowy. W normalnych warunkach eksploatacji akumulator 12 woltowy jest praktycznie bezobsługowy. Jednak ze względu na fakt, że do rozruchu często korzysta się z energii baterii trakcyjnej, lub w przypadku samochodów elektrycznych – taka potrzeba uruchomienia silnika spalinowego w ogóle nie występuje – akumulator 12 woltowy ma małą pojemność i dzięki temu szybciej może ulec rozładowaniu.
W samochodach hybrydowych oprócz baterii trakcyjnych dających energię elektryczną do napędu pojazdu stosuje się także niewielki akumulator kwasowy – na wzór tego, który jest spotykany w samochodach z konwencjonalnym napędem. Służy on do podtrzymywania zasilania w czasie postoju takim podzespołom jak sterowanie elektroniką, dostęp bezkluczykowy, centralny zamek czy system nadzorowania baterii trakcyjnych. W samochodach z napędem elektrycznym także stosuje się ten rodzaj zasilania do instalacji niskiego napięcia. Przykładem może być tutaj Tesla model Y, która przy podszybiu ma akumulator 12 woltowy. W normalnych warunkach eksploatacji akumulator 12 woltowy jest praktycznie bezobsługowy. Jednak ze względu na fakt, że do rozruchu często korzysta się z energii baterii trakcyjnej, lub w przypadku samochodów elektrycznych – taka potrzeba uruchomienia silnika spalinowego w ogóle nie występuje – akumulator 12 woltowy ma małą pojemność i dzięki temu szybciej może ulec rozładowaniu. NOCO
Zwyczajna sytuacja - zostawiamy nieużywany samochód hybrydowy na kilka, kilkanaście dni np. wyjeżdżając na wakacje. Wracamy po dwóch tygodniach i… mamy problem – samochodu nie da się uruchomić. Ten scenariusz zdarza się dość często. Dlaczego?

W samochodach hybrydowych oprócz baterii trakcyjnych dających energię elektryczną do napędu pojazdu stosuje się także niewielki akumulator kwasowy – na wzór tego, który jest spotykany w samochodach z konwencjonalnym napędem. Służy on do podtrzymywania zasilania w czasie postoju takim podzespołom jak sterowanie elektroniką, dostęp bezkluczykowy, centralny zamek czy system nadzorowania baterii trakcyjnych. W samochodach z napędem elektrycznym także stosuje się ten rodzaj zasilania do instalacji niskiego napięcia. Przykładem może być tutaj Tesla model Y, która przy podszybiu ma akumulator 12 woltowy.
W normalnych warunkach eksploatacji akumulator 12 woltowy jest praktycznie bezobsługowy. Jednak ze względu na fakt, że do rozruchu często korzysta się z energii baterii trakcyjnej, lub w przypadku samochodów elektrycznych – taka potrzeba uruchomienia silnika spalinowego w ogóle nie występuje – akumulator 12 woltowy ma małą pojemność i dzięki temu szybciej może ulec rozładowaniu.

Kiedy tak się może zdarzyć? Na przykład przy długotrwałym postoju z włączonymi odbiornikami energii, czyli na światłach, z włączonym radiem czy ogrzewaniem tylnej szyby albo foteli. Jeśli dołoży się do tego starzenie akumulatora związane z jego wiekiem mamy idealną receptę na szybkie rozładowywanie ogniwa podtrzymującego.

W samochodach hybrydowych i elektrycznych akumulator ten jest doładowywany nie przez alternator, tylko przez silnik elektryczny, który podczas hamowania rekuperacyjnego zamienia się w prądnicę ładującą baterie trakcyjne oraz właśnie akumulator podtrzymujący.

Długotrwały postój może doprowadzić jednak do całkowitego rozładowania akumulatora, co będzie skutkowało brakiem możliwości sterowania akumulatorem trakcyjnym i wymuszenia na nim zasilania rozrusznika, lub silnika elektrycznego. To oznacza, że nawet w pełni naładowana hybryda, lub samochód elektryczny mogą zostać unieruchomione przez rozładowanie małego akumulatora kwasowo-ołowiowego.

Sławomir Gosławski – dyrektor sprzedaży firmy NOCO zwraca uwagę, że akumulatory kwasowo-ołowiowe mogą być wykonane w różnych technologiach, mogą to być konstrukcje standardowe, AGM, lub EFB. W samochodach hybrydowych i elektrycznych można je ładować oraz można stosować uruchomienie przez „pożyczenie” prądu z innego akumulatora kablami rozruchowymi, lub przez podłączenie powerbanku. Przy ładowaniu należy jednak używać prostownika ze sterowaniem elektronicznym, ponieważ jest on w stanie rozpoznać typ akumulatora i dostosować odpowiednią strategię ładowania - dodaje.

Rozwiązaniem problemu przed jakim możemy stanąć są nowoczesne, elektroniczne prostowniki lub bardzo popularne urządzenia rozruchowe zwane boosterami, które jednocześnie mogą pełnić rolę przenośnych power banków.

Nie powinniśmy też obawiać się, że booster nie poradzi sobie z głęboko rozładowanym akumulatorem lub rozładowanym akumulatorem o dużej pojemności, stosowanym np. przy silnikach wysokoprężnych. W przypadku urządzenia rozruchowego, takiego jak NOCO mamy do dyspozycji zakresy prądów rozruchowych od 1250A aż do 6250A, co pozwala na uruchomienie praktycznie każdego pojazdu. Ponadto, dobre boostery wyposażone są w zabezpieczenia przed odwrotnym podłączeniem przewodów, potrafią odłączyć się, jeśli wykryją anomalie napięciowe w obwodzie akumulatora, a także samoczynnie przerywają pracę, jeśli próby rozruchu trwają zbyt długo i pojawia się ryzyko uszkodzenia akumulatora lub boostera.

Jaki akumulator do hybrydy?

Akumulator do auta hybrydowego musi dokładnie spełniać wymagania producenta samochodu. W niektórych przypadkach jednak pojawia się chęć „poprawy” fabryki – ma to miejsce między innymi w przypadku właścicieli niektórych hybryd z Japonii, gdzie akumulator AGM wielkością porównywalny z motocyklowym potrafi kosztować grubo ponad 600 złotych. Po co więc technologia AGM w samochodzie hybrydowym, w którym nie ma gwałtownych poborów prądu – na przykład podczas uruchamiania silnika? Otóż akumulator AGM jest odporniejszy na obciążenia cykliczne, czyli na regularne rozładowywanie i ładowanie, niż standardowy akumulator kwasowo-ołowiowy. Akumulator AGM może ponadto przyjąć znacznie większe prądy ładowania, co oznacza, że jest on ogólnie bardziej odporny na warunki pracy panujące w samochodach hybrydowych.

Przy wyborze akumulatora warto więc dokładnie sprawdzić jaki typ akumulatora był zainstalowany fabrycznie i wybrać akumulator o identycznych parametrach. Podczas wymiany należy także mieć na uwadze, że konieczne jest użycie testera diagnostycznego, aby dać elektronice samochodu informację o zainstalowaniu nowego źródła prądu – ustrzeże to nowy akumulator przed uszkodzeniem na przykład na skutek zbyt gwałtownego ładowania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie