Skoda Felicia - opis

Ryszard Polit
Udostępnij:
Kuratela Volkswagena wyszła Skodzie na zdrowie. Potwierdzają to wyniki sprzedaży.

Kuratela Volkswagena wyszła Skodzie na zdrowie. O Felicii mówi się: "to nic że Skoda, ważne że Volkswagen". 

Skoda Felicia - opis

Potwierdzają to wyniki sprzedaży z ubiegłego roku, w którym 26 293 osoby stały się posiadaczami felicii. Przyrost sprzedaży w stosunku do 1997 r. wynosi 6,5%.
 
Potencjalny klient felicii musi zdecydować się, czy wybrać silnik 1,3 l czy 1,6 l. Różnica w cenie wynosi 2200 zł, nie jest więc odstraszająco duża.
 
Bardzo nienowoczesny silnik czeski o pojemności 1,3 l (68 KM) z wałkiem rozrządu umieszczonym w kadłubie zasilany jest wielopunktowym wtryskiem paliwa, co podniosło kulturę jego pracy. Producent twierdzi, że jest trwały, chociaż ze względu na konstrukcję nie można oczekiwać długich przebiegów międzynaprawczych. Silnik VW o pojemności 1,6 l (75 KM) jest nowocześniejszy (wałek rozrządu w głowicy), co nie znaczy, że jest szczytem współczesnej techniki. Staraliśmy się porównać oba pojazdy. Trudność polegała na tym, że Skoda Auto Polska nie udostępnia dziennikarzom swoich wyrobów i ma zapewne swoje powody. Wyniki pomiarów zaczerpnęliśmy więc z prasy niemieckiej, a samochodów użyczyli znajomi.
 
Wnętrze

Wnętrze felicii jest dość obszerne, a siedzenia przednie dobrze wyprofilowane. Jakość użytych materiałów jest jednak przeciętna, a dokładność montażu pozostawia wiele do życzenia. Schowek w desce rozdzielczej jest niepraktyczny i mało pojemny. Środkową konsolę, vis á vis dźwigni zmiany biegów, można wyjmować, w praktyce bywa tak, że podczas jazdy "wyjmuje się" sama.

Przy prędkości 100 km/h uzyskiwanej na IV biegu głośność we wnętrzu wyniosła 70 dB dla felicii z silnikiem 1,3 l i o 1 dB więcej dla auta z silnikiem 1,6 l. Dla porównania, w fiacie punto 55S poziom hałasu jest podobny, a w fordzie escorcie 1,3 bolero jest 2 razy ciszej.

 

Czas rozpędzania

Od prędkości 60 km/h do 100 km/h dla felicii 1,3 wynosi 16 s, a z silnikiem 1,6 - 10,2 s. Tutaj widać wyraźnie zalety mocniejszej jednostki napędowej.

 
Droga hamowania

Droga hamowania od prędkości 100 km/h jest dla skody z silnikiem 1,3 przeraźliwie długa - 51 m, a dla skody z silnikiem 1,6 l - 42 metry.

 
Zużycie paliwa

Podajemy za producentem, ale mierzone według nowej normy europejskiej: w mieście skoda 1,3 zużywa 10,4 l paliwa na 100 km, a z silnikiem 1,6 l - o 0,3 l mniej. Na trasie oba auta zużywają ok. 6 l paliwa.
Z pomiarów drogowych wynika, że felicia z silnikiem 1,6 jest bezpieczniejsza: szybsza i ma zdecydowanie krótszą drogę hamowania. Silnik VW jest jednak nieco głośniejszy.

 
Wrażenia z jazdy

Wrażenai z jazdy skodą felicią są dość pozytywne. Auto poprawnie utrzymuje zadany kierunek jazdy, na zakrętach nie stwarza problemów.
W podstawowej wersji wyposażenia LX, felicia 1,3 wyposażona jest wyjątkowo skromnie. Do silnika 1,6 producent dodaje wspomaganie układu kierowniczego i ... to wszystko. Za poduszkę powietrzną, centralny zamek czy elektrycznie opuszczane szyby trzeba zapłacić ekstra, a wtedy czar taniego samochodu niestety pryska. Przekraczamy bowiem granicę 30 tys. zł i zaczynamy się zastanawiać nad fiatem sieną, daewoo lanosem, suzuki swiftem, seatem ibizą, oplem corsą albo hyundaiem accentem.
Skoda felicia zostanie wkrótce zastąpiona nowym modelem, który zapewne będzie autem nowocześniejszym. Jeżeli pogodzimy się z trzeszczącymi plastikami i niechlujnym montażem, warto zastanowić się nad skodą z silnikiem 1,6 l.

 
Wybrane dane techniczne

 

 Felicia 1,3Felicia 1,6
Pojemność skokowa (cm3
)
12891598
Moc maksymalna (KM)6875
Maks. moment obrotowy (Nm)106135
Przyspieszenie 0-100 km (s)14,012,2
Prędkość maksymalna (km/h)162170
Pojemność bagażnika (l)272
Pojemność zbiornika paliwa (l)42
Zużycie paliwa trasa/miasto(l/100 km)6,0/10,46,1/10,1
Wymiary: dł. x szer. x wys. (cm)386 x 164 x 142
Cena (zł)25 95028 150

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie