Ściema, czyli ksenony dla naiwnych

Redakcja
Oryginalny zestaw ksenonowy do montażu w warsztacie
Oryginalny zestaw ksenonowy do montażu w warsztacie
Podróbki reflektorów ksenonowych montowanych poza fabryką mogą oślepić kierowcę sto razy silniej niż przewiduje norma.
Ponadto kierowca prowadzący samochód z pseudo ksenonami naraża się na utratę ważności dokumentu dopuszczającego pojazd do ruchu i konflikt z ubezpieczycielem.
Oryginalny zestaw ksenonowy do montażu w warsztacie
Oryginalny zestaw ksenonowy do montażu w warsztacie

 

Kierowcy, którzy kupują zestaw ksenonowy (kable, żarówki i zapłonnik), po czym wyjmują z reflektora żarówkę halogenową, wycinają dziurę w osłonie reflektora, wkładają żarówkę ksenonową do odbłyśnika i podłączają zapłonnik do instalacji samochodowej (tzw. "samoróbki"), zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego i działają przeciw prawu. Dopuszczenie samochodu do ruchu automatycznie traci ważność (w wyniku niezgodności z ogólnymi warunkami dopuszczenia pojazdów do ruchu), a ochrona ubezpieczeniowa zostaje drastycznie zredukowana.

 

Popierajmy standardy

 

W Europie pozafabrycznie montowany może być tylko kompletny ksenonowy zestaw reflektorowy. W jego skład wchodzą homologowane reflektory (na przykład opatrzone symbolem E1 na zewnętrznej szybie), automatyczny system poziomowania lamp i układ oczyszczania szyb (oba są obowiązkowe do świateł mijania) zgodnie z regulacją ECE R48 i europejskimi Kodeksami Drogowymi).

 

Każdy reflektor otrzymuje homologację wraz ze źródłem światła (halogenowym lub ksenonowym), dzięki któremu wytwarza światło. Jeśli źródło światła zostanie zastąpione innym, nie mającym homologacji lub nieprzewidzianym dla homologacji danej lampy, cała homologacja reflektora traci ważność, a tym samym również dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego, co wyraźnie stwierdzają przepisy każdego europejskiego Kodeksu Drogowego w rozdziałach o warunkach dopuszczenia do ruchu.

 

Jazda samochodem bez ważnego dopuszczenia do ruchu prowadzi do poważnego ograniczenia odpowiedzialności ubezpieczyciela za spowodowane szkody. Handlowcy wprowadzający do obrotu takie nie homologowane oświetlenie muszą się liczyć ze skargami i roszczeniami o odszkodowanie od nabywców. Dzieje się tak, ponieważ rozprowadzając takie części zamienne i akcesoria, sprzedawca nie tylko musi poinformować klienta o ograniczeniu ich stosowania do konkretnych

Podróbka działa, ale tylko na szkodę kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego
Podróbka działa, ale tylko na szkodę kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego

celów, ale również - w pewnych okolicznościach - przejąć odpowiedzialność za szkody.

 

Same straty

 

Podczas badań przeprowadzonych w warunkach laboratoryjnych specjaliści Helli stwierdzili, że aktywny strumień światła wytwarzany przez lampę skonstruowaną do żarówek halogenowych, a nielegalnie zasilaną żarówką ksenonową, nie ma nic wspólnego z prawidłowo wyliczonymi wartościami. W przypadku systemów odbłyśnikowych zmierzono wartości oślepiania przekraczające dopuszczalne nawet ponad stukrotnie!

 

Takie reflektory (świateł mijania) nie mają już linii światło-cień i odcięcia, nie można też odpowiednio ich ustawić. Powodowane oślepianie jest zbliżone do wywołanego przez światła drogowe, ale ponieważ jest silniejsze powoduje zagrożenie bezpieczeństwa innych użytkowników dróg.

 

Poza fabryką

 

Pozafabryczne montowanie ksenonowych reflektorów jest zgodne z prawem, jeśli nabywane są one jako kompletne zestawy - jak zestawy produkcji Helli. Oznacza to bliźniacze, homologowane światła główne, system automatycznego poziomowania i układ oczyszczania szyby. Zestawy takie można kupić m.in. do Audi A3, BMW serii 5, Forda Focusa, Mercedesa klasy E, Opla Astry, VW Golfa IV oraz ciężarówek Mercedes Actros, Scania BR4 i Fiat Ducato. Kierowcy tych samochodów mogą potem w pełni korzystać z zalet, jakie oferuje potężne światło ksenonowe. Wymieńmy jego zalety:

 

- ponad dwukrotnie silniejszy strumień światła w porównaniu z lampami halogenowymi;

- jaśniejsze i szersze oświetlenie drogi;

- jakość światła zbliżona do słonecznego (temperatura barwy światła halogenowego wynosi 3,200 Kelvinów, światła ksenonowego 4,300 Kelvinów, światła słonecznego w bezchmurny dzień 5,300 Kelvinów); które najlepiej odpowiada możliwościom i przyzwyczajeniom oka ludzkiego.

- niebezpieczeństwa na poboczu szosy i przeszkody na drodze pojazdu rozpoznawane są szybciej, piesi i cykliści są widoczni znacznie wcześniej;

- światło ksenonowe zwiększa kontrastowość widzenia barw.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty