Rynek dystrybucji coraz silniejszy

Alfred Franke [email protected]
Alfred Franke: Wartość rynku części zamiennych w Polsce w 2005 roku
Alfred Franke: Wartość rynku części zamiennych w Polsce w 2005 roku
Rynek motoryzacyjne w Polsce należy do najszybciej rozwijających się, jednakże po wejściu Polski do Unii Europejskiej wzrost wartości rynku stał się jeszcze bardziej dynamiczny.

 

Mimo, że w roku 2006 w Polsce nastąpiło znaczne zwiększenie liczby wyprodukowanych samochodów (około 16%), w małym stopni wpłynęło to na niezależny rynek części zamiennych. Blisko 90% wyprodukowanych samochodów jest eksportowanych. W roku 2006, w stosunku do roku 2005, nastąpił wzrost importu nowych samochodów do Polski o około 1,7%, jednocześnie spadł import samochodów używanych o blisko 7%.

Alfred Franke: Wartość rynku części zamiennych w Polsce w 2005 roku
Alfred Franke: Wartość rynku części zamiennych w Polsce w 2005 roku

 

Dogonić Hiszpanię

 

Aby mieć pełny obraz parku samochodowego należy uwzględnić także fakt, że co roku wycofywanych jest z rynku około 2,5% samochodów. W efekcie daje to wielkość parku samochodów osobowych na poziomie 13,2 miliona sztuk, o 6% więcej niż w roku 2005. Jeszcze parę lat temu w Polsce na 4 osoby przypadał jeden samochód.

 

Obecnie jeden samochód przypada prawie na trzy osoby (wskaźnik 2,9). Pomimo dużego skoku pozostajemy w tyle za takimi krajami, jak np.: Hiszpania, gdzie wskaźnik ten wynosi 2,1. Aby dogonić Hiszpanię powinno przybyć nam blisko 5 milionów samochodów osobowych. Przy obecnym tempie wzrostu możemy spodziewać się, że nastąpi to za około 6 lat.

 

Czym jeździ Polak

 

Prognozując dotychczas zapotrzebowanie na części zamienne zazwyczaj skupiano się na modelach nowych samochodów sprzedawanych w kraju. Jednakże należy zwrócić uwagę, że liczba importowanych używanych samochodów jest trzykrotnie większa niż sprzedaż nowych, dlatego też warto wiedzieć, jakie marki wystawione są do sprzedaży.

 

W tym celu MotoFocus. pl przygotował w roku 2006 specjalną analizę na podstawie 200 tys. ogłoszeń komisowych o sprzedaży aut. Okazało się, że najpopularniejszy jest Volkswagen Golf, który stanowi 6,26% wszystkich samochodów wystawionych do sprzedaży.

 

Pierwsza dwudziestka modeli stanowi zaledwie 44,2%, co świadczy o dużej różnorodności asortymentu komisów. Drugim modelem, najczęściej oferowanym do sprzedaży, jest Opel Astra (4,58%), w dalszej kolejności uplasowały się: Volkswagen Passat (4,27%), Ford Eskort (2,88%). Spośród czterech najczęściej oferowanych w sprzedaży marek wyraźnie widać, że samochody marki Renault są zdecydowanie młodsze od pozostałych.

 

Wśród najmłodszych roczników - od 0 do 4 lat - marka Renault występuje w ofertach niemalże dwa razy częściej niż Volkswagen, Opel i Ford. Ten trend z jeszcze większym nasileniem obserwujemy, porównując wszystkie francuskie marki samochodów (w wieku 0-4 lat stanowią 21,3%) z niemieckimi (w wieku 0-4 lat stanowią 9,3%). Najstarsze samochody, oczekujące w komisach na nabywców, to BMW i Mercedesy.

 

Dystrybucja części

 

Najwięksi dystrybutorzy części zamiennych prowadzą sprzedaż za pośrednictwem 410 filii, ulokowanych w 140 powiatach. Rynek ten stale rośnie - co tydzień powstają dwie lub trzy nowe filie dystrybutorów. Nie rzutuje to na rynek sklepów, który mając około 10 tys. placówek utrzymuje wypracowaną pozycją, a to dzięki dużemu napływowi używanych samochodów.

 

Rynek serwisów jest w Polsce rozproszony, w sumie mamy ponad 21 500 warsztatów samochodowych. Co ciekawe około 2 500 warsztatów należy do sieci warsztatowych, organizowanych przez dystrybutorów części. Średnio dziennie do takiej sieci przystępują kolejne 2 warsztaty. Zaledwie 10% najlepszych warsztatów w Polsce skupia blisko 30% całego niezależnego rynku usług.

 

Wartość rynku części

 

Wartość rynku części zamiennych w Polsce w roku 2005 wyniosła 3,7 miliarda zł, w roku 2006 wartość tę można szacować na poziomie 4,2 miliarda zł. Jest to rynek rozdrobniony. Przychody największych firm w Polsce wynoszą łącznie 3,5 miliarda zł. Obu podanych liczb nie należy porównywać, gdyż rynek, o którym mowa, to wartość jedynie części zamiennych, a przychody dystrybutorów pochodzą również z innych obszarów.

 

Pierwszym i największym dystrybutorem części zamiennych jest firma Inter Cars, której obrót można szacować na około 1 miliard zł. Mówię o wyniku ze spółkami zależnymi, gdyż bez nich obrót wyniósł 860 mln. Skonsolidowany przychód grupy kapitałowej AD oraz spółek stowarzyszonych wyniósł 572 mln zł.

 

Po zmianach jakie zaszły w strukturze tej grupy (rozstanie z firmą Gordon), zmieniła ona strategię i nie będzie dalej rozwijać projektu partnera stowarzyszonego, oprócz oczywiście dotychczas istniejących. Dlatego począwszy od tego roku pokazujemy też wynik wyłącznie grupy kapitałowej, który wynosi 460 mln. Dla firmy Fota rok ten był szczególnie ważny z uwagi na udany debiut na giełdzie. Przychody tej firmy są zbliżone do prognozy i wynoszą około 426 milionów zł.

 

Firma JC Auto miała stosunkowo trudny rok, mam tu na myśli przeprowadzkę do nowoczesnego magazynu, jak również budowę 20 filii na bazie dotychczasowych partnerów. Zmiany te musiały stanowić duży wysiłek finansowy, a obrót firmy można szacować na poziomie 270 milionów. Taki wynik daje firmie wzrost około 35%, co przy średnim wzroście 25,1% dystrybutorów jest dobrym wynikiem.

 

Group Auto Union Polska skupia w swojej organizacji dziewięć firm, a dynamika wzrostu za rok 2006 jest dwukrotnie większa niż roku poprzedniego. Łączny obrót wszystkich członków wyniósł 204 miliony zł. Moto-Profil zanotowała największą w Polsce dynamikę wzrostu obrotów, wynoszącą około 52%. Specyficzny sposób budowania dystrybucji przez tę firmę sprawia, że stanowi ona realne zagrożenie dla dystrybutorów otwierających filię niedaleko swojego klienta.

 

Firma Hart zanotowała 24% wzrostu obrotu, który wyniósł 186 milionów zł. W Inter Team nastąpiły zmiany własnościowe - stuprocentowymi właścicielami firmy stali się Adam Szewczyk z żoną. Firma zanotowała wzrost 16%, a warta podkreślenia jest rola reform i zmian struktury działalności filii oraz działu sprzedaży.

 

Zmiany wprowadzono w IV kw. zeszłego roku, które przyniosły natychmiastowy skutek w zwiększonych obrotach firmy za IV kw. Polcar pozostaje największą firmą w sprzedaży zewnętrznych częściach zamiennych. Trzeba jednak przyznać, że szybki rozwój Group Auto Union Polska może w przyszłości zagrozić tej pozycji. W strukturze sprzedaży firmy coraz większe znaczenie ma sprzedaż eksportowa, w tym do krajów Unii Europejskiej. W roku 2006 eksport w tej firmie wzrósł o blisko 37%. Firma MotoHurt Ropczyce, pozostając nieco z boku walki konkurencyjnej, w minionym roku nie zanotowała większych zmian w zakresie całkowitych przychodów.

Rynek dystrybucji coraz silniejszy

 

Auto Partner Tychy, Auto Euro oraz Gordon zbliżyły się obrotami do granicy 100 milionów zł choć jej nie przekroczyły.

 

Motorol, Elit i Motogama zanotowały wynik na zbliżonym poziomie około 60 milionów zł. Aris znalazła się na końcu naszej listy, zanotowała bowiem dość duży spadek. Przyczyną mogła być trudna sytuacja jaka powstała po upadku Polsamu, gdyż obie te firmy ściśle ze sobą współpracowały oraz to, że Aris zbyt późno zareagowała na kurczący się rynek segmentu wschodniego. Mimo to właściciele firmy przekonani są, że nowy rok przyniesie pozytywne zmiany.

 

Waga ciężka

 

W przypadku segmentu części do samochodów ciężarowych, wyraźnie widać, że konkurencja się zaostrza. Praktycznie mamy już 4 firmy o zbliżonym poziomie obrotów, czyli około 160 milionów zł, a są to: Autos, Inter Cars, Opoltrans i Suder&Suder. W segmencie tym średni przyrost procentowy obrotów wyniósł 21%, co jest o około 6% mniej niż w segmencie osobowym. Łączny obrót kluczowych firm tego segmentu wyniósł 845 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty