Przeprowadzając face lifting Laguny Renault chce przypomnieć o istnieniu tego modelu. Wkracza on w “drugą fazę" obecności na rynku.
Druga generacja Laguny debiutowała w 2000 r. Dzięki elektronicznym gadżetom uchodziła za nowoczesną, opierając się konkurencji Forda Mondeo, VW Passata czy Toyoty Avensis. Przeprowadzony wiosną tego roku face lifting ma podkreślić, że nad Laguną słońce jeszcze nie zaszło.
Cechy szczególne
Zmiany przeprowadzone wiosną tego roku dotyczą korekty kształtów nadwozia i wnętrza oraz poprawieniu ergonomii. Szczytem nowoczesności jest system nawigacyjno-
komunikacyjny Carminat. Przyciski do sterowania tym systemem umieszczono na panelu środkowym w miejscu dźwigni hamulca postojowego. Hamulec postojowy uruchamia się więc przyciskiem z lewej strony kolumny kierownicy. Po wyłączeniu silnika hamulec uruchamia się sam i samoczynnie zwalnia, gdy jednostka napędowa zaczyna pracować. W podstawowej wersji wyposażenia systemu Carminat nie ma, ale jest za to przycisk hamulca postojowego. Kierowca ma też do dyspozycji “kartę Renault", zastępującą tradycyjny kluczyk zapłonu. Mniej widoczną cechą Laguny jest konstrukcja zawieszenia o niezbyt nowoczesnych, w tej klasie aut, rozwiązaniach. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu belkę skrętną, jak w samochodach klasy kompaktowej. W samochodach obecnej generacji stosuje się nowocześniejsze, wielowahaczowe zawieszenie tylne. Wnętrze Laguny jest dość przestronne, również dla pasażerów tylnej kanapy. Wygodny fotel kierowcy ma regulację wysokości i podparcia lędźwiowego. Bagażnik o objętości 430 l nie jest specjalnie duży.
Silnik
Laguna jest oferowana z dwoma silnikami benzynowymi i wysokoprężnym o dwóch wartościach mocy maksymalnej. Wybraliśmy diesla, który z pojemności 1,9 l osiąga moc 110 KM. Jest on zasilany układem common rail, ma 2 zawory w każdym cylindrze i doładowany jest turbosprężarką. Ta jednostka napędowa wyróżnia się dość wysoką kulturą pracy i elastycznością. Podczas spokojnej jazdy w mieście zużycie paliwa nie przekracza 8 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Najbardziej przyjemna w Lagunie jest cisza. Konstruktorom znakomicie udało się wyciszyć diesla, a poziom hałasu przy prędkości 100 km/h jest dość niski. Skuteczny jest też układ
hamulcowy, który zatrzymuje pojazd z prędkości 100 km/h na drodze 37,5 m. Czasy rozpędzania Laguny są również satysfakcjonujące, szczególnie na wyższych biegach, co jest akurat charakterystyczne dla pojazdów napędzanych doładowanymi silnikami wysokoprężnymi. Na miarę możliwości układu zawieszenia Laguna ma dość pewne własności jezdne. Jednak niektórzy, nowocześniejsi konkurenci w zakrętach jadą szybciej. Sprężyste zawieszenie Laguny dość skutecznie radzi sobie z nierównościami naszych dróg.
Podsumowanie
Dewizą Renault jest dbanie o wysoki poziom bezpieczeństwa, na który mogą również liczyć pasażerowie Laguny. Świadczy o tym nie tylko odpowiednia struktura nośna pojazdu, ale także dość bogate wyposażenie seryjne wersji podstawowej. Standardowo jest montowany układ ABS i 6 poduszek powietrznych zamiast radia, które trzeba dokupić ekstra.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1870 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 110/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 260/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 12,3 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 9,8 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 202 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 66 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 37,5 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 430 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 68 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,6/7,2 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 458 x 177 x 143 |
Rozstaw osi (cm): | 275 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena zalecana przez generalnego importera (zł): | 83 200 |
* pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Wystarczająca ilość miejsca na tylnych siedzeniach. |
Silnik | **** | Przyzwoita kultura pracy, dobra elastyczność. |
Poziom hałasu | ***** | Niski poziom hałasu. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Laguny jest nieco krótsza niż droga hamowania Opla Vectry 1.9 CDTI/120 KM. |
Dynamika | **** | Dobra dynamika, porównywalna z dynamiką Opla Vectry 1.9 CDTI/120 KM. |
Zużycie paliwa | **** | W mieście przy spokojnej jeździe zużycie paliwa nie przekracza 8 l/100 km. |
Nowoczesność konstrukcji | *** | Belka skrętna z tyłu nie jest już nowoczesnym rozwiązaniem w tej klasie aut. |
Wyposażenie | **** | Dość bogate wyposażenie, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa. |
Wyposażenie seryjne:
Renault Laguna Pack Authentique
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS | S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP | O |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S |
Klimatyzacja manualna | S |
Radio | O |
Karta Renault/hamulec postojowy | S/S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Lot nad trasą pierwszego odcinka metra w Krakowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?