Regeneracja i naprawa wtryskiwaczy w dieslach. Najlepsze układy wtryskowe

Wojciech Frelichowski
Awaryjność układów wtryskowych w dieslach. Poradnik
Awaryjność układów wtryskowych w dieslach. Poradnik
Jednym z głównych warunków prawidłowej pracy silnika wysokoprężnego jest sprawny układ wtryskowy. Razem z doświadczonym mechanikiem opisujemy najmniej i najbardziej zawodne systemy wtryskiwaczy.
Awaryjność układów wtryskowych w dieslach. Poradnik
Awaryjność układów wtryskowych w dieslach. Poradnik

Silnik ma tym większą sprawność energetyczną, im wyższe jest ciśnienie wtrysku paliwa. W jednostkach wysokoprężnych wtrysk oleju napędowego do komory spalania dokonuje się pod bardzo wysokim ciśnieniem. Dlatego układ wtryskowy – czyli pompa i wtryskiwacze – jest kluczowym podzespołem tych silników. 

Różny układy wtrysku paliwa w silnikach Diesla

Układy wtryskowe w jednostkach Diesla przez ostatnie dwadzieścia lat przeszły rewolucję technologiczną. Dzięki niej popularne ropniaki nie są już postrzegane jako dymiące zawalidrogi. Stały się oszczędne i szybkie.

Obecnie w silnikach Diesla standardem jest bezpośredni wtrysk paliwa. Najbardziej rozpowszechnionym systemem jest common rail (z ang. wspólna szyna). Układ został opracowany przez Fiata na początku lat 90. XX wieku, ale z powodu wysokich kosztów związanych z wdrożeniem do produkcji patent został odsprzedany Boschowi. Ale pierwszym autem z tym układem była w 1997 roku Alfa Romeo 156 1.9 JTD. 

W układzie common rail paliwo jest gromadzone we wspólnym przewodzie, a następnie rozdzielne pod dużym ciśnieniem do dysz wtryskowych. Zawory w dyszach są otwierane zależnie od prędkości obrotowej silnika. Zapewnia to optymalny skład mieszanki w cylindrach i obniża zużycie paliwa. Tuż przed właściwym wtryskiem paliwa następuje tzw. wtrysk pilotowy, którego zadaniem jest wstępne nagrzanie komory spalania. W ten sposób uzyskano szybszy zapłon paliwa oraz cichszą pracę jednostki napędowej. 

Stosowane są dwa rodzaje układów common rail: z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi (tzw. II generacja common rail) i z wtryskiwaczami piezoeletrycznymi (tzw. III generacja). Te drugie są nowocześniejsze, mają mniej ruchomych części i niższą masę. Mają też krótszy czas przełączania i pozwalają na dokładniejsze dawkowanie paliwa. Od 2003 r. stopniowo przechodzi na nie większość producentów. Przy wtryskiwaczach elektromagnetycznych zostały takie marki jak Fiat, Hyundai/KIA, Opel, Renault i Toyota. Wtryskiwacze piezoelektryczne stosują w nowych silnikach m.in. Mercedes, koncern PSA (właściciel Citroena i Peugeota), VW oraz BMW.

Volkswagen oraz marki z nim powiązane (Audi, SEAT, Skoda) jeszcze kilka lat temu korzystały z pompowtryskiwaczy. Chodzi o układ wtryskowy unit-injector-system (UIS). Głównymi elementami są tu pojedyncze pompowtryskiwacze, umieszczone bezpośrednio nad cylindrami. Ich zadaniem jest wytworzenie wysokiego ciśnienia (ponad 2000 bar) oraz wtrysk oleju napędowego.

REKLAMA
Części regiomoto.pl - akcesoria i części samochodowe, sklep internetowy

Niezawodność układów wtrysku

Mechanicy podkreślają, że wraz z rozwojem układów wtryskowych, spadła ich niezawodność.
- Najmniej awaryjne systemy wtrysku oleju napędowego, to te sprzed kilkudziesięciu czy nawet kilkunastu lat, w których głównym elementem była rozdzielaczowa pompa wtryskowa –  mówi Marcin Geisler z Auto-Diesel-Service z Kobylnicy koło Słupska.

Pośredni wtrysk miały np. Mercedesy W123, popularne beczki. Liczba ruchomych części była tam niewielka i mechanizm działał nawet na podłym paliwie. Minusem było jednak słabe przyspieszenie, hałaśliwa praca silnika i duże zużycie oleju napędowego w porównaniu z dzisiejszymi jednostkami napędowymi.

Nowe konstrukcje – z bezpośrednim wtryskiem – są wolne od tych wad, ale za to dużo bardziej wrażliwe na jakość paliwa. Głównie dlatego układy z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi są mniej zawodne niż te z piezoelektrycznymi.
- Są po prostu bardziej odporne na złe paliwo. Piezoelektryczne w zetknięciu z zanieczyszczonym olejem napędowym szybko ulegają awarii  – tłumaczy Geisler.- Jakość oleju napędowego jest jednym z podstawowych czynników wpływających na pracę całego układu. Paliwo zanieczyszczone, nie spełniające norm jest przyczyną kłopotów.

Są też układy z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi, które psują się częściej niż pozostałe. Tak jest choćby w Fordach Mondeo III z silnikami 2.0 TDCi 115 i 130 KM i Fordach Focusach I 1.8 TDCi. W obu stosowane były systemy marki Delphi.
- Przyczyną kłopotów jest pompa wtryskowa. Po jej demontażu można zauważyć opiłki metalu, które oczywiście uszkadzają wtryskiwacze - wyjaśnia mechanik.- Trudno stwierdzić, czy ma to wpływ jakość paliwa czy może wadliwa była technologia produkcji tych pomp.

Podobne problemy dotyczą też Renault Megane II z silnikiem 1.5 dCi. Tu też pracuje pompa Delphi, i też znajdujemy opiłki metalu w układzie paliwowym.

Zła sława towarzyszy również dieslom marki Opel, w których pracuje pompa VP44. Silniki te napędzają m.in. Opla Vectrę III 2.0 DTI, Zafirę I 2.0 DTI czy Astrę II 2.0 DTI. Jak mówi Giesler, przy przebiegu ok. 200 tys. km pompa ulega zatarciu i konieczna jest jej regeneracja.

Z kolei w silnikach HDi, produkowanych przez francuski koncern PSA i stosowanych w Citroenach, Peugeotach, a od 2007 r. także w Fordach, są problemy z dostępem do oryginalnych części zamiennych, czyli wtryskiwaczy marki Siemens.
- Wadliwy wtryskiwacz można zastąpić używanym, ale nie polecam tego rozwiązania, mimo że jest tańsze – zaznacza mechanik. 

REKLAMA
Oleje, filtry i płyny regiomoto.pl - Oleje, filtry i płyny oraz części samochodowe, sklep internetowy

Ceny napraw

Koszt naprawy układu wtryskowego zależy od typu wtryskiwaczy. Naprawa tych elektromagnetycznych kosztuje ok. 500 zł za sztukę wraz z robocizną i polega na wymianie poszczególnych elementów wtryskiwacza.

- To cena przy zastosowaniu oryginalnych części zamiennych. W przypadku tak precyzyjnych urządzeń jak wtryskiwacz, lepiej nie korzystać z zamienników – podkreśla Marcin Geisler.

W przypadku układów Denso, stosowanych w silnikach Toyoty, trzeba więc wymienić cały wtryskiwacz, bo na rynku nie ma jego oryginalnych elementów składowych.

Wtryskiwacze piezoelektryczne można tylko wymieniać w całości. Kosztuje to 1500 zł za sztukę wraz z robocizną.

- Wtryskiwacze piezoelektryczne to stosunkowo nowe podzespoły i ich producenci jeszcze chronią swój patent. Ale tak samo było kiedyś z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi, zatem za jakiś czas ceny napraw piezoeletrycznych pewnie spadną – przypuszcza nasz rozmówca. 

Czyszczenie układu wtryskowego, czyli profilaktyka

Aby uniknąć problemów z układem wtryskowym, trzeba go regularnie czyścić specjalnymi preparatami.

- Warto to robić raz w roku, na przykład przy wymianie oleju silnikowego i filtrów – radzi mechanik.

Koszt takiej usługi to ok. 350 zł. 

Wojciech Frelichowski 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty