Przegląd nowości motocyklowych na 2013 rok - zdjęcia, filmy

Karol Biela
Przegląd nowości motocyklowych na 2013 rok - zdjęcia, filmy
Przegląd nowości motocyklowych na 2013 rok - zdjęcia, filmy
Na sezon 2013 producenci jednośladów przygotowali wiele nowości. Niektórzy producenci idą w stronę tanich i oszczędnych modeli, inni liczą na segment premium, gdzie kryzysu podobno nie ma.
Przegląd nowości motocyklowych na 2013 rok - zdjęcia, filmy
Przegląd nowości motocyklowych na 2013 rok - zdjęcia, filmy

Jednak daje się zauważyć pewny trend, który z roku na rok staje się coraz wyraźniejszy. Światowe koncerny coraz większą uwagę skupiają na mniejszych pojemnościowo maszynach, których dużym atutem ma być niska cena i tania eksploatacja. Nie wszystkie jednak marki idą w kierunku budżetowych motocykli. Europejskie firmy mają sobie za nic światowe spowolnienie gospodarcze i oferują na sezon 2013 motocykle określane mianem premium. Powód? Takie sprzęty sprzedają się nieźle nawet w czasach kryzysu.

Aprilia

Niemiecki BMW będzie musiał zmierzyć się z kolejnym konkurentem GS-a. Włoska Aprilia (należąca do Piaggio) proponuje dla fanów turystycznych enduro motocykl Caponord 1200.

Przód motocykla nawiązuje do sportowego RSV4. Sprzęt ten napędzany jest V-twinem o mocy 128 KM i 115 Nm osiąganych przy 6 500 obr./min. Włoscy inżynierowie wyposażyli Aprilę Caponord 1200 w sporą ilość elektroniki, jak: tempomat, kontrolę trakcji, ABS, czy sterowaną elektronicznie charakterystykę zawieszeń.

BMW

Na sezon 2013 bawarska marka proponuje sportowo-turystyczny F 800 GT. Nowy model ma standardowo montowany 2-kanałowy układ ABS (od tego roku wszystkie motocykle BMW są standardowo wyposażone w ten system), wyższą o 11 kilogramów ładowność, a w wyposażeniu opcjonalnym znalazły się specjalnie zaprojektowane dla GT kufry, czy elektroniczna regulacja zawieszeń ESA.

W porównaniu do wersji ST dwucylindrowa rzędowa jednostka F 800 GT uzyskuje 90 KM przy 8 000 obr./min., co oznacza przyrost 5 KM mocy. Nowa „beemka" uzyskuje taki sam jak ST moment obrotowy dochodzący do 86 Nm przy 5 800 obr./min.

Dla pełnego komfortu jeźdźca można wybrać obniżoną kanapę o wysokości 765 mm lub 820 mm (standardowe siedzisko umieszczono na wysokości 800 mm).

Co ciekawe, w BMW F 800 GT możliwa jest redukcja mocy do 35 kW (48 KM) przy 6750 obr/min. To raczej nie przypadek, że takie osiągi odpowiadają kategorii A2.

Ducati

Bolońska marka zaprezentowała model Diavel Strada, czyli przystosowanego do turystyki Diavela. Pojazd wyposażony jest w turystyczną szybę, wyższą kierownicę, podgrzewane manetki, czy kufry boczne, a pasażer ucieszy się z tylnego oparcia kanapy.

Poza Diavelem dla podróżników Włosi oferują na ten sezon model Hypermotard oraz Hyperstrada. Oba motocykle napędza ten sam silnik Testastretta 11, który z 821 ccm osiąga 110 KM i 103 Nm. Układ ABS i 8-stopniowa kontrola trakcji jest w standardzie, tak jak możliwość wyboru trzech map zapłonu.

 

Hypermotard to lekki fun bike (masa na sucho to 171 kg), natomiast po doposażeniu go w wyższą turystyczną szybę i zestaw kufrów bocznych uzyskujemy model Hyperstrada (na sucho 181 kg).

Honda

Rok temu Honda zaprezentowała trzy modele – NC700S, NC700X oraz maksi-skuter Integra – bazujące na jednym silniku, ramie itp. W tym roku ten japoński koncern zastosował podobny pomysł prezentując trzy bliźniacze pięćsetki, które również mają tą samą dwuylindrową rzędową jednostkę napędową o pojemności 471 ccm i mocy 47,6 KM, identyczną stalową ramę grzbietową, czy układ hamulcowy standardowo wyposażony w ABS.

Te pojazdy mogą być dobrą propozycją dla motocyklistów posiadających wprowadzoną w Polsce 19 stycznia 2013 roku nową kategorię A2.

Pierwszy z trojaczków to naked CB500F, który stylizowany jest na większego brata, czyli CB1000R. CB500R prezentuje się bardziej sportowo, a to za sprawą pełnej owiewki przypominającej tą z CB1000RR Fireblade. Z kolei model CB500X przypomina wyglądem większą Hondę Crosstourer. Z założenia producenta ma to motocykl dla lubiących wybrać się w dalszą podróż. Wersja "X" posiada pojemniejszy zbiornik paliwa o pojemności 17,3 litra, który jest większy o 1,6 litra w porównaniu do baków CB500F i CB500R. Model ten ma również zwiększone skoki zawieszenia i nieco dłuższy rozstaw kół w porównaniu do wersji „F" i „R".

Poza nowymi "pięćsetkami" Honda na sezon 2013 przygotowała nowy model Gold Wing F6B łączący w sobie cechy motocykli typu custom oraz cruiser. Taka stylistyka - w wywodząca się z USA - określana jest się mianem Bagger.

Honda CBR600RR na rok 2013 otrzymuje owiewki i rozwiązania aerodynamiczne z MotoGP. Efektem jest o 6,5 proc. mniejszy opór powietrza niż w przypadku poprzedniego modelu przy normalnej pozycji i o 5 proc. po schowaniu się za owiewkę. Poza tym "ceberka" dostała 41 mm widelec Showa Big Piston, nowy tylny amortyzator, 12-ramienne koła oraz przemapowany wtrysk i zmienione ustawienia dolotu powietrza.

Dla fanów większych skuterów przygotowano NSS300 Forza. To zaawansowany maxiskuter o sportowym charakterze, mocnym silniku, kompaktowym podwoziu oraz schowkiem mogącym pomieścić dwa kaski.

Oprócz tego na sezon 2013 Honda oferuje w sezonie klasycznego nakeda CB1100, off-roadowego CRF450R, użytkowe enduro CRF250L oraz usportowionego rollera NSC50R.

Poza tym w maju u dealerów Hondy pojawić się ma MSX125 - po części mini-bike, po części motocykl - „stojący" na 12-calowych kołach, który napędzany ma być jednocylindrowym silnikiem o mocy 9,8 KM współpracującym z czterobiegową manualną przekładnią.

Kawasaki

Na nadchodzący sezon Kawasaki wystawiło mocniejszego brata modelu Ninja 250R. Ninja 300, bo o nim mowa to zgrabnie zaprojektowany jednoślad napędzany dwucylindrowym rzędowym silnikiem o pojemności 296 ccm i mocy 39 KM.

Kolejną nowością koncernu z Akashi jest Ninja ZX-6R 636. Japończycy, podobnie jak w 2002 roku, zwiększyli pojemność skokową cylindra, co ma oczywiście poprawić osiągi względem sportowych sześćsetek, ale też sprawić, by pełnym zakresie obrotów jednostka dysponowała większym momentem obrotowym, zwłaszcza w niskim i średnim zakresie obrotów.

Nowy czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 636 ccm, chłodzony jest cieczą i osiąga 137 KM przy 13,500 obr./min (z doładowaniem dynamicznym RAM Air). Poza tym w kierowca ma do dyspozycji trzystopniową kontrolę trakcji KTRC (Kontrola Trakcji Kawasaki), nowe sprzęgło anty-hoppingowe, czy system ABS KIBS (układ przeciwpoślizgowy korzystający z wielu czujników np. położenia przepustnicy, załączonego biegu itp.).

Topowy superbike z Akashi, czyli Ninja ZX-10R dostał m.in. elektroniczny amortyzator skrętu od szwedzkiej marki Ohlins, nowy, w pełni regulowany tylny amortyzator czy przedni zawieszenie BPF (Big Piston Fork).

Dla fanów nakedów Kawasaki przygotowało W800. „Zetkę" napędza teraz jednostka o pojemności 806 ccm i mocy 83kW/113 KM osiąganych przy 10 200 obr./min, a maksymalny moment obrotowy wyniosi 83 Nm przy 8 000 obr./min.

Maszyna ta łączy w sobie zadziorność streetfightera z praktycznymi rozwiązaniami (opcjonalny ABS, potrójny wyświetlacz informujący jeźdźca m.in. o poziomie paliwa, pozostałym dystansie do tankowania).

Następca Kawasaki Z750 dostał także sztywniejszą ramę, wykonaną z wysoko wytrzymałej stali, czy nowe przednie czterotłoczkowe zaciski współpracujące z tarczami typu wave o zwiększonej do 310 mm średnicy. Co ciekawe Kawasaki Z800 dostępny jest zarówno w wariacji z silnikiem o mocy 70 kW jak i w wersji 35kW, czyli zgodnej z wymogami kategorii A2.

Suzuki

Na 2013 rok Suzuki przygotowało kilka nowości. Jedną z nich jest Inazuma stylizowany na B-Kinga. Ta chłodzona cieczą dwieściepięćdziesiątka zasilana jest wtryskiem paliwa i posiada sześciobiegową manualną skrzynię. Zbiornik paliwa o pojemności 13,3 litra pozwala na dłuższe podróże, nie tylko w obrębie miejskiej aglomeracji, a 17-calowe koła pozwolą na sprawne przemieszczanie się w każdych szosowych warunkach.

Na 2013 rok Suzuki przygotowało także kilka niewielkich zmian w Hayabusa1300. Ten motocykl do autostradowej turystyki dostanie zaciski Brembo Monoblock oraz nowy widelec Kayaba i nowoczesny układ ABS.

Dla fanów sportowych jednośladów japoński koncern przygotował specjalną wersję Suzuki GSX-R1000. Z okazji wyprodukowania milionowego egzemplarza motocykla z serii GSX-R (GSX-R600/750/1000/1100) Suzuki wprowadza limitowaną wersję modeli GSX-R1000 – GSX-R 1 Million Commemorative Edition. Motocykl wyróżnia się wyjątkową grafiką oraz specjalnym wyposażeniem.

Czerwona pokrywa przedniego zawieszenia, złote rury zawieszenia i sprężyny tylnego zawieszenia w kolorze czerwonym sprawiają, że ten motocykl ma unikatowy wygląd. Suzuki GSX-R 1 Million Commemorative Edition otrzymał także tabliczkę z logo „1 Million" oraz wyjątkowy kluczyk z logiem „R". Dostępnych jest tylko 1985 modeli GSX-R1000 w tej serii.

Od wprowadzenia na rynek maxiskutera Suzuki Burgman 650/Executive w 2002 roku, klienci cenią go za komfortową jazdę i elegancki wygląd. Teraz Suzuki prezentuje nową odsłonę swojego luksusowego skutera. Dodając pochyłe linie wychodzące z przedniej części skutera i biegnące ku tyłowi, uzyskano bardziej dynamiczny design.

Wprowadzono również udoskonalenia w technologii silnika, dzięki którym obniżono spalanie paliwa o 15 proc. względem poprzedniej wersji tego modelu. Suzuki Burgman 650 standardowo wyposażony jest w czytelny wyświetlacz ze wskaźnikiem jazdy ekologicznej Eco Drive, system ABS, elektrycznie regulowane lusterka i szybę. Wersja Executive ponadto posiada również oparcie dla pasażera, podgrzewane siedzenie oraz manetki.

Na sezon 2013 Suzuki wprowadza też nowego cruisera – Intruder C1500T. Silnik o pojemności 1462 ccm zapewnia – jak twierdzi sam producent – najwyższą moc i moment obrotowy w klasie cruiserów o pojemności od 1000 do 1600 ccm. Motocykl standardowo wyposażony jest w zintegrowane kufry boczne, dużą szybę, a także komfortową kanapę.

Triumph

Najstarsza motocyklowa marka na świecie prezentuje nowego Street Triple, który teraz jest lżejszy o 6 kg od swojego poprzednika i mam bardziej scentralizowaną masę (wydech z zadupka powędrował pod silnikiem). W modelu Street zwiększono także kąt główki ramy i wyprzedzenie. Oprócz tego motocykl zyskał nowy design i ramę.

Dla lubiących ostrzejszą jazdę Triumph oferuje wersję R, która wyróżnia się regulowanymi w pełni zawieszeniami oraz lepszymi hamulcami z przodu (czterotłoczkowe zaciski Nissin zamiast dwutłoczkowych). W opcji będzie także wyłączany w układ ABS.

Dla zwolenników dalekiej turystyki przygotowano modele Trophy oraz Trophy SE. Motocykle napędza trzycylindrowy silnik 1215 ccm, który znany jest z innej Triumpha Tigera, ale w tym przypadku osiąga 134 KM i 120 Nm.

Kontrola przepustnicy odbywa się za pomocą systemu ride by wire, a kierowca w wersji SE ma do dyspozycji elektronicznie regulowane zawieszenie oraz system audio z Bluetooth.

Sportowy Triumph Daytona 675 dostał całkowicie nowa ramę i wahacz, a 128-konny silnik ma bardziej liniowo oddawać moc. Przednie zawieszenie tego supersporta składa się z widelca upside-down Kayaba, a dodatkowo motocykl dostanie seryjnie ABS z opcją zmiany trybów pracy.

Yamaha

Na sezon 2013 Yamaha FJR1300 doczekała się większej modernizacji. "FJR-a" dostała nowe plastiki oraz lampę LED, a zestaw wskaźników składa się teraz z analogowego obrotomierza, centralnego cyfrowego prędkościomierz i wielofunkcyjnego wyświetlacz z matrycą punktową (z prawej strony).

Teraz flagowy turystyk Yamahy jest wyposażony w elektroniczny system sterowania przepustnicą YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle), kontrolę trakcji, a nowa technologia Yamaha D-Mode zapewnia możliwość wyboru ustawień silnika dostosowanych do sportowego lub codziennego stylu jazdy.
Silnik, według danych producenta, ma być oszczędniejszy, a moc rzędowej czwórki wzrosła z 143,4 KM do 146,2 KM.

Wersja FJR1300AS wyróżnia się elektronicznym systemem bezsprzęgłowej zmiany biegów, który umożliwia zmianę biegów lewą stopą lub kciukiem bez konieczności użycia dźwigni sprzęgła oraz elektronicznie regulowanym zawieszeniem upside-down z opcją zmiany ustawień naprężenia wstępnego i tłumienia za pomocą jednego przełącznika. 

Yamaha FJR1300 A.D 2013 nie doczekała się jednak szóstego przełożenia i ciągle motocykl jest wyposażony w pięciobiegową przekładnię.

Rodzina popularnych sześćsetek, czyli seria XJ poddana została tylko stylistycznemu faceliftingowi. Poza nowymi malowaniami, bezbarwnymi kierunkowskazami, czy uchwytami dla pasażera, techniczne elementy, jak silnik, hamulce, czy skrzynia biegów pozostały bez zmian.

Karol Biela

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty