Powrót legendy

Tomasz Szmandra
Fot. Nissan:Pełne wykorzystanie mocy silnika zapewnia dopracowane zawieszenie oraz przyczepne ogumienie
Fot. Nissan:Pełne wykorzystanie mocy silnika zapewnia dopracowane zawieszenie oraz przyczepne ogumienie
Najbardziej kultowy Nissan w historii, Skyline GT-R wreszcie doczekał się następcy. Nowy model, o skróconej nazwie GT-R, ma się spodobać jeszcze szerszemu gronu potencjalnych klientów, także w Europie.

 

Nowy Nissan stanowi kontynuację linii wzorniczej GT-R, choć jego nadwozie wydaje się bardziej kanciaste. Zbudowano je na nowej platformie “Premium Midship" z wykorzystaniem aluminium, włókna węglowego i lekkich gatunków stali.

 

Dynamiki nadwoziu dodają wloty powietrza wychodzące z przednich, “muskularnych" błotników

Fot. Nissan:Nissan Skyline był jednym z najbardziej kultowych samochodów sportowych. Teraz powraca jako GT-R
Fot. Nissan:Nissan Skyline był jednym z najbardziej kultowych samochodów sportowych. Teraz powraca jako GT-R

oraz charakterystyczne cztery tylne lampy, które współgrają z ilością końcówek układu wydechowego.

 

Dzięki temu, że słupki dachu ustawione są niemal pionowo, w kabinie wygospodarowano sporo miejsca nad głowami pasażerów. Wnętrze Nissana GT-R jest proste i zaprojektowane w stricte sportowym stylu.

 

W oczy rzucają się duże, czytelne zegary z prędkościomierzem wyskalowanym do 340 km/h, oraz umieszczony centralnie wielofunkcyjny

Fot. Nissan:Pełne wykorzystanie mocy silnika zapewnia dopracowane zawieszenie oraz przyczepne ogumienie
Fot. Nissan:Pełne wykorzystanie mocy silnika zapewnia dopracowane zawieszenie oraz przyczepne ogumienie

wyświetlacz zaprojektowany przez autorów grafiki do gry PlayStation - Gran Turismo. Informuje on kierowcę m.in. o średnim spalaniu, aktualnym rozkładzie napędu, a nawet kącie skrętu kół.

 

Do tego pokazuje dane pochodzące z systemu audio firmy Bose i nawigacji satelitarnej połączonej z 30-gigabajtowym twardym dyskiem.

 

Pośrodku deski rozdzielczej znajduje się otoczony aluminiową ramką panel, nachylony w stronę kierowcy. Ulokowano na nim przełączniki sterujące klimatyzacją i ustawieniami

Fot. Nissan:Wnętrze Nissana GT-R jest proste i zaprojektowane w sportowym stylu
Fot. Nissan:Wnętrze Nissana GT-R jest proste i zaprojektowane w sportowym stylu

parametrów pojazdu, w tym charakterystyki amortyzatorów i skrzyni biegów.

 

Przednie fotele zapewniają wysoki komfort podróży, ale o miejscach z tyłu lepiej nie wspominać. Jak to w “rasowym" coupe, lepiej podróżować maksymalnie w dwie osoby. Na pocieszenie pozostaje bagażnik - 315 l to dużo, jak na samochód tej klasy.

Ale najważniejsze dopiero przed nami. Pod maską Nissana pracuje najnowocześniejsze dzieło japońskiej firmy, stworzone specjalnie dla tego modelu - 3,8-litrowy silnik V6 z dwiema turbosprężarkami IHI. Jednostka napędowa GT-R'a osiąga moc 480 KM, a maksymalny moment obrotowy wynoszący 588 Nm dostępny jest w zakresie od 3200 do 5200 obr/min. Model ten jest więc najmocniejszym seryjnie produkowanym Nissanem.

 

Pracą silnika steruje komputer, który w zależności od temperatury, warunków drogowych, a nawet wysokości, na jakiej znajduje się samochód, analizuje i ustawia każdy parametr. Kolejną nowością jest automatyczna skrzynia biegów o 6. przełożeniach, którą można sterować również za pomocą łopatek przy kierownicy. W szybkim tempie i prawie niewyczuwalnie zmienia ona kolejne biegi, dzięki zastosowaniu dwóch sprzęgieł - jednego dla biegów parzystych, drugiego dla nieparzystych. Kierowca ma do wyboru manualny tryb pracy skrzyni, automatyczny lub sportowy.

 

Napęd przenoszony jest na wszystkie cztery koła i rozdzielany poprzez nowoczesny układ ATTESA E-TS, który w zależności od przyczepności na drodze automatycznie zmienia proporcje rozkładu siły napędowej w zakresie do 50 proc.

Dzięki zastosowaniu elektronicznie regulowanych amortyzatorów Bilstein DampTronic , kierowca ma możliwość wyboru jednego z trzech ustawień zawieszenia - Comfort, Sport i R (Race).

 

Całości dopełnia skuteczny układ hamulcowy Brembo, na który składa się komplet

Fot. Nissan:Piękny, szybki i starannie dopracowany. Czy to wystarczy, aby kult Nissanów oznaczonych
Fot. Nissan:Piękny, szybki i starannie dopracowany. Czy to wystarczy, aby kult Nissanów oznaczonych

wentylowanych, perforowanych tarcz o średnicy 380 mm każda wraz z 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu i 4-tłoczkowymi z tyłu.

 

Sportowy Nissan posiada 20-calowe felgi, na które w zależności od wersji, mogą być założone opony firmy Bridgestone lub Dunlop o rozmiarach 255/40 ZRF20 z przodu i 285/35 ZRF20 z tyłu. Pozwalają one na kontynuowanie jazdy nawet po utracie powietrza.

Podstawowa wersja Nissana GT-R (z 480-konnym silnikiem) ma kosztować 57 000 dolarów. Warto dodać, że nawet w tej odmianie producent nie przewiduje manualnej skrzyni biegów. Dla miłośników przeróbek, za dodatkowe 10 000 dolarów, przygotowano wersję po fabrycznym tuningu V-Spec. Za jeszcze szybszą odmianę Evo (100 kg lżejsza od podstawowego modelu i 530 KM) trzeba będzie zapłacić 94 000 dolarów. A jeśli nadal komuś będzie mało, do swojego egzemplarza GT-R może zamówić... tytanowy układ wydechowy.

 

  

Wybrane dane techniczne*

Typ silnika

Benzynowy, V6

Ilość cylindrów/zaworów

6/24

Pojemność skokowa (cm3)

3800

Moc maksymalna (KM/obr/min)

480/353

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

588/3200-5200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

3,7

Prędkość maksymalna (km/h)

310

Zużycie paliwa (l/100 km)

b.d

Skrzynia biegów

Automatyczna, 6-stopniowa

Pojemność bagażnika (l)

315 l

Rozmiar opon

255/40ZRF20 (przód), 285/35ZRF20 (tył)

Cena (USD)

ok. 57 000

* dane nieoficjalne

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie