Powrót legendy

Tomasz Szmandra
Fot. Nissan:Pełne wykorzystanie mocy silnika zapewnia dopracowane zawieszenie oraz przyczepne ogumienie
Fot. Nissan:Pełne wykorzystanie mocy silnika zapewnia dopracowane zawieszenie oraz przyczepne ogumienie
Najbardziej kultowy Nissan w historii, Skyline GT-R wreszcie doczekał się następcy. Nowy model, o skróconej nazwie GT-R, ma się spodobać jeszcze szerszemu gronu potencjalnych klientów, także w Europie.

 

Nowy Nissan stanowi kontynuację linii wzorniczej GT-R, choć jego nadwozie wydaje się bardziej kanciaste. Zbudowano je na nowej platformie “Premium Midship" z wykorzystaniem aluminium, włókna węglowego i lekkich gatunków stali.

 

Dynamiki nadwoziu dodają wloty powietrza wychodzące z przednich, “muskularnych" błotników

Fot. Nissan:Nissan Skyline był jednym z najbardziej kultowych samochodów sportowych. Teraz powraca jako GT-R
Fot. Nissan:Nissan Skyline był jednym z najbardziej kultowych samochodów sportowych. Teraz powraca jako GT-R

oraz charakterystyczne cztery tylne lampy, które współgrają z ilością końcówek układu wydechowego.

 

Dzięki temu, że słupki dachu ustawione są niemal pionowo, w kabinie wygospodarowano sporo miejsca nad głowami pasażerów. Wnętrze Nissana GT-R jest proste i zaprojektowane w stricte sportowym stylu.

 

W oczy rzucają się duże, czytelne zegary z prędkościomierzem wyskalowanym do 340 km/h, oraz umieszczony centralnie wielofunkcyjny

Fot. Nissan:Pełne wykorzystanie mocy silnika zapewnia dopracowane zawieszenie oraz przyczepne ogumienie
Fot. Nissan:Pełne wykorzystanie mocy silnika zapewnia dopracowane zawieszenie oraz przyczepne ogumienie

wyświetlacz zaprojektowany przez autorów grafiki do gry PlayStation - Gran Turismo. Informuje on kierowcę m.in. o średnim spalaniu, aktualnym rozkładzie napędu, a nawet kącie skrętu kół.

 

Do tego pokazuje dane pochodzące z systemu audio firmy Bose i nawigacji satelitarnej połączonej z 30-gigabajtowym twardym dyskiem.

 

Pośrodku deski rozdzielczej znajduje się otoczony aluminiową ramką panel, nachylony w stronę kierowcy. Ulokowano na nim przełączniki sterujące klimatyzacją i ustawieniami

Fot. Nissan:Wnętrze Nissana GT-R jest proste i zaprojektowane w sportowym stylu
Fot. Nissan:Wnętrze Nissana GT-R jest proste i zaprojektowane w sportowym stylu

parametrów pojazdu, w tym charakterystyki amortyzatorów i skrzyni biegów.

 

Przednie fotele zapewniają wysoki komfort podróży, ale o miejscach z tyłu lepiej nie wspominać. Jak to w “rasowym" coupe, lepiej podróżować maksymalnie w dwie osoby. Na pocieszenie pozostaje bagażnik - 315 l to dużo, jak na samochód tej klasy.

Ale najważniejsze dopiero przed nami. Pod maską Nissana pracuje najnowocześniejsze dzieło japońskiej firmy, stworzone specjalnie dla tego modelu - 3,8-litrowy silnik V6 z dwiema turbosprężarkami IHI. Jednostka napędowa GT-R'a osiąga moc 480 KM, a maksymalny moment obrotowy wynoszący 588 Nm dostępny jest w zakresie od 3200 do 5200 obr/min. Model ten jest więc najmocniejszym seryjnie produkowanym Nissanem.

 

Pracą silnika steruje komputer, który w zależności od temperatury, warunków drogowych, a nawet wysokości, na jakiej znajduje się samochód, analizuje i ustawia każdy parametr. Kolejną nowością jest automatyczna skrzynia biegów o 6. przełożeniach, którą można sterować również za pomocą łopatek przy kierownicy. W szybkim tempie i prawie niewyczuwalnie zmienia ona kolejne biegi, dzięki zastosowaniu dwóch sprzęgieł - jednego dla biegów parzystych, drugiego dla nieparzystych. Kierowca ma do wyboru manualny tryb pracy skrzyni, automatyczny lub sportowy.

 

Napęd przenoszony jest na wszystkie cztery koła i rozdzielany poprzez nowoczesny układ ATTESA E-TS, który w zależności od przyczepności na drodze automatycznie zmienia proporcje rozkładu siły napędowej w zakresie do 50 proc.

Dzięki zastosowaniu elektronicznie regulowanych amortyzatorów Bilstein DampTronic , kierowca ma możliwość wyboru jednego z trzech ustawień zawieszenia - Comfort, Sport i R (Race).

 

Całości dopełnia skuteczny układ hamulcowy Brembo, na który składa się komplet

Fot. Nissan:Piękny, szybki i starannie dopracowany. Czy to wystarczy, aby kult Nissanów oznaczonych
Fot. Nissan:Piękny, szybki i starannie dopracowany. Czy to wystarczy, aby kult Nissanów oznaczonych

wentylowanych, perforowanych tarcz o średnicy 380 mm każda wraz z 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu i 4-tłoczkowymi z tyłu.

 

Sportowy Nissan posiada 20-calowe felgi, na które w zależności od wersji, mogą być założone opony firmy Bridgestone lub Dunlop o rozmiarach 255/40 ZRF20 z przodu i 285/35 ZRF20 z tyłu. Pozwalają one na kontynuowanie jazdy nawet po utracie powietrza.

Podstawowa wersja Nissana GT-R (z 480-konnym silnikiem) ma kosztować 57 000 dolarów. Warto dodać, że nawet w tej odmianie producent nie przewiduje manualnej skrzyni biegów. Dla miłośników przeróbek, za dodatkowe 10 000 dolarów, przygotowano wersję po fabrycznym tuningu V-Spec. Za jeszcze szybszą odmianę Evo (100 kg lżejsza od podstawowego modelu i 530 KM) trzeba będzie zapłacić 94 000 dolarów. A jeśli nadal komuś będzie mało, do swojego egzemplarza GT-R może zamówić... tytanowy układ wydechowy.

 

  

Wybrane dane techniczne*

Typ silnika

Benzynowy, V6

Ilość cylindrów/zaworów

6/24

Pojemność skokowa (cm3)

3800

Moc maksymalna (KM/obr/min)

480/353

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

588/3200-5200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

3,7

Prędkość maksymalna (km/h)

310

Zużycie paliwa (l/100 km)

b.d

Skrzynia biegów

Automatyczna, 6-stopniowa

Pojemność bagażnika (l)

315 l

Rozmiar opon

255/40ZRF20 (przód), 285/35ZRF20 (tył)

Cena (USD)

ok. 57 000

* dane nieoficjalne

 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty