Jak informowaliśmy w zeszłym tygodniu, Ministerstwo Finansów przygotowuje nowy podatek dla kierowców. Ma on zastąpić niezgodną z prawem europejskim akcyzę na sprowadzane do Polski samochody. Resort finansów uchylił rąbka tajemnicy w sprawie sposobu naliczania tego podatku.
Tzw. podatek "rejestracyjny" ma być jednorazową opłatą wnoszoną przy pierwszej rejestracji samochodu w Polsce dotyczącą wszystkich aut - nowych i używanych.
Według wstępnego projektu wyliczenie wysokości podatku polegałoby na następującej operacji matematycznej: pojemność skokowa silnika wyrażona w litrach byłaby podnoszona do kwadratu, po czym mnożona przez tzw. stawkę bazową oraz stawkę zależną od normy czystości spalin
Euro. Im niższa norma, tym ta druga stawka byłaby większa.
Otrzymany w ten sposób wynik należałoby następnie pomniejszyć według algorytmu uwzględniającego spadek wartości auta wraz z wiekiem.
- Algorytm ma pozwolić na uniknięcie konieczności szacowania wartości pojazdu np. przez rzeczoznawców. Szczegóły dotyczące wysokości stawek uwzględnianych w naliczaniu podatku zostaną podane w przyszłym tygodniu - powiedział nam Jarosław Neneman, wiceminister finansów.
Obecnie akcyza naliczana jest od wartości samochodu zadeklarowanej przez nabywcę. Zależy także od wieku auta i pojemności silnika. Im pojazd droższy, starszy i o większej pojemności jednostki napędowej, tym większą opłatę należy uiścić. Na przykład dla pojazdów 8-letnich i starszych akcyza wynosi 65 proc.
Daty wejścia w życie norm Euro dla homologowanych samochodów osobowych
Nazwa normy | Wejście w życie |
Euro I | 1 lipca 1992 |
Euro II | 1 stycznia 1996 |
Euro III | 1 stycznia 2000 |
Euro IV | 1 stycznia 2005 |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?