Piłsudski jeździł Cadillakiem. Felieton Iwaszkiewicza

Jerzy Iwaszkiewicz
Niezwykła książka ukazała się nakładem wydawnictw BOSZ Bogdana Szymanika z Oleśnicy pod Leskiem w Bieszczadach. Szymanik wyjechał w Bieszczady w stanie wojennym i twierdzi, że była to jedyna korzyść tej wojny.
Jerzy Iwaszkiewicz / Fot. Bartek Syta/Polska Press
Jerzy Iwaszkiewicz / Fot. Bartek Syta/Polska Press

Książka z cyklu Moto Retro nosi tytuł „Samochody i motocykle" i pokazuje jak było. Już w 1933 roku można było dojechać samochodem z Zakopanego do Morskiego Oka i piękne są na to zdjęcia. Hrabina Maria Szembek jeździła Tatrą, a prezydent Ignacy Mościcki dojechał osobiście do Morskiego Oka specjalnym Cadillakiem.

„Motoryzacja rozwijająca się szybko po pierwszej wojnie światowej  - pisze we wstępie Sobiesław Zasada - budziła w Polsce powszechne zainteresowanie i wielkie emocje”.  Jan Kiepura jeździł Mercedesem model 1936, słynny komik Adolf Dymsza Lancią, a w roku 1927 siostry Halama wygrały konkurs na przybranie samochodu kwiatami i udekorowały Chryslera. Samochodem rodzinnym była wtedy Hispano – Suiza.

Odbywało się wiele rajdów i już w 1927 roku kierowca wyścigowy Henryk Liefeldt wygrał  Austro – Daimlerem na Łysej Polanie. Słynne było też w tamtych latach białe Bugatti Jana Rippera. Bugatti kosztuje teraz przeszło 3 miliony dolarów i nikt tego w Polsce nie kupuje, ale w tamtych czasach było ich wiele. Świetnie prezentowała się w swoim kabriolecie w 1927 roku znana piosenkarka i aktorka Zuza Pogorzelska.

Niezwykła książka, przeszło sto zdjęć wybranych z Narodowego Archiwum Cyfrowego sprzed prawie stu lat. Cadillakiem jeździł Józef Piłsudski. Jest też zdjęcie z wyścigów motocyklowych i inżynier Witold Richter, znany jeszcze długo po wojnie.  

Pierwsze samochody produkowane były w Polsce w połowie lat 20. w Centralnych Warsztatach Samochodowych, w Warszawie na Pradze i był to słynny czarny Ford T. W 1923 roku pisze w swojej książce „Najsłynniejsze marki samochodów” Zdzisław Podbielski, powstał w CWS samochód inżyniera Tańskiego, jedyny być może nawet do tej pory samochód o identycznych połączeniach gwintowych, który można było rozebrać i złożyć śrubokrętem i jednym kluczem. Podbielski wie wszystko i pisze również, że w Państwowych Zakładach Inżynierii, też na Pradze na ulicy Terespolskiej produkowano m.in. Polskiego Fiata 508. Polacy mieli zawsze smykałkę do samochodów. W Zakładach Inżynierii wyprodukowano do 1939 roku 22 300 samochodów. Produkowano tu też motocykle Sokół.

Obecne działają w Polsce trzy fabryki samochodów  - Fiat, Opel, Volkswagen, a pod Wrześnią buduje się nowa fabryka Volkswagena. Z FSO zostały ruiny. Jakiś szalony deweloper zamierza budować tu osiedle mieszkaniowe co wydaje się mocno problematyczne. Przez dziesiątki lat wylewano tu olej do ziemi i nigdy nie będzie to miejsce do mieszkania.

 

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie