Piłsudski jeździł Cadillakiem. Felieton Iwaszkiewicza

Jerzy Iwaszkiewicz
Udostępnij:
Niezwykła książka ukazała się nakładem wydawnictw BOSZ Bogdana Szymanika z Oleśnicy pod Leskiem w Bieszczadach. Szymanik wyjechał w Bieszczady w stanie wojennym i twierdzi, że była to jedyna korzyść tej wojny.
Jerzy Iwaszkiewicz / Fot. Bartek Syta/Polska Press
Jerzy Iwaszkiewicz / Fot. Bartek Syta/Polska Press

Książka z cyklu Moto Retro nosi tytuł „Samochody i motocykle" i pokazuje jak było. Już w 1933 roku można było dojechać samochodem z Zakopanego do Morskiego Oka i piękne są na to zdjęcia. Hrabina Maria Szembek jeździła Tatrą, a prezydent Ignacy Mościcki dojechał osobiście do Morskiego Oka specjalnym Cadillakiem.

„Motoryzacja rozwijająca się szybko po pierwszej wojnie światowej  - pisze we wstępie Sobiesław Zasada - budziła w Polsce powszechne zainteresowanie i wielkie emocje”.  Jan Kiepura jeździł Mercedesem model 1936, słynny komik Adolf Dymsza Lancią, a w roku 1927 siostry Halama wygrały konkurs na przybranie samochodu kwiatami i udekorowały Chryslera. Samochodem rodzinnym była wtedy Hispano – Suiza.

Odbywało się wiele rajdów i już w 1927 roku kierowca wyścigowy Henryk Liefeldt wygrał  Austro – Daimlerem na Łysej Polanie. Słynne było też w tamtych latach białe Bugatti Jana Rippera. Bugatti kosztuje teraz przeszło 3 miliony dolarów i nikt tego w Polsce nie kupuje, ale w tamtych czasach było ich wiele. Świetnie prezentowała się w swoim kabriolecie w 1927 roku znana piosenkarka i aktorka Zuza Pogorzelska.

Niezwykła książka, przeszło sto zdjęć wybranych z Narodowego Archiwum Cyfrowego sprzed prawie stu lat. Cadillakiem jeździł Józef Piłsudski. Jest też zdjęcie z wyścigów motocyklowych i inżynier Witold Richter, znany jeszcze długo po wojnie.  

Pierwsze samochody produkowane były w Polsce w połowie lat 20. w Centralnych Warsztatach Samochodowych, w Warszawie na Pradze i był to słynny czarny Ford T. W 1923 roku pisze w swojej książce „Najsłynniejsze marki samochodów” Zdzisław Podbielski, powstał w CWS samochód inżyniera Tańskiego, jedyny być może nawet do tej pory samochód o identycznych połączeniach gwintowych, który można było rozebrać i złożyć śrubokrętem i jednym kluczem. Podbielski wie wszystko i pisze również, że w Państwowych Zakładach Inżynierii, też na Pradze na ulicy Terespolskiej produkowano m.in. Polskiego Fiata 508. Polacy mieli zawsze smykałkę do samochodów. W Zakładach Inżynierii wyprodukowano do 1939 roku 22 300 samochodów. Produkowano tu też motocykle Sokół.

Obecne działają w Polsce trzy fabryki samochodów  - Fiat, Opel, Volkswagen, a pod Wrześnią buduje się nowa fabryka Volkswagena. Z FSO zostały ruiny. Jakiś szalony deweloper zamierza budować tu osiedle mieszkaniowe co wydaje się mocno problematyczne. Przez dziesiątki lat wylewano tu olej do ziemi i nigdy nie będzie to miejsce do mieszkania.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie