Kierowcy-seniorowi przypadnie do gustu

Ryszard M. Perczak
Mając 55 i trochę więcej lat, prawo jazdy od prawie czterdziestu, na samochód spogląda się trochę inaczej. Kierowca w tym wieku, i z takim stażem za kierownicą, od auta oczekuje zwykle wygody, nieskomplikowanej obsługi i niskich kosztów eksploatacji. Zakładając oczywiście, że samochód ma służyć mu do celów prywatnych i nie chce na niego wydawać fortuny. Właśnie po takim kątem ocenialiśmy nowego Fiata Tipo z nadwoziem typu sedan.
Mając 55 i trochę więcej lat, prawo jazdy od prawie czterdziestu, na samochód spogląda się trochę inaczej. Kierowca w tym wieku, i z takim stażem za kierownicą, od auta oczekuje zwykle wygody, nieskomplikowanej obsługi i niskich kosztów eksploatacji. Zakładając oczywiście, że samochód ma służyć mu do celów prywatnych i nie chce na niego wydawać fortuny. Właśnie po takim kątem ocenialiśmy nowego Fiata Tipo z nadwoziem typu sedan.
Udostępnij:
Mając 55 i trochę więcej lat, prawo jazdy od prawie czterdziestu, na samochód spogląda się trochę inaczej. Kierowca w tym wieku, i z takim stażem za kierownicą, od auta oczekuje zwykle wygody, nieskomplikowanej obsługi i niskich kosztów eksploatacji. Zakładając oczywiście, że samochód ma służyć mu do celów prywatnych i nie chce na niego wydawać fortuny. Właśnie pod takim kątem ocenialiśmy nowego Fiata Tipo z nadwoziem typu sedan.
Mając 55 i trochę więcej lat, prawo jazdy od prawie czterdziestu, na samochód spogląda się trochę inaczej. Kierowca w tym wieku, i z takim stażem za
Mając 55 i trochę więcej lat, prawo jazdy od prawie czterdziestu, na samochód spogląda się trochę inaczej. Kierowca w tym wieku, i z takim stażem za kierownicą, od auta oczekuje zwykle wygody, nieskomplikowanej obsługi i niskich kosztów eksploatacji. Zakładając oczywiście, że samochód ma służyć mu do celów prywatnych i nie chce na niego wydawać fortuny. Właśnie po takim kątem ocenialiśmy nowego Fiata Tipo z nadwoziem typu sedan.

Zacznijmy od wyglądu. To zawsze była mocna strona Fiatów, a najnowsze Tipo wpisuje się w korzystny schemat. Ciekawie zaprojektowany przód, mocne przetłoczenia na bokach, proporcjonalna sylwetka oraz tył, który nie sprawia wrażenia „doczepionego”, robią bardzo dobre wrażenie. Linia nadwozia jest stonowana, a przy tym elegancka. Dlatego ten samochód, jeśli chodzi o wygląd, szybko się nie zestarzeje.

Wsiadamy do środka i tu również nie znajdujemy niczego, co by nas niekorzystnie zaskoczyło. Intuicyjna obsługa poszczególnych instrumentów nie wymaga zaglądania do instrukcji obsługi. Tym bardziej dla kierowców, którzy mieli już w przeszłości do czynienia z samochodem tej marki. Kierownica daje się regulować w obu płaszczyznach, a zegary są czytelne. Jakość materiałów pewnie mogłaby być lepsza, jednak nie daje też powodów do narzekania. Fotel - w bazowej wersji regulowany tylko w płaszczyźnie przód/tył - daje się tak ustawić, by kierowca miał przyzwoite warunki do obserwowania drogi oraz kierowania.

Wtestowanym Tipo pracował podstawowy silnik 1.4 16V o mocy 95 KM. Wolnossąca, benzynowa jednostka w zupełności wystarczy dla kierowcy chcącego przemieszczać się z punktu A do B - i to zarówno w mieście, jak i na dłuższych dystansach. Jest może trochę głośny, gdy nabiera obrotów, ale wszystko w granicach przyzwoitości.

Mając 55 i trochę więcej lat, prawo jazdy od prawie czterdziestu, na samochód spogląda się trochę inaczej. Kierowca w tym wieku, i z takim stażem za
Mając 55 i trochę więcej lat, prawo jazdy od prawie czterdziestu, na samochód spogląda się trochę inaczej. Kierowca w tym wieku, i z takim stażem za kierownicą, od auta oczekuje zwykle wygody, nieskomplikowanej obsługi i niskich kosztów eksploatacji. Zakładając oczywiście, że samochód ma służyć mu do celów prywatnych i nie chce na niego wydawać fortuny. Właśnie po takim kątem ocenialiśmy nowego Fiata Tipo z nadwoziem typu sedan.

Przy delikatnej jeździe, głównie w ruchu miejskim, zużycie paliwa nieznacznie przekraczało 7 l/100 km. Może gdyby silnik w testowanym egzemplarzu był dotarty, łatwiej byłoby nam osiągnąć średnią np. 6,5 l/100 km. Ten poziom zdaje się być osiągalny, choć trzeba od razu dodać, że przy spokojnej jeździe.

Zestawienie silnika z 6-biegową przekładnią pozwala na płynne przyspieszanie bez obawy, że silnikowi „zabraknie obrotów”. Trzeba jednak pamiętać, że nominalne 95 KM jest uzyskiwane przy 6 tys. obrotów, a maksymalny moment obrotowy (127 Nm) dopiero przy 4,5 tys. obrotów. Czuje się, że przydałoby się jeszcze trochę momentu, szczególnie wtedy, gdy w samochodzie jest komplet pasażerów i wypełniony bagażnik.

Tipo w czasie jazdy zachowuje się poprawnie, choć zdaje się być podatny na podmuchy wiatru, szczególnie wtedy, gdy nie jest zbytnio obciążony. Sporym atutem kabiny kompaktowego Fiata jest przestronność na tylnej kanapie. Nawet osoby o wzroście 180 cm nie powinny narzekać na ciasnotę.

Mając 55 i trochę więcej lat, prawo jazdy od prawie czterdziestu, na samochód spogląda się trochę inaczej. Kierowca w tym wieku, i z takim stażem za
Mając 55 i trochę więcej lat, prawo jazdy od prawie czterdziestu, na samochód spogląda się trochę inaczej. Kierowca w tym wieku, i z takim stażem za kierownicą, od auta oczekuje zwykle wygody, nieskomplikowanej obsługi i niskich kosztów eksploatacji. Zakładając oczywiście, że samochód ma służyć mu do celów prywatnych i nie chce na niego wydawać fortuny. Właśnie po takim kątem ocenialiśmy nowego Fiata Tipo z nadwoziem typu sedan.

Bagażnik jest bardzo pojemny. Klapa otwiera się wysoko i nie ma obawy, że zawadzimy o nią głową. Producent ukrył w bagażniku zestaw do naprawy przebitych opon. Mając w pamięci wciąż fatalny stan niektórych odcinków polskich dróg, nieco brakowało nam dojazdówki czy pełnowymiarowego koła zapasowego. Ostatnie z wymienionych można zamówić - to opcja za 400 zł.

Cennik nowego Fiata Tipo otwiera podstawowa wersja o nazwie Tipo. Kosztuje 42 600 zł i ma na wyposażeniu m.in. manualną klimatyzację, radio oraz elektrycznie regulowane szyby w przednich drzwiach. Czy potrzeba więcej? Pokolenie 55+ wychodzi z założenia, że czego nie ma to się nie popsuje. Tipo taki właśnie jest. Ma to, co jest niezbędne, a nawet trochę więcej. Zainteresowani mogą wybrać bogatsze wersje Pop, Easy, Lounge oraz specjalne Opening Edition i Opening Edition Plus, jak również wyposażenie z listy opcji czy korzystnie wycenione pakiety dodatków.

Kto nie goni za elektronicznymi gadżetami, ekstrawagancką stylizacją oraz przesadnie oryginalnym, a zarazem drogim wyposażeniem, powinien wziąć Tipo pod uwagę. Pojemny, a zatem wygodny i łatwy w obsłudze sedan zaspokoi transportowe potrzeby kierowcy-seniora, który podróżuje sam bądź z małżonką. Jeśli zechce zabrać w drogę wnuki, to i one nie powinny narzekać, bo z tyłu miejsca na foteliki nie brakuje. Do tego atrakcyjna cena.


Fiat Tipo - dostępne wersje silnikowe:

Marka/model

Fiat Tipo 1.4

Fiat Tipo 1.6

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.6 MultiJet

Cena (zł)

od 42 600 zł

od 49 600 zł

od 52 600 zł

od 58 600 zł

Typ nadwozia/liczba drzwi

Sedan / 4

Sedan / 4

Sedan / 4

Sedan / 4

Liczba miejsc

5

5

5

5

 

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4532 / 1792 / 1497

4532 / 1792 / 1497

4532 / 1792 / 1497

4532 / 1792 / 1497

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1542 / 1543

1542 / 1543

1542 / 1543

1542 / 1543

Rozstaw osi (mm)

2636

2636

2636

2636

Pojemność bagażnika (l)

520

520

520

520

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

45

45

45

 

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Olej napędowy

Olej napędowy

Pojemność (cm3)

1368

1598

1248

1598

Liczba cylindrów

4

4

4

4

Napędzana oś

Przednia

Przednia

Przednia

Przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

Manualna, 6

Automatyczna, 6

Manualna, 5

Manualna, 6

 

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

95 / 6000

110 / 5500

95 / 3750

120 / 3750

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min

127 / 4500

152 / 4500

200 / 1500

320 / 1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,5

11,2

11,7

9,7

Prędkość maksymalna (km/h)

185

192

180

199

Średnie spalanie (l/100 km)

5,7

6,3

4,1

4,2

Emisja CO2 (g/km)

133

146

108

110

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie