
Zacznijmy od wyglądu. To zawsze była mocna strona Fiatów, a najnowsze Tipo wpisuje się w korzystny schemat. Ciekawie zaprojektowany przód, mocne przetłoczenia na bokach, proporcjonalna sylwetka oraz tył, który nie sprawia wrażenia „doczepionego”, robią bardzo dobre wrażenie. Linia nadwozia jest stonowana, a przy tym elegancka. Dlatego ten samochód, jeśli chodzi o wygląd, szybko się nie zestarzeje.
Wsiadamy do środka i tu również nie znajdujemy niczego, co by nas niekorzystnie zaskoczyło. Intuicyjna obsługa poszczególnych instrumentów nie wymaga zaglądania do instrukcji obsługi. Tym bardziej dla kierowców, którzy mieli już w przeszłości do czynienia z samochodem tej marki. Kierownica daje się regulować w obu płaszczyznach, a zegary są czytelne. Jakość materiałów pewnie mogłaby być lepsza, jednak nie daje też powodów do narzekania. Fotel - w bazowej wersji regulowany tylko w płaszczyźnie przód/tył - daje się tak ustawić, by kierowca miał przyzwoite warunki do obserwowania drogi oraz kierowania.
Wtestowanym Tipo pracował podstawowy silnik 1.4 16V o mocy 95 KM. Wolnossąca, benzynowa jednostka w zupełności wystarczy dla kierowcy chcącego przemieszczać się z punktu A do B - i to zarówno w mieście, jak i na dłuższych dystansach. Jest może trochę głośny, gdy nabiera obrotów, ale wszystko w granicach przyzwoitości.

Przy delikatnej jeździe, głównie w ruchu miejskim, zużycie paliwa nieznacznie przekraczało 7 l/100 km. Może gdyby silnik w testowanym egzemplarzu był dotarty, łatwiej byłoby nam osiągnąć średnią np. 6,5 l/100 km. Ten poziom zdaje się być osiągalny, choć trzeba od razu dodać, że przy spokojnej jeździe.
Zestawienie silnika z 6-biegową przekładnią pozwala na płynne przyspieszanie bez obawy, że silnikowi „zabraknie obrotów”. Trzeba jednak pamiętać, że nominalne 95 KM jest uzyskiwane przy 6 tys. obrotów, a maksymalny moment obrotowy (127 Nm) dopiero przy 4,5 tys. obrotów. Czuje się, że przydałoby się jeszcze trochę momentu, szczególnie wtedy, gdy w samochodzie jest komplet pasażerów i wypełniony bagażnik.
Tipo w czasie jazdy zachowuje się poprawnie, choć zdaje się być podatny na podmuchy wiatru, szczególnie wtedy, gdy nie jest zbytnio obciążony. Sporym atutem kabiny kompaktowego Fiata jest przestronność na tylnej kanapie. Nawet osoby o wzroście 180 cm nie powinny narzekać na ciasnotę.

Bagażnik jest bardzo pojemny. Klapa otwiera się wysoko i nie ma obawy, że zawadzimy o nią głową. Producent ukrył w bagażniku zestaw do naprawy przebitych opon. Mając w pamięci wciąż fatalny stan niektórych odcinków polskich dróg, nieco brakowało nam dojazdówki czy pełnowymiarowego koła zapasowego. Ostatnie z wymienionych można zamówić - to opcja za 400 zł.
Cennik nowego Fiata Tipo otwiera podstawowa wersja o nazwie Tipo. Kosztuje 42 600 zł i ma na wyposażeniu m.in. manualną klimatyzację, radio oraz elektrycznie regulowane szyby w przednich drzwiach. Czy potrzeba więcej? Pokolenie 55+ wychodzi z założenia, że czego nie ma to się nie popsuje. Tipo taki właśnie jest. Ma to, co jest niezbędne, a nawet trochę więcej. Zainteresowani mogą wybrać bogatsze wersje Pop, Easy, Lounge oraz specjalne Opening Edition i Opening Edition Plus, jak również wyposażenie z listy opcji czy korzystnie wycenione pakiety dodatków.
Kto nie goni za elektronicznymi gadżetami, ekstrawagancką stylizacją oraz przesadnie oryginalnym, a zarazem drogim wyposażeniem, powinien wziąć Tipo pod uwagę. Pojemny, a zatem wygodny i łatwy w obsłudze sedan zaspokoi transportowe potrzeby kierowcy-seniora, który podróżuje sam bądź z małżonką. Jeśli zechce zabrać w drogę wnuki, to i one nie powinny narzekać, bo z tyłu miejsca na foteliki nie brakuje. Do tego atrakcyjna cena.
Fiat Tipo - dostępne wersje silnikowe:
Marka/model | Fiat Tipo 1.4 | Fiat Tipo 1.6 | Fiat Tipo 1.3 MultiJet | Fiat Tipo 1.6 MultiJet | |
Cena (zł) | od 42 600 zł | od 49 600 zł | od 52 600 zł | od 58 600 zł | |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Sedan / 4 | Sedan / 4 | Sedan / 4 | Sedan / 4 | |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | 5 | |
| Wymiary i masy | ||||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4532 / 1792 / 1497 | 4532 / 1792 / 1497 | 4532 / 1792 / 1497 | 4532 / 1792 / 1497 | |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1542 / 1543 | 1542 / 1543 | 1542 / 1543 | 1542 / 1543 | |
Rozstaw osi (mm) | 2636 | 2636 | 2636 | 2636 | |
Pojemność bagażnika (l) | 520 | 520 | 520 | 520 | |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 45 | 45 | 45 | |
| Układ napędowy | ||||
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Olej napędowy | Olej napędowy | |
Pojemność (cm3) | 1368 | 1598 | 1248 | 1598 | |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Napędzana oś | Przednia | Przednia | Przednia | Przednia | |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | Manualna, 6 | Automatyczna, 6 | Manualna, 5 | Manualna, 6 | |
| Osiągi | ||||
Moc (KM) przy obr./min | 95 / 6000 | 110 / 5500 | 95 / 3750 | 120 / 3750 | |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 127 / 4500 | 152 / 4500 | 200 / 1500 | 320 / 1750 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,5 | 11,2 | 11,7 | 9,7 | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 192 | 180 | 199 | |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,7 | 6,3 | 4,1 | 4,2 | |
Emisja CO2 (g/km) | 133 | 146 | 108 | 110 |

Inwestycje drogowe w Miliczu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?