Aktualnie z takiego pułapu startują ceny bazowych wersji niektórych przedstawicieli segmentu C. Aby cieszyć się sensownym wyposażeniem trzeba dołożyć przynajmniej kilka, a nierzadko kilkanaście tysięcy złotych. Zaczyna robić się drogo. Czy ceny nowych samochodów muszą być równie wygórowane? Nowy – kompaktowy model Fiata udowadnia, że dobrze wyposażone auto nie musi być drogie. Podstawową wersję włoskiego sedana wyceniono na 42 600 zł.
Fiat, w przeciwieństwie do wielu konkurentów, nie zdecydował się na marketingowy zabieg w postaci zwiększania zainteresowania nowością poprzez sztuczne redukowanie ceny bazowej auta na drodze zubażania jego wyposażenia czy montowania niewystarczająco mocnego silnika.
Podstawowa wersja, nazwana Tipo, otrzymuje w standardzie wszystko, co niezbędne – w tym manualną klimatyzację, system audio ze złączem USB, regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumnę kierownicy, centralny zamek ze sterowaniem przyciskami w kluczyku, elektrycznie regulowane szyby przednie czy asystenta ruszania pod wzniesienia (Hill Hold Control). O bezpieczeństwo dbają systemy ABS, ESP oraz dwie czołowe poduszki powietrzne.
Na przekór rynkowym zwyczajom, Fiat oferuje wyposażenie opcjonalne - zarówno w postaci pakietów, jak i indywidualnych dodatków - już do bazowej wersji. Na 2000 zł wyceniono kurtyny i boczne poduszki powietrzne. Tyle samo trzeba zapłacić za pakiet zawierający wielofunkcyjną kierownicę ze skórzanym obszyciem, radio Uconnect oraz tylne czujniki parkowania. Taka polityka ułatwia klientowi skonfigurowanie auta w założonym budżecie. Cieszy również fakt, że dodatki nie są łączone na siłę – np. zamawiając chromowane klamki zewnętrze, nie trzeba od razu płacić za chromowane listwy pod linią szyb bocznych.
Najtańsze Tipo otrzymuje 95-konny silnik 1.4 16V.To w zupełności wystarczające źródło sił napędowych. Nowy Fiat Tipo waży 1150 kg, więc 95 KM i 127 Nm w połączeniu z 6-biegową skrzynią pozwala na przyspieszanie od 0 do 100 km/h w 11,5 sekundy i rozpędzanie się nawet do 185 km/h.
Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by do podstawowej wersji wyposażeniowej Tipo wybrać też benzynowy silnik 1.6 E-Torq, z najtańszą w segmencie, automatyczną skrzynią biegów (od 49 600 zł) albo niezwykle oszczędne turbodiesle 1.3 MultiJet (95 KM; od 52 600 zł) lub 1.6 MultiJet (120 KM; od 58 600 zł).
Z punktu widzenia nabywcy optymalnym wyborem są wersje Opening Edition oraz Opening Edition Plus, które w wersji z 95-konnym silnikiem 1.4 16V kosztują odpowiednio 49 100 zł i 51 100 zł. Co nabywca otrzyma w zamian? Nowy Fiat Tipo Opening Edition jest wyposażany m.in. w sześć poduszek powietrznych, światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, radio UConnect z USB, AUX oraz zestawem głośnomówiącym Bluetooth, wielofunkcyjną kierownicę, przedni podłokietnik, chromowane listwy dekoracyjne nadwozia i 16-calowe alufelgi.
Nowy Fiat Tipo w wersji Opening Edition Plus otrzymuje ponadto samościemniające się lusterko wsteczne, czujniki deszczu i zmierzchu, które dbają o włączanie wycieraczek i świateł mijania, tempomat, kierownicę z obszytym skórą wieńcem, radio Uconnect z 5-calowym ekranem dotykowym i systemem Bluetooth oraz 17-calowe alufelgi. Równie obfite doposażenie bazowej wersji mogłoby pochłonąć ponad 10 tys. zł. Lepiej od razu wybrać specjalną wersję Opening Edition lub Opening Edition Plus. Jeżeli w budżecie pozostaną wolne środki, warto pomyśleć o zainwestowaniu w pakiet wydłużonej gwarancji Maximum Care. Każda z jego wersji zapewnia wykonywanie napraw w Autoryzowanych Stacjach Obsługi Fiata w Polsce i Europie, przy jednoczesnym całkowitym zabezpieczeniu użytkownika samochodu przed kosztami usuwania usterek komponentów mechanicznych i elektrycznych.
Podstawowy wariant wydłużonej gwarancji Maximum Care przedłuża dwuletni, fabryczny okres gwarancyjny o rok. Kosztuje od 790 do 1340 zł. Ograniczeniem pozostaje przebieg, który nie może przekroczyć 45-120 tys. kilometrów (w zależności od wybranej opcji).
Kto dużo podróżuje, powinien pomyśleć o zainwestowaniu 1990-2690 zł w 4-letnią gwarancję z limitem 60-160 tys. kilometrów przebiegu. Bezkompromisową propozycją jest opcja 5-letniej gwarancji (2890-3990 zł) z limitem 75-200 tys. km.
Przemyślana, a zarazem kompleksowa oferta, przy uwzględnianiu na każdym kroku zasady „value for money", czyli oferowania dobrej jakości za rozsądne pieniądze, uczyni z nowego Fiata Tipo bardzo mocnego gracza w stawce kompaktowych sedanów. Włoska marka nie zamierza spoczywać na laurach. W blokach startowych czekają już Tipo w wersjach hatchback i kombi.
Nowy kompaktowy sedan jest już do obejrzenia w salonach Fiata. Istnieje też możliwość zapisania się na jazdy próbne.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?