Peugeot 3008 1.2 PureTech 130 KM. Wrażenia z jazdy, spalanie, osiągi i ceny

Kamil Rogala
Peugeot 3008W ofercie Peugota 3008 jest silnik na każdą okazję. Klienci mogą zdecydować się na oszczędną jednostkę wysokoprężną, która sprawdzi się w dalszych podróżach i spokojnej jeździe w trasie. Jeśli ktoś preferuje miasto, krótkie dystanse i rzadko wybiera się gdzieś dalej, lepszym wyborem powinna być bazowa odmiana benzynowa tj. 1.2 PureTech o mocy 130 KM. Jak spisuje się ten silnik na co dzień?Fot. Kamil Rogala
Peugeot 3008W ofercie Peugota 3008 jest silnik na każdą okazję. Klienci mogą zdecydować się na oszczędną jednostkę wysokoprężną, która sprawdzi się w dalszych podróżach i spokojnej jeździe w trasie. Jeśli ktoś preferuje miasto, krótkie dystanse i rzadko wybiera się gdzieś dalej, lepszym wyborem powinna być bazowa odmiana benzynowa tj. 1.2 PureTech o mocy 130 KM. Jak spisuje się ten silnik na co dzień?Fot. Kamil Rogala
W ofercie Peugota 3008 jest silnik na każdą okazję. Klienci mogą zdecydować się na oszczędną jednostkę wysokoprężną, która sprawdzi się w dalszych podróżach i spokojnej jeździe w trasie. Jeśli ktoś preferuje miasto, krótkie dystanse i rzadko wybiera się gdzieś dalej, lepszym wyborem powinna być bazowa odmiana benzynowa tj. 1.2 PureTech o mocy 130 KM. Jak spisuje się ten silnik na co dzień?

Peugeot 3008. Stylistyka nadwozia i wnętrze

O nadwoziu i wnętrzu pisaliśmy szerzej przy okazji testu modelu z silnikiem 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM. Po raz kolejny podtrzymuję moje zdanie, że jest to jeden z najlepiej, a na pewno najciekawiej wyglądających przedstawicieli segmentu kompaktowych crossoverów na rynku. Wersja z ciemnoniebieskim lakierem, srebrnymi akcentami, czarno-szarym wnętrzem z bardzo dobrze wyglądającymi wstawkami z szarego materiału, prezentowała się świetnie. Bagażnik w standardowym ułożeniu oferuje 520 litrów, zaś po złożeniu oparć kanapy pojemność wzrasta do 1482 litrów. Pod względem funkcjonalności, trudno mieć uwagi, choć pod tym względem Skoda z pewnością oferuje więcej dodatków i gadżetów.

Peugeot 3008. Silnik, spalanie i wrażenia z jazdy

Peugeot 3008W ofercie Peugota 3008 jest silnik na każdą okazję. Klienci mogą zdecydować się na oszczędną jednostkę wysokoprężną, która sprawdzi się w
Peugeot 3008

W ofercie Peugota 3008 jest silnik na każdą okazję. Klienci mogą zdecydować się na oszczędną jednostkę wysokoprężną, która sprawdzi się w dalszych podróżach i spokojnej jeździe w trasie. Jeśli ktoś preferuje miasto, krótkie dystanse i rzadko wybiera się gdzieś dalej, lepszym wyborem powinna być bazowa odmiana benzynowa tj. 1.2 PureTech o mocy 130 KM. Jak spisuje się ten silnik na co dzień?

Fot. Kamil Rogala

Pod maską testowanej wersji pracowała słabsza propozycja jeśli chodzi o silnik benzynowy. W ofercie jest jeszcze motor 1.6 PureTech o mocy 180 KM, który zapewnia dość dynamiczne, nawet sportowe emocje, oczywiście jak na ten segment samochodu. Testowane 1.2 PureTech to zdecydowanie zdroworozsądkowe podejście. Ale czy to oznacza słabą dynamikę i wysokie spalanie? Niekoniecznie.

Trzycylindrowa jednostka o pojemności 1199 cm3 i mocy 130 KM przy 5500 obr./min co prawda nie grzeszy kulturą pracy (szczególnie „na zimno”), ale po rozgrzaniu i przy łagodnym traktowaniu, ma dość przyjemną charakterystykę. Ponadto moment obrotowy 230 Nm dostępny jest dość wcześnie – od 1750 obr./min – co we współpracy z 8-biegową przekładnią automatyczną jest udanym połączeniem. Owszem, czasem pojawiało się szarpnięcie lub dłuższe zastanowienie skrzyni, ale przy normalnej, spokojnej jeździe nie było problemów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 188 km/h. Jak na rodzinnego, raczej miejskiego crossovera, to wystarczające wartości. Poczucie dynamiki, ze względu na hałasujący silnik podczas wkręcania się na obroty, jest co prawda przeciętne, ale jak wspomniałem, to zdroworozsądkowa propozycja i trudno od niej oczekiwać emocji.

Emocji nie będzie również przy dystrybutorze, bowiem zdaniem producenta, średnie spalanie to 6,9 l/100km (NEDC). Czy osiągalne? W trasie przy spokojnej jeździe – owszem. W mieście? Niemożliwe. Po pokonaniu trasy 100 km, głównie drogą ekspresową, trochę obwodnicami i drogami krajowymi, średnie spalanie wyniosło 7,2 l/100km. Na autostradzie trzeba dodać do tego co najmniej litr, a w mieście – nawet dwa. Zejście poniżej 9 litrów podczas jazdy w mieście było bardzo trudne. Jedynie spokojna, niedzielna jazda bez korków pozwoliła mi zejść do 8,2 l/100km, ale nie jest to osiągalne przy normalnym ruchu. Ten silnik w Peugeocie 3008 jest wystarczający, ale nie liczmy na dynamikę czy niskie spalanie. Co ciekawe, ten wariant dostępny jest również w większym 5008 i tam, po zabraniu wszystkich pasażerów na pokład, musi być po prostu tragicznie.

Peugeot 3008W ofercie Peugota 3008 jest silnik na każdą okazję. Klienci mogą zdecydować się na oszczędną jednostkę wysokoprężną, która sprawdzi się w
Peugeot 3008

W ofercie Peugota 3008 jest silnik na każdą okazję. Klienci mogą zdecydować się na oszczędną jednostkę wysokoprężną, która sprawdzi się w dalszych podróżach i spokojnej jeździe w trasie. Jeśli ktoś preferuje miasto, krótkie dystanse i rzadko wybiera się gdzieś dalej, lepszym wyborem powinna być bazowa odmiana benzynowa tj. 1.2 PureTech o mocy 130 KM. Jak spisuje się ten silnik na co dzień?

Fot. Kamil Rogala

Samo podróżowanie Peugeotem 3008 z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 130 KM jest przyjemne, relaksujące, choć nie ma mowy o dynamicznej jeździe. Po prostu układ napędowy do tego nie zachęca. Tu premiowana jest raczej spokojna, relaksująca jazda. Zawieszenie bardzo dobrze wybiera nierówności, jest komfortowe, choć czasami dawało się odczuć jędrną charakterystykę, szczególnie na drobnych nierównościach czy na zakrętach. Ogólnie – złoty środek. Wnętrze, szczególnie miejsce kierowcy, wymaga oczywiście przyzwyczajenia, ale to ma miejsce we wszystkich nowych Peugeotach – mała, nisko ustawiona kierownica i wyniesione zegary. Mnie taki układ bardzo odpowiada, ale wiem, że są również zdeklarowani przeciwnicy i-Cockpit.

 

Peugeot 3008. Ceny i wyposażenie

Cennik Peugeota 3008 jest bardzo obszerny i zawiera nie tylko dwie wersje hybrydowe, jedną wysokoprężną i dwie benzynowe, ale również w sumie aż siedem odmian wyposażenia! Najtańszy model kosztuje 116 500 złotych, natomiast testowy egzemplarz z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 130 KM z automatyczną skrzynią 8-biegową i z wyposażeniem Allure Pack to koszt 138 300 złotych. Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. pakiet Safety Plus, 18-calowe felgi aluminiowe, akcenty i wstawki we wnętrzu ze stali nierdzewnej, aluminiowe relingi dachowe, oświetlenie ambientowe, system bezkluczykowy, nawigację oraz ekran 10-calowy.

Podsumowanie

Peugeot 3008W ofercie Peugota 3008 jest silnik na każdą okazję. Klienci mogą zdecydować się na oszczędną jednostkę wysokoprężną, która sprawdzi się w
Peugeot 3008

W ofercie Peugota 3008 jest silnik na każdą okazję. Klienci mogą zdecydować się na oszczędną jednostkę wysokoprężną, która sprawdzi się w dalszych podróżach i spokojnej jeździe w trasie. Jeśli ktoś preferuje miasto, krótkie dystanse i rzadko wybiera się gdzieś dalej, lepszym wyborem powinna być bazowa odmiana benzynowa tj. 1.2 PureTech o mocy 130 KM. Jak spisuje się ten silnik na co dzień?

Fot. Kamil Rogala

Peugeot 3008 z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 130 KM to rozsądna cenowo propozycja, która jest kompromisem pomiędzy spalaniem, użytecznością w mieście oraz dynamiką. Należy jednak pamiętać, że im więcej kierowca będzie chciał wykrzesać z silnika, tym spalanie będzie rosło w sposób nieproporcjonalny do zamierzonego celu. To nie jest samochód do dynamicznej jazdy, a daleka podróż z całą rodziną może okazać się męcząca. Jednostka 1.2 PureTech to minimum i jeśli ktoś chce mieć choć trochę niższe spalanie, zapominając nawet o dynamice, niech wybierze silnik wysokoprężny o tej samej mocy.

ZALETY:

  • bardzo nowoczesny wygląd;
  • świetnie wykończone wnętrze;
  • komfortowe zawieszenie ze sportowym pierwiastkiem;
  • rozsądne cenowo rozwiązanie silnikowe;
  • bogate wyposażenie już w standardzie.

WADY:

  • przeciętna dynamika;
  • kultura pracy;
  • spore spalanie, szczególnie pod obciążeniem.

Porównanie Peugeot 3008 1.2 PureTech 130 KM (AT8) do wybranych konkurentów (nadwozia kombi):

 

Peugeot 3008 1.2 PureTech 130 KM (AT8)

Skoda Karoq 1.5 TSI ACT 150 KM (AT7)

Toyota RAV4 2.0 175 KM (AT6)

Cena (zł, brutto)

od 128 400

od 113 750

od 121 400

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

crossover/5

Długość/szerokość (mm)

4447/1841

4382/1841

4600/1855

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1579/1587

1576/1541

1605/1605

Rozstaw osi (mm)

2675

2638

2690

Pojemność bagażnika (l)

520/1482

521/1630

580/1690

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1320

1312

1480

Pojemność zbiornika paliwa (l)

53

50

55

Układ napędowy

spalinowy

spalinowy

spalinowy

Rodzaj paliwa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

Pojemność (cm3)

1199

1498

1987

Liczba cylindrów

3

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 6-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

130

150

175

Moment obrotowy (Nm)

230

250

207

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,7

9

10,7

Prędkość maksymalna (km/h)

188

206

190

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

6,9 (wg. NEDC)

6,3 (wg. WLTP)

6,9 (wg. WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

151

143

156

Zobacz także: Peugeot 308 w nowej odsłonie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty