Osobowy czy ciężarowy?

Tomasz Kunert
Fot. Tomasz Szmandra: Popularne jeszcze do niedawna auta z kratką, nie tak łatwo jest zamienić na klasyczny samochód osobowy.
Fot. Tomasz Szmandra: Popularne jeszcze do niedawna auta z kratką, nie tak łatwo jest zamienić na klasyczny samochód osobowy.
Kratka to tylko jeden z elementów robiących z samochodu osobowego ciężarowy. I to stosunkowo najmniej uciążliwy.

Mimo zmiany przepisów po naszych ulicach jeździ jeszcze sporo samochodów z kratką czyli aut osobowych które są miniciężarówkami. Zamiana takiego samochodu w osobówkę wymaga trochę pracy.

 

Dla potencjalnego nabywcy osobowa ciężarówka może być kłopotliwa w codziennej eksploatacji.

 

Tylko cztery osoby
Fot. Tomasz Szmandra: Popularne jeszcze do niedawna auta z kratką, nie tak łatwo jest zamienić na klasyczny samochód osobowy.
Fot. Tomasz Szmandra: Popularne jeszcze do niedawna auta z kratką, nie tak łatwo jest zamienić na klasyczny samochód osobowy.

 

Tak jak każdy inny samochód osobowy, także te z homologacją ciężarową są do kupienia na rynku wtórnym. Nabywcą może być każdy, nie tylko firma. Auta takie zazwyczaj są nieco tańsze niż normalne osobowe. I dla prywatnego użytkownika w takim samochodzie może się kryć pułapka. Np. kiedy kratki oddzielającej część bagażową od osobowej nie można zdemontować - w razie kontroli policjant oprócz nałożenia mandatu może zatrzymać nam dowód rejestracyjny, bo auto nie spełnia wymagań technicznych dla samochodów ciężarowych. Niemiła niespodzianka może czekać nas też na granicy - samochód z kratką powinien się ustawić w kolejce do przejścia dla ciężarówek. A tam zazwyczaj czeka się na odprawę kilka godzin. - Zdarzały się przypadki, że straż graniczna zawracała takie samochody z przejścia dla aut osobowych - mówi Marzena Siemieniuk, p.o. rzecznika prasowego Izby Celnej w Białej Podlaskiej.

W krajach, w których obowiązują winiety i opłaty za przejazd autostradami, za takie auto trzeba płacić jak za pojazd ciężarowy (do 3,5 tony).

Warto też zerknąć do dowodu rejestracyjnego, bo samochód może być zarejestrowany na 4 osoby. Wtedy prawdopodobnie nie będzie miał trzeciego pasa z tyłu, a np. w Skodach Octaviach na środku montowany był na stałe podłokietnik.

 

Nowy dowód i naklejki

 

- Taki samochód będzie zarejestrowany jako ciężarowy - mówi Henryk Trzaskowski, zastępca kierownika wydziału komunikacji powiatu otwockiego - Zmiana zapisu w dowodzie wymaga załatwienia wielu formalności.

Przede wszystkim przeróbkę trzeba wykonać w warsztacie, który ma wpisane według PKD "wykonywanie napraw mechanicznych" i "instalowanie części i akcesoriów w pojazdach samochodowych". Kosztuje to ok. 50-80 zł. Do urzędu zgłaszamy się z fakturą za przeróbkę i kopią wpisu warsztatu do ewidencji gospodarczej lub KRS. Potem samochód jest kierowany na przegląd techniczny, a to wydatek 182 zł. Dopiero z zaświadczeniem z przeglądu można zmienić wpis w dowodzie rejestracyjnym. Otrzymamy nowy dowód rejestracyjny (48 zł) i znaki legalizacyjne (11 zł). Trzeba zabrać ze sobą tablice rejestracyjne - nie będą one zmienione, tylko naklejone zostaną nowe znaki legalizacyjne. Tak więc zmiana ciężarówki w osobówkę kosztuje w sumie ok. 300 zł.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty