Opony zimowe powinny być obowiązkowe - uważa kierowca wyścigowy

Karol Biela
- Opony zimowe od dawna powinny być obowiazkowe - uważa były kierowca wyścigowy
- Opony zimowe od dawna powinny być obowiazkowe - uważa były kierowca wyścigowy
Opony zimowe mają bardzo duży wpływ na bezpieczną jazdę samochodem - rozmowa z Michałem Kijanką, byłym kierowcą wyścigowym, który prowadzi obecnie serwis samochodowy.
- Opony zimowe od dawna powinny być obowiazkowe - uważa były kierowca wyścigowy
- Opony zimowe od dawna powinny być obowiazkowe - uważa były kierowca wyścigowy

Od kilku już lat trwa debata, czy wprowadzić obowiązkową wymianę opon w okresie zimowym. Takie przepisy wprowadzono już w Czechach, Słowacji, Austrii, czy na Litwie. W Polsce to też miałoby sens?

- Oczywiście. Na ośnieżonej drodze ten sam samochód z oponami letnimi może mieć trzykrotnie dłuższą drogę hamowania niż, gdyby poruszał się na "zimówkach". Ogumienie zimowe wykonane jest z miękkiej mieszanki gumowej, która nie twardnieje wraz ze spadkiem temperatury. Do tego bieżnik ma zdecydowanie więcej lamel. Odpowiadają one za "wgryzanie się" w śnieg, czy błoto, dzięki czemu kierowca może zachować kontrolę nad autem.

Połowa listopada, czy może początek grudnia? Kiedy kierowcy powinni zdecydować się na założenie "zimówek"?

- Jeżeli w Polsce wprowadzony zostanie obowiązek stosowania ogumienia zimowego, to ustawodawca powinien wziąć pod uwagę nie konkretny termin, ale aktualne w danym momencie warunki pogodowe. Według zdecydowanej większości ekspertów opony zimowe powinno się używać, kiedy średnia temperatura dobowa nie przekracza 7 stopni Celsjusza. W przypadku, kiedy w połowie listopada asfalt ma temperaturę ponad 20 stopni Celsjusza "zimówka" zużywa się zdecydowanie szybciej tracą swoją przydatność do typowo zimowej eksploatacji.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego ponad 90 proc. polskich kierowców deklaruje coroczną wymianę opon letnich na zimowe. Czy założenie "zimówek" wystarczy do bezpiecznego poruszania się po pokrytych lodem i śniegiem drogach?

- Nie do końca. Przede wszystkim powinniśmy wiedzieć, że minimalny bieżnik opony zimowej nie może być niższy niż 4 milimetry. Poniżej tej granicy trzeba wymienić oponę na nową. Poza tym przed założeniem "zimówek" należy sprawdzić ciśnienie oraz to, czy opony nie mają żadnych uszkodzeń mechanicznych, które wykluczałyby je z dalszej eksploatacji. Cześć kierowców posiada drugi zestaw felg z założonymi na nie oponami zimowymi. Przed zamontowaniem kół do auta należałoby udać się do serwisu, aby sprawdzić, czy felgi nie są skrzywione. Jazda na takich obręczach może skutkować szybszym zużyciem łożysk, końcówek i drążków kierowniczych. Dlatego zawsze przed montażem koła trzeba wyważyć. W okresie zimowym ważna jest też odpowiednia technika jazdy. Wszystkie manewry trzeba wykonywać płynnie i pamiętać o zwiększeniu dystansu od jadącego przed nami samochodu.

Niektórzy właściciele pojazdów oszczędzają na "zimówkach" i zamiast nowych kupują używane. Warto w ogóle oszczędzać na oponach?

- Oszczędzanie na ogumieniu, zwłaszcza tym zimowym, nie ma żadnego sensu. Używana opona twardnieje bardzo szybko tracąc swoje pierwotne parametry. Poza tym ceny nowych opon są już na tyle niskie, że mogą konkurować z używanym ogumieniem.

Karol Biela

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty