Tymczasem od tego, czy silnik samochodu smarowany jest
niezużytym olejem, zależy wiele. Nie tylko wspomniana sprawność, ale np.
zużycie paliwa.
Poziom oleju sprawdzamy przy zimnym silniku. Powinien zostawić na bagnecie ślad między kreskami oznaczającymi minimum i maksimum. Jeżeli oleju jest za mało - należy go uzupełnić fot. Paweł Nowak |
Olej najlepiej wymieniać po przejechaniu dystansu określonego przez
producenta auta, a jeśli jeździmy mało, to przynajmniej raz w roku. Jesień
jest do tego odpowiednią porą, gdyż zimą silnik będzie pracować w bardzo
trudnych warunkach.
Jaki olej wybrać? Zawsze o parametrach nie niższych niż wymaga producent
naszego samochodu. Dla tych, którzy nie pamiętają numeru normy zalecanego
oleju, wskazówką jest słowna informacja producenta oleju o tym, do jakiego
typu silnika przeznaczony jest dany produkt.
Dokonując wymiany oleju przed zimą należy pamiętać, aby liczba występująca
po oznaczeniu SAE przed literą W była możliwie najniższa. Liczba ta informuje
o możliwości zastosowania oleju w niskiej temperaturze. Druga liczba mówi
o możliwości użycia go latem. Na przykład wielosezonowy olej mineralny
oznaczony będzie najczęściej SAE 15W-40, półsyntetyczny - SAE 10W-40, a
syntetyczny: SAE 5W-40 lub SAE 0W-40.
Jak widać na wykresie, teoretycznie najrozsądniejsze byłoby zastosowanie
syntetycznego oleju, który nawet przy dużych mrozach nie gęstnieje, więc
szybko dociera do wszystkich zakamarków silnika, smarując je błyskawicznie
i skutecznie. Jego stosowanie ułatwia też uruchomienie silnika nawet przy
dużych mrozach. Jednak jego użycie nie zawsze jest technicznie i ekonomicznie
uzasadnione. Jeśli w silniku o dużym przebiegu zastosujemy olej syntetyczny
po mineralnym, może dojść do "rozszczelnienia" silnika, gdyż olej syntetyczny
może wypłukać osady. Jeśli już się zdecydujemy na taką zamianę, to pierwszy
olej syntetyczny warto wymienić bardzo szybko, np. już po przejechaniu
tysiąca kilometrów.
Wymieniając olej, pamiętajmy także o wymianie filtru oleju. Zużyty olej
zlejmy do naczynia i oddajmy w warsztacie samochodowym. Nie wolno go wylewać
do kanalizacji ani na ziemię, gdyż poważnie zanieczyszcza środowisko. Kiedy
już mamy świeży olej, po przejechaniu tysiąca kilometrów sprawdźmy - przy
zimnym silniku - jego poziom. Olej powinien zostawić na bagnecie ślad między
kreskami oznaczającymi minimum i maksimum. Jeżeli oleju jest za mało -
należy go uzupełnić.