.
Część VDS składa się z sześciu znaków przeznaczonych do opisu pojazdu. Znaki oraz ich kolejność i znaczenie określane są przez producenta i powinny charakteryzować konstrukcję pojazdu, rodzaj nadwozia, typ silnika, bądź inne istotne cechy.
Trzeba przyznać, że w tej dziedzinie panuje absolutna dowolność, nawet ten sam producent w zależności od modelu, roku produkcji czy kraju odbiorcy stosuje często inne oznakowanie pojazdu. Stosunkowo jasne kryteria oraz konsekwentne znakowanie realizują firmy Mercedes-

Benz i BMW.
Każdy inaczej
Mercedes-Benz do określenia typu pojazdu wykorzystuje wszystkie sześć znaków VDS, przy czym pierwsze trzy znaki jednoznacznie określają model, trzy ostatnie - typ i ewentualnie rodzaj paliwa.
BMW wykorzystuje cztery pierwsze znaki na określenie typu, ostatni znak VDS zarezerwowany jest na liczbę kontrolną, piąta nie wykorzystana pozycja wypełniona jest znakiem 0 (zero).
FORD uparcie trzyma się swojego systemu i w jego pojazdach pierwszy znak określa rodzaj nadwozia, dwa kolejne nie wykorzystane miejsca wypełnione są XX dalej podawany jest kraj produkcji, zakład montażowy oraz model.
FIAT zrezygnował z potencjalnej możliwości szerszego informowania i wykorzystuje we współcześnie produkowanych modelach jedynie pierwsze trzy znaki, wolne miejsca zaś wypełnia zerami.
OPEL podobnie w starszych modelach cztery pierwsze miejsca zapełniał zerami, model zaś był kodowany na piątym i szóstym miejscu.
est zasadą, że nie używane przez producenta pozycje są wypełniane wybranymi przez niego znakami bez określonego znaczenia.
Człon VDS podaje informacje dotyczące głównych cech pojazdu. Przepisy ISO nie narzucają producentom w tej mierze żadnych ograniczeń.
W USA
W przypadku pojazdów dopuszczonych do ruchu w USA sprawa ma się nieco odmiennie. Obowiązujące przepisy federalne jasno precyzują, jakie informacje i w jakiej formie mają być w tej części zawarte. Nie wchodząc zbytnio w szczegóły należy podkreślić, że konsekwencją takiego stanu rzeczy jest fakt, iż pojazdy wyprodukowane poza Ameryką, a sprzedawane na tamtejszym rynku mogą różnić się członem VDS od identycznych egzemplarzy sprzedawanych na terenie kraju, w którym zostały wyprodukowane.