Spis treści
Peugeot e-2008. Stylistyka nadwozia i wnętrze
Ten mały i zwinny samochód od samego początku reprezentował interesujący styl. Peugeot 2008 i e-2008 prezentuje się rewelacyjnie, podkreślając liczne ciekawostki i stylistyczne detale. Dodatkowo, wybierając wariant GT, mamy gwarancję, że samochód dodatkowo przyciągnie uwagę dzięki czarnym wstawkom przy nadkolach i LED-owym światłom z przodu i z tyłu. Pomimo upływu kilku lat od premiery, Peugeot e-2008 nadal wygląda świeżo i w zasadzie daleko idące zmiany nie były konieczne. A jednak! Peugeot postanowił dość wyraźnie zmienić to auto i zamiast dotychczasowych pojedynczych, długich kłów LED zastosował nieco krótsze, ale potrójne pazury. Do dyspozycji dostałem wersję Allure, która ma odrobinę skromniejsze przednie światła, ale i tak potrójne pasy po obu stronach były bardzo widoczne. Dodatkowo szary lakier odrobinę tonował charakterystyczne dodatki. Tak czy inaczej, auto wciąż prezentuje się świetnie i wyróżnia się w tym segmencie. Na uwagę zasługują również nowe, nietypowe wzory felg. A co zmieniło się we wnętrzu?
Osoby, które miały styczność z nowymi Peugeotami, doskonale zdają sobie sprawę, że wnętrze tych samochodów jest nieco nietypowe. Jest kierownica i fotele – to oczywiste – ale proporcje wydają się nieco rozchwiane. To nie tylko złudzenie, ponieważ wyświetlacz z prędkościomierzem i obrotomierzem został specjalnie zaprojektowany tak, aby można go było obserwować z góry, a nie przez kierownicę. System i-Cockpit jednym bardzo odpowiada i są w tym rozwiązaniu zakochani, inni uznają to za dziwactwo i nie mogą się przekonać. Ja zdecydowanie zaliczam się do pierwszej grupy i o ile w e-2008 niewiele się pod tym względem zmieniło, tak zaprezentowane niedawno nowe wnętrze dla nadchodzącego modelu 3008 – Panoramic i-Cockpit – prezentuje się fenomenalnie. Wracając do 2008, zmiany są raczej kosmetyczne i ograniczają się do nowych grafik na wirtualnych zegarach przed kierowcą, zaktualizowanego systemu info-rozrywki (wreszcie działa jak należy i ma o wiele lepszą jakość grafik) oraz większego ekranu 10-calowego. W topowej wersji GT jest również oświetlenie ambientowe. Najważniejsze zmiany w e-2008 zaszły jednak pod maską.
Peugeot e-2008. Silnik i dane techniczne
Bardzo czekałem na tą zmianę, bowiem poprzedni system napędu elektrycznego w różnych modelach marek Stellantis niespecjalnie mi odpowiadał. Był to silnik elektryczny o mocy 136 KM z baterią o pojemności 50 kWh. O ile na dynamikę nie można było narzekać, tak system zarządzania energią, a co za tym idzie zużycie energii i zasięg pozostawiały wiele do życzenia. Teraz mamy do dyspozycji nowy napęd, który swoją drogą pojawi się w innych autach elektrycznych koncernu. Silnik elektryczny ma o 15 procent wyższą moc i teraz generuje 156 KM. Akumulator trakcyjny również zwiększył swoją pojemność z 50 do 54 kWh. To wszystko daje znaczną poprawę, jeśli chodzi o zasięg, bowiem ten zwiększył się z poprzednich 345 do 406 kilometrów (wg. WLTP). Podczas jazdy testowej czuć lepszą dynamikę, ale charakterystyka trasy nie pozwoliła dokładnie ocenić zmian w zużyciu energii i zasięgu. Tego dowiemy się z pierwszych jazd testowych w naszym kraju.
Peugeot e-2008. Ceny i wyposażenie
Najtańszy Peugeot 2008 kosztuje 110 400 złotych i jest to wersja Active z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 100 KM i z manualną skrzynią biegów. Wersja elektryczna e-2008 startuje od ceny 189 350 złotych za wersję Active. Za odmianę Allure trzeba zapłacić 195 750 złotych, a za topową GT – 205 000 złotych. W wersji topowej GT znajdziemy m.in.:
- reflektory Full LED ze światłami do jazdy dziennej LED;
- Peugeot i-Cockpit 3D z cyfrowym wyświetlaczem 10-calowym;
- kamera cofania HD, wspomaganie parkowania przodem i tyłem;
- bezkluczykowe uruchamianie;
- aluminiowe felgi 17-calowe o nowym wzorze;
- czarny dach etc.
Peugeot e-2008. Podsumowanie
Peugeot e-2008 to znakomita opcja dla tych, którzy poszukują odważnego i nietuzinkowego samochodu miejskiego, który przyciąga uwagę. Chociaż pozycja za kierownicą może być specyficzna i nie każdemu przypadnie do gustu, funkcjonalność i ergonomia tego auta są doskonałe. Nowy elektryczny układ napędowy wydaje się znacznie bardziej wydajny niż poprzedni, ale o tym przekonamy się podczas tradycyjnego testu w Polsce, na który czekamy z niecieprliwością.
Porównanie Peugeota e-2008 54 kWh 156 KM do wybranych konkurentów:
| Peugeot e-2008 54 kWh 156 KM (AT1) | Hyundai Kona 64 kWh 204 KM (AT1) | MINI Cooper SE 32,6 kWh 184 KM (AT1) |
Cena (zł, brutto) | od 189 350 | od 188 900 | od 164 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover /5 | crossover/5 | hatchback/3 |
Długość/szerokość (mm) | 4304/1815 | 4205/1800 | 3845/1727 |
Wysokość (mm) | 11523 | 1570 | 1432 |
Rozstaw osi (mm) | 2605 | 2600 | 2495 |
Pojemność bagażnika (l) | 434/1467 | 332/1114 | 211/731 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 4 |
Masa własna (kg) | 1550 | 1685 | 1290 |
Napędzana oś | Przednia | przednia | przednia |
Rodzaj silnika | elektryczny (BEV) | elektryczny (BEV) | elektryczny (BEV) |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 1-stopniowa | automatyczna, 1-stopniowa | automatyczna, 1-stopniowa |
Osiągi |
|
|
|
Moc (KM) | 156 | 204 | 184 |
Moment obrotowy (Nm) | 260 | 395 | 270 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,1 | 7,9 | 7,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 150 | 167 | 150 |
Deklarowany zasięg (km) | 406 | 484 | 234 |
Pojemność akumulatora (kWh) | 54 (netto) | 64 (netto) | 32,6 (brutto) |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?