Obsługa bezobsługowego

Maciej Fabijański
Bieguny akumulatora oraz zamocowane na nich końcówki przewodów, czyli tzw. klemy, trzeba okresowo porządnie czyścić i sprawdzać, czy są  dobrze zamocowane.
Bieguny akumulatora oraz zamocowane na nich końcówki przewodów, czyli tzw. klemy, trzeba okresowo porządnie czyścić i sprawdzać, czy są dobrze zamocowane.
Udostępnij:
Większość produkowanych obecnie akumulatorów samochodowych to tzw. akumulatory bezobsługowe, ale i one wymagają wykonywania okresowo określonych czynności.

Termin bezobsługowy określa akumulator, w którym przez kilka lat nie potrzeba dolewać wody destylowanej do elektrolitu.

Bieguny akumulatora oraz zamocowane na nich końcówki przewodów, czyli tzw. klemy, trzeba okresowo porządnie czyścić i sprawdzać, czy są  dobrze zamo
Bieguny akumulatora oraz zamocowane na nich końcówki przewodów, czyli tzw. klemy, trzeba okresowo porządnie czyścić i sprawdzać, czy są dobrze zamocowane.

Ubytek wody z elektrolitu związany jest z wydzielaniem się wodoru i tlenu podczas procesów  rozładowania i przeładowania (nadmiernego ładowania) zachodzących w trakcie eksploatacji. We współczesnych akumulatorach stosuje się różne rozwiązania, aby zapobiec zmniejszaniu się ilości elektrolitu. Jednym z pierwszych było wykorzystanie szczelnej obudowy oraz wykonanie szkieletu dodatniej elektrody ze stopów z udziałem srebra i wapnia, w celu ograniczenia wydzielania wodoru podczas pracy ogniwa. Rozwiązanie to zwykle uzupełnia zwiększona ilość elektrolitu, co w sumie sprawia, że w ciągu od trzech do pięciu lat nie potrzeba go uzupełniać destylowaną wodą.

Każdy jednak akumulator, zarówno klasyczny jak i ten wykorzystujący najnowsze technologie zapobiegające zmniejszaniu się poziomu elektrolitu, musi być poddawany okresowo  pewnym czynnościom, które zapewniają mu prawidłowe współdziałanie z instalacją elektryczną samochodu. Chodzi przede wszystkim o obsługę zacisków (biegunów) akumulatora i montowanych na nich końcówek przewodów, czyli tzw. klem. Zaciski i klemy muszą być czyste. Szczególnie dotyczy to współpracujących powierzchni tych elementów. Przynajmniej raz w roku należy rozkręcić klemy i usunąć z nich oraz z zacisków wszelkie zanieczyszczenia. Ponadto należy często sprawdzać, czy końcówki przewodów(klemy) są wystarczająco mocno zaciśnięte (dokręcone) na zaciskach akumulatora. Klemy na zaciskach warto dodatkowo zabezpieczyć np. wazeliną techniczną lub innym preparatem przeznaczonym do tego celu.

O czystość warto również zadbać na powierzchni akumulatora. Brud w połączeniu z wilgocią potrafi tworzyć ścieżki przepływu prądu między biegunami akumulatora, co prowadzi do jego samorozładowania.

Warto i należy okresowo sprawdzać także stan połączeń akumulatora z masą. Jeśli są one brudne lub skorodowane trzeba je bezwzględnie oczyścić i zabezpieczyć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie