Niesprawny akumulator

(c)
Fot. R. Polit: W okresie zimowym może dochodzić do rozładowania akumulatora, dlatego warto zwracać na niego szczególną uwagę.
Fot. R. Polit: W okresie zimowym może dochodzić do rozładowania akumulatora, dlatego warto zwracać na niego szczególną uwagę.
W zimie często korzystamy z wielu urządzeń elektrycznych auta. Może to prowadzić do rozładowania akumulatora.

W sezonie zimowym często korzystamy z wielu urządzeń elektrycznych samochodu. Może to prowadzić do rozładowania akumulatora.

 

Gdy jednocześnie mamy włączone ogrzewanie tylnej szyby, reflektory główne i przeciwmgielne oraz radio, a pokonujemy codziennie jedynie krótkie odcinki drogi, dochodzi do rozładowania akumulatora. Alternator nie jest bowiem w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości prądu, a

Fot. R. Polit: W okresie zimowym może dochodzić do rozładowania akumulatora, dlatego warto zwracać na niego szczególną uwagę.
Fot. R. Polit: W okresie zimowym może dochodzić do rozładowania akumulatora, dlatego warto zwracać na niego szczególną uwagę.

uruchomienie silnika w mroźny, zimowy poranek wymaga znacznie więcej energii pobieranej z akumulatora.

 

Zwykle łatwo jest stwierdzić rozładowanie akumulatora. Jeśli przy uruchamianiu samochodu rozrusznik obraca silnik wolniej niż normalnie i reflektory świecą słabiej, można przypuszczać, że akumulator nie jest w pełni naładowany. W skrajnych przypadkach rozrusznik w ogóle nie może obrócić silnika, a elektromagnes wydaje charakterystyczny klekoczący dźwięk.

 

Przyczynami niedostatecznego ładowania akumulatora mogą być:

· poślizg paska alternatora, uszkodzony alternator albo regulator napięcia,

Fot. Delphi: W akumulatorach tzw. bezobsługowych o stanie naładowania świadczy kolor wziernika. Kolor zielony oznacza, że akumulator jest całkowicie
Fot. Delphi: W akumulatorach tzw. bezobsługowych o stanie naładowania świadczy kolor wziernika. Kolor zielony oznacza, że akumulator jest całkowicie naładowany, a czerwony – rozładowany.

· duże obciążenie prądowe przekraczające wydajność alternatora z powodu włączonych dodatkowych odbiorników energii elektrycznej,

· zwarcia lub inne usterki w układzie elektrycznym pojazdu,

· długie okresy jazdy z małą prędkością z włączonymi wieloma lub wszystkimi urządzeniami samochodu, bądź częste jazdy na krótkich odcinkach (poniżej 5 km),

· obluzowane lub uszkodzone (np. skorodowane) końcówek kabli podłączeniowych akumulatora (tzw. klem),

· długie okresy postoju pojazdu bez odłączenia akumulatora lub akumulatorów.

Niewielkie prądy upływu, niekoniecznie zauważalne podczas częstej eksploatacji pojazdu, w długich okresach czasu mogą spowodować całkowite rozładowanie akumulatora. Akumulatory pozostawione w tym stanie łatwo zamarzają i trudno je naładować,

· parametry akumulatora mogą pogorszyć się wskutek procesów starzenia,
nieprawidłowej konserwacji lub wysokich temperatur. Wysokie letnie temperatury często powodują odparowanie elektrolitu i degradację (opad) masy czynnej w akumulatorze.

 

Eksploatując pojazd w zimie, warto zwrócić uwagę na stan naładowania akumulatora.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie