Niesprawny akumulator

(c)
Fot. R. Polit: W okresie zimowym może dochodzić do rozładowania akumulatora, dlatego warto zwracać na niego szczególną uwagę.
Fot. R. Polit: W okresie zimowym może dochodzić do rozładowania akumulatora, dlatego warto zwracać na niego szczególną uwagę.
W zimie często korzystamy z wielu urządzeń elektrycznych auta. Może to prowadzić do rozładowania akumulatora.

W sezonie zimowym często korzystamy z wielu urządzeń elektrycznych samochodu. Może to prowadzić do rozładowania akumulatora.

 

Gdy jednocześnie mamy włączone ogrzewanie tylnej szyby, reflektory główne i przeciwmgielne oraz radio, a pokonujemy codziennie jedynie krótkie odcinki drogi, dochodzi do rozładowania akumulatora. Alternator nie jest bowiem w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości prądu, a

Fot. R. Polit: W okresie zimowym może dochodzić do rozładowania akumulatora, dlatego warto zwracać na niego szczególną uwagę.
Fot. R. Polit: W okresie zimowym może dochodzić do rozładowania akumulatora, dlatego warto zwracać na niego szczególną uwagę.

uruchomienie silnika w mroźny, zimowy poranek wymaga znacznie więcej energii pobieranej z akumulatora.

 

Zwykle łatwo jest stwierdzić rozładowanie akumulatora. Jeśli przy uruchamianiu samochodu rozrusznik obraca silnik wolniej niż normalnie i reflektory świecą słabiej, można przypuszczać, że akumulator nie jest w pełni naładowany. W skrajnych przypadkach rozrusznik w ogóle nie może obrócić silnika, a elektromagnes wydaje charakterystyczny klekoczący dźwięk.

 

Przyczynami niedostatecznego ładowania akumulatora mogą być:

· poślizg paska alternatora, uszkodzony alternator albo regulator napięcia,

Fot. Delphi: W akumulatorach tzw. bezobsługowych o stanie naładowania świadczy kolor wziernika. Kolor zielony oznacza, że akumulator jest całkowicie
Fot. Delphi: W akumulatorach tzw. bezobsługowych o stanie naładowania świadczy kolor wziernika. Kolor zielony oznacza, że akumulator jest całkowicie naładowany, a czerwony – rozładowany.

· duże obciążenie prądowe przekraczające wydajność alternatora z powodu włączonych dodatkowych odbiorników energii elektrycznej,

· zwarcia lub inne usterki w układzie elektrycznym pojazdu,

· długie okresy jazdy z małą prędkością z włączonymi wieloma lub wszystkimi urządzeniami samochodu, bądź częste jazdy na krótkich odcinkach (poniżej 5 km),

· obluzowane lub uszkodzone (np. skorodowane) końcówek kabli podłączeniowych akumulatora (tzw. klem),

· długie okresy postoju pojazdu bez odłączenia akumulatora lub akumulatorów.

Niewielkie prądy upływu, niekoniecznie zauważalne podczas częstej eksploatacji pojazdu, w długich okresach czasu mogą spowodować całkowite rozładowanie akumulatora. Akumulatory pozostawione w tym stanie łatwo zamarzają i trudno je naładować,

· parametry akumulatora mogą pogorszyć się wskutek procesów starzenia,
nieprawidłowej konserwacji lub wysokich temperatur. Wysokie letnie temperatury często powodują odparowanie elektrolitu i degradację (opad) masy czynnej w akumulatorze.

 

Eksploatując pojazd w zimie, warto zwrócić uwagę na stan naładowania akumulatora.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty