Na wstępie musimy powiedzieć, że podział części samochodowych na „oryginalne” i „nieoryginalne” nie jest tak oczywisty. Wydawałoby się, że części zakupione w sklepie znajdującym się w oficjalnej sieci serwisowej konkretnej marki, będą zdecydowanie oryginalne. Ale obecnie producenci samochodowi nie wytwarzają ich w całości. Wszyscy korzystają z komponentów zakupionych od zewnętrznych dostawców. Ci dostawcy zaś, to zazwyczaj wielkie, poważne firmy, specjalizujące się w konkretnym asortymencie i mające głęboką wiedzę na ten temat.
Przykład sprzęgła
Posłużmy się przykładem typowego, często wymienianego elementu, jakim jest sprzęgło. Jeżeli w naszym aucie zamontowano np. zespół szacownej firmy X, to za miesiąc w następnej serii tego samego modelu może znaleźć się praktycznie identyczne sprzęgło, firmy Y. Które z nich jest oryginalne?
Oczywiście, jeżeli jako część zamienną kupujemy je w pudełku z logo naszego producenta auta i napisem „części oryginalne”, możemy być pewni, że to gwarantuje dobrą jakość. Ale za tę pewność musimy niejednokrotnie słono dopłacić. Natomiast jeżeli kupimy to samo sprzęgło u dystrybutora niezależnego, zaś na pudełku będzie tylko logo firmy X albo Y? Obie firmy dbają o swój wizerunek i nie „podłożą” nam części gorszej. Natomiast kupimy owo sprzęgło taniej, bo ominiemy jeden lub kilka poziomów dystrybucji, zaś ta część będzie wytwarzana w znacznie większej serii niż potrzeba jej do produkcji samochodu.