Zapotrzebowanie na części karoserii w ponad 90% przypadków wynika z wypadków. Jej struktura powinna zapewniać największą ochronę, ale warto pamiętać, że naprawa pozornie spełniająca standardy jakościowe nie gwarantuje bezpieczeństwa pasażerom samochodu.[b][b][/b][/b]
**Niemiecki instytut badań technicznych pojazdów KTI przeprowadził doświadczenie na dwóch Volkswagenach Passatach zakupionych na rynku wtórnym. Samochody zostały poddane dwóm testom zderzeniowym przeprowadzonych według standardów Euro NCAP, a główna siła skierowana była na środkowy słupek B.
Testy zderzeniowe zostały przeprowadzone jednakowo, różna była jednak technologia naprawy samochodów po pierwszym zderzeniu. Srebrny Passat Variant był naprawiany dokładnie według aktualnych standardów producenta dla tego modelu, niebieski pojazd według starszej technologii. Różnice po naprawie obu samochodów nie były widoczne na pierwszy rzut oka, wyszły na jaw dopiero po przeprowadzeniu drugiego testu zderzeniowego.
Passat naprawiany zgodnie z aktualnymi standardami, także po drugim zderzeniu, chronił pasażerów tak jak podczas pierwszego testu zderzeniowego, między innymi dzięki kompletnie wymienionemu słupkowi B. W przypadku drugiego samochodu było inaczej – nieaktualna technologia łączenia elementów słupka B i zastosowanie starych procedur naprawy spowodowało znacznie większą deformację bocznego słupka i płyty podłogowej, nieprawidłowe działanie bocznej poduszki powietrznej oraz brak wyzwolenia kurtyny powietrznej. W obrębie słupka B bok nadwozia przesunął się o ponad 60 milimetrów głębiej w kierunku środka samochodu, a więc w kierunku pasażerów, niż w samochodzie naprawionym zgodnie z aktualnymi normami producenta.
„Po źle przeprowadzonej naprawie istnieje duże prawdopodobieństwo nieprawidłowego zadziałania systemów bezpieczeństwa biernego, co może prowadzić do dodatkowych, poważnych urazów pasażerów. Tylko przeszkolona kadra autoryzowanego serwisu, użycie specjalistycznych narzędzi oraz zastosowanie oryginalnych części zamiennych i aktualnych technologii naprawy zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wszystkich elementów pojazdu po naprawie powypadkowej” – wyjaśnia Wojciech Merło, kierownik programu zarządzania naprawami powypadkowymi w Volkswagen Group Polska.
Co wynika z przeprowadzonych testów zderzeniowych Volkswagena Passata? Ustalono, że niefachowo przeprowadzona naprawa ma negatywny wpływ oczywiście na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Wpływa także na sztywność nadwozia i jego odkształcenie oraz działanie biernych systemów bezpieczeństwa. Warto zaznaczyć, że generuje także koszty kolejnej naprawy samochodu po niefachowo wykonanej pierwszej naprawie powypadkowej i wpływa na koszty wypłat świadczeń ubezpieczeniowych za szkody na zdrowiu i mieniu. Negatywny skutek ma także na gwarancję na lakier i nieprzerdzewienie nadwozia.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?