Wybraliśmy 15 aut mających najlepsze przyspieszenie ze startu zatrzymanego. Pod nieobecność na naszym rynku takich demonów prędkości jak Ferrari, Lamborghini, czy Bugatti - pierwsze miejsce zajmuje Chevrolet Corvette Z06.
Legendarny Chevrolet Corvette dostępny jest pod marką Corvette. Czas rozpędzania do 100 km/h to 3,9 sekundy! I choć słabsza o ponad 100 KM od następnego na liście Mercedesa, wygrywa z nim niższą masą. Corvette jest również jedynym autem, które należy do ekskluzywnego klubu "powyżej 300". Z06 osiąga 312 km/ h. Wszystkie Mercedesy AMG, BMW M-Power oraz Audi RS choć dysponują mocą niekiedy przekraczającą 600 KM osiągają prędkość ok.
250 km/h (BMW M5 i M6-270 km/ h), która jest ograniczona elektronicznie.
Drugie miejsce należy do Mercedesa-Benza SL 65 AMG - droższego od lidera o 600 tys. zł. Mercedes SL 65 AMG jest najszybszym i najmocniejszym kabrioletem na naszym rynku. Przegrywa z Z06 masą. Waży ponad 2 tony i jest o 700 kg cięższy od Corvetty! W zamian klient otrzymuje pełne wyposażenie w luksusowym wydaniu. Do napędu posłużył wzmocniony silnik V12 z trzema zaworami na cylinder i
pojemnością 6 litrów. Dwie turbosprężarki gromadzą aż 612 KM mocy i 1000 Nm momentu obrotowego.
Na trzecim stopniu podium - można by pomyśleć niespodziewanie - znalazło się Mitsubishi Lancer Evolution IX GT 340, które pierwszą "setkę" osiąga w rewelacyjnym czasie 4,3 sekundy. Prędkość maksymalna 253 km/h. Evo IX jest najtańszym i najsłabszym "pociskiem" na naszej liście, a mimo to uplasowało się na podium. Porównanie ceny do osiągów wypada tu najkorzystniej. Oznacza to, że nie tylko moc i cena dają wyczynowe wyniki. A pomocne staje się wieloletnie doświadczenie w rajdach WRC, czy Paryż - Dakar! Mitsubishi do napędzenia tego rasowego potwora użyło dwulitrowej, 4-cylindrowej jednostki DOHC o oznaczeniu 6G46. Co ciekawe jest ona używana od 17 lat w każdym kolejnym EVO, chociaż jest stale doskonalona. W tym wypadku oznacza to 340 KM mocy, a możliwe jest do osiągnięcia między innymi dzięki turbosprężarce i zmianie czasu otwarcia zaworów. Właściwości jezdne polepszają - centralny dyferencjał i napęd na cztery koła. Całości dopełnia 6 stopniowa, manualna skrzynia biegów i ogólne "odchudzenie", przez zastosowanie lekkich materiałów - jak na przykład aluminiowy dach.
Następne miejsca zajmują dwa kolejne Mercedesy AMG - CL i S, oba z 6 litrowymi jednostkami i mocą 612 KM. Mają taki sam silnik jak SL i również oba kosztują blisko milion złotych za sztukę! Miejsce numer 6 oraz 7 przypadło kolejnemu "rodzeństwu" - BMW M5 i M6 - podrasowane przez dział BMW Motorsport. Ciekawostką jest możliwość ograniczenia mocy z 507 KM do 400 KM. Służy to zmniejszeniu obciążeń silnika i zużycia paliwa, a w razie "potrzeby", w każdej chwili moc można zwiększyć. Moc generowana jest z 10-cylindrowej, widlastej jednostki o pojemności 5
litrów współpracującej z 7-biegową, sekwencyjną skrzynią biegów. Zarówno Mercedesy jak i BMW są zdolne do jazdy z prędkością ponad 300 km/h - wystarczy jedynie zdjąć elektroniczne zabezpieczenia. BMW zapewnia, że bez blokady M5 osiąga 330 km/h!
Pierwsze Porsche zajmuje 10. pozycję. Jest nim 911 Carrera 4S z 355 konnym silnikiem typu bokser. To jedyny tego typu silnik na liście. Porsche jest również jednym z dwóch producentów na świecie, które instalują tego typu jednostki w swoich autach. Drugim jest Subaru. Porsche jest też - o dziwo! - jedynym autem z silnikiem umieszczonym z tyłu. Gdy na polski rynek wejdzie nowy 911 Turbo, Porsche zostanie liderem wspólnie z Corvettą Z06. Oba auta osiągają dokładnie taki sam czas - 3,9 s. W tej chwili Carrera 4S jest jedynym reprezentantem Porsche, gdyż Carrera GT nie jest już produkowana, a Cayenne Turbo i Boxster S nie są wystarczająco szybkie.
Obok podstawowej wersji Corvetty C6 oraz lidera Z06, na liście znajduje się również trzeci reprezentant ze Stanów Zjednoczonych - potężny Chrysler 300C SRT-8 z 425 konnym silnikiem. Ten silnik to legenda amerykańskiej motoryzacji końca lat sześćdziesiątych. Ma 5,7 litra pojemności i 8 cylindrów w układzie V.
Najszybszym i najdroższym autem luksusowym w Polsce jest Mercedes-Benz Klasy S65 AMG, który kosztuje 980 tys. zł. Mercedesy z naszej listy są napędzane najmocniejszym silnikiem o mocy 612 KM. Natomiast najmniejszy silnik ma Mitsubishi Lancer - 340 KM. Największą pojemność skokową 7 litrów ma jednostka napędowa Chevroleta Corvette Z06.
Sporo ciekawych aut nie zmieściło się w zestawianiu - jak choćby Nissan 350Z (do 100 km/h - 5,8 s.), Jaguar XK (5,9 s.), Jaguar XJ8 R (5,3 s.), Cadillac XLR (5,9 s.), Mazda RX-8 (6,4 s.) czy Subaru Impreza WRX STI (5,4 s.).
Zadziwiające, że są samochody, jak np. Rolls-Royce, którymi nie wypada się ścigać. Kupują je ci, którzy już nie muszą się spieszyć.
Najbardziej dynamiczne auta w Polsce | |||
Marka/ model | Moc (KM) | 0-100 km/h (s) | Cena w zł |
1. Chevrolet Corvette Z06 | 505 | 3.9 | 374 745 |
2. Mercedes-Benz SL 65 AMG Kompressor | 612 | 4.2 | 965 000 |
3. Mitsubishi Lancer Evolution IX GT340 | 340 | 4.3 | 209 490 |
4. Mercedes CL 65 AMG | 612 | 4.4 | 965 000 |
5. Mercedes S 65 AMG | 612 | 4.4 | 980 000 |
6. BMW M6 | 507 | 4.6 | 532 100 |
7. BMW M5 | 507 | 4.7 | 422 500 |
8. Mercedes E 55 AMG | 476 | 4.7 | 437 000 |
9. Mercedes CLS 55 AMG | 476 | 4.7 | 464 000 |
10. Porsche 911 Carrera 4S | 355 | 4.8 | 440 629 |
11. Chevrolet Corvette C6 | 404 | 4.8 | 309 615 |
12. Audi RS4 | 420 | 4.8 | 368 245 |
13. Chrysler 300C HEMI SRT-8 | 425 | 4.8 | 269 000 |
14. Audi A8 6.0 W12 Quattro | 450 | 5.1 | 352 994 |
15. BMW M3 | 345 | 5.2 | 287 400 |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?