
Można dyskutować, czy obecna już w salonach sprzedaży wersja Mitsubishi Outlandera to nowa, czwarta generacja tego SUV-a czy też jedynie trzecia, ale odmłodzona. Wydaje się jednak, że dla tych, którzy wsiądą do tego samochodu nie będzie to miało specjalnego znaczenia.
Fot. Ryszard M. Perczak
Zmiany są bowiem widoczne i odczuwalne już na pierwszy rzut oka i w tej sytuacji sprawa dokładnej definicji pokoleń Outlandera schodzi na plan dalszy. Faktem jest, że debiutujący w roku 2012 Outlander III ostatnio został poważnie zmodyfikowany i to praktycznie we wszystkich aspektach, od wyglądu po skrzynie biegów i zawieszenie. Producent podaje, że zmieniono w nim, w porównaniu z tym który opuścił już taśmy produkcyjne, 100 różnych podzespołów, elementów i części.
Z tarczą do przodu
Na zewnątrz, szczególnie z przodu, zamiast delikatnych retuszy zdecydowano się na dużą zmianę. Ma ona bowiem nieco więcej mówić o charakterze tego samochodu. Teraz Outlander ma już twarz nazywaną Dynamic Shield (Dynamiczna tarcza), która wyraża się wąskimi, zachodzącymi na boki lampami głównymi, w których znalazły się ledowe światła do jazdy dziennej oraz chromowane listwy umieszczone po bokach przodu i zmieniające tym samym cały zderzak. W ogóle chromu, co nie wszystkim się podoba, na zewnątrz tego samochodu jest całkiem sporo.
Znajdziemy go również po bokach, na krawędziach drzwi oraz z tyłu na pokrywie bagażnika i zderzaku. Całość dzięki tym stylistycznym zabiegom wygląda teraz bardzo dynamicznie żeby nie powiedzieć bojowo. Jednocześnie Outlander sprawia wrażenie bardziej dystyngowanego. Nawiasem mówiąc owa „Dynamiczna tarcza” będzie się pojawiać, naturalnie w różnych wariacjach, także w innych modelach Mitsubishi, które wnet zostaną wprowadzone na rynek.

Można dyskutować, czy obecna już w salonach sprzedaży wersja Mitsubishi Outlandera to nowa, czwarta generacja tego SUV-a czy też jedynie trzecia, ale odmłodzona. Wydaje się jednak, że dla tych, którzy wsiądą do tego samochodu nie będzie to miało specjalnego znaczenia.
Fot. Ryszard M. Perczak
Kto znał dotychczasową kabinę tego modelu w tym nowym od razu poczuje się swojsko. Zachowano bowiem ogólną koncepcję stylistyczną i poprzedni układ lokalizacji przyrządów, wskaźników, a także schowków oraz półek. Na nowo zaprojektowano natomiast fotele, a wszystko po to aby były wygodniejsze, a jednocześnie lepiej pozwalały czuć łączność ciała (głównie kierującego) z całym pojazdem. Nieco inną formę ma także, obecnie bardzo poręczne, lepiej leżące w dłoniach koło kierownicy. Dzięki temu nowy Outlander, który nie jest przecież limuzyną segmentu D, zaczyna ją trochę przypominać. Łatwa obserwacja zegarów oraz wskazań komputera pokładowego (trochę ubogie menu) i dostępność wszystkich przyrządów podnoszą jakość prowadzenia tego samochodu.
Dzięki różnym sprytnym zabiegom, jak np. wymiana wygłuszeń w dachu czy pogrubienie szyb z tyłu wraz ze zmianą sposobu ich osadzenia kabina zrobiła się bardziej odporna na przedostawanie się wszelkich hałasów z zewnątrz. Można to docenić zwłaszcza podczas długich podróży, gdy prowadząc relaksujemy się muzyką z zestawu audio, który teraz jest na bardzo przyzwoitym poziomie.
Oszczędnie albo dynamicznie

Można dyskutować, czy obecna już w salonach sprzedaży wersja Mitsubishi Outlandera to nowa, czwarta generacja tego SUV-a czy też jedynie trzecia, ale odmłodzona. Wydaje się jednak, że dla tych, którzy wsiądą do tego samochodu nie będzie to miało specjalnego znaczenia.
Fot. Ryszard M. Perczak
Testowany egzemplarz napędzał 2-litrowy silnik benzynowy. Jego temperament studziła nieco nowa, bezstopniowa automatyczna skrzynia przekładniowa. Na szczęście przy kierownicy znalazły się manetki pozwalające kierowcy dowolnie wybierać odpowiednie przełożenia i tym samym, niczym ostrogami dyscyplinować temperament jednostki napędowej i zachowanie się samochodu. Dotyczy to jednak tylko tych sytuacji, gdy chcemy albo dynamiczniej ruszyć z miejsca, albo zdecydowanie przyspieszyć np. podczas wyprzedzania. Do normalnej jazdy i to zarówno w ruchu miejskim, jak i po autostradzie wspomniana skrzynia CVT zdaje egzamin. Odpowiednio spokojnie traktowany pedał gazu sprawi, że skrzynia nie spowolni przyspieszeń.
Jej obecność ma ponoć wpływać na poziom zużycia paliwa. Podczas naszego testu średnie spalanie wahało się w okolicy 8,2 l/100 km. Jadąc równomiernie 120 – 140 km/h autostradą zeszliśmy do poziomu 7,3 l/100 km. W danych technicznych znaleźliśmy informację, że średnie spalanie powinno wynosić ok. 6,4 l/100 km. Nie wiemy, w jaki sposób uzyskano takie dane. Dwa litry różnicy to jednak sporo.
Alternatywą dla silnika benzynowego jest turbodiesel 2,2 l o takiej samej mocy. Interesujące jest to, że oferując porównywalne osiągi nie jest wcale tak dużo droższy. Pamiętajmy, że u nas auta z silnikami powyżej dwóch litrów mają dużo wyższą akcyzę. Porównywalne wersja tego modelu kosztują odpowiednio 120 990 i 138 990 zł. Jak na ten poziom cen różnica nawet 18 tysięcy jest do przyjęcia. Skoro o cenach mowa to dodajmy, że podstawowa wersja (Invite Plus) z napędem przenoszonym tylko na koła przedniej osi i 2-litrowym silnikiem benzynowym kosztuje 95 990 zł. Nasz testowy egzemplarz miał napę 4WD i wspomniany automat, a to kosztuje.
Outlandery są często spotykane na polskich drogach. To jedne z najbardziej popularnych modeli w swojej kategorii. Jest to zasługą nie tylko ich konkurencyjnej ceny, ale także faktu, jak tym samochodem się jeździ. Produkowane w Japonii Mitsubishi jest porządnie wykonane i obserwując poprzednie pokolenia tego modelu, uchodzi za niezawodne.
Wysoka pozycja za kierownicą, duży bagażnik oraz przestronność wnętrza to kolejne walory, które zachęcają do jego zakupu. Naszym zdaniem wersja 7-osobowa będzie wykorzystywana okazjonalnie, ale w testowanej wersji dwa składane fotele z tyłu są wyposażeniem standardowym.
Mitsubishi Outlander i konkurenci
Marka/model | Mitsubishi Outlander | Honda CR-V | Mazda CX-5 |
Cena (zł) | 139 990 | 138 600 | 150 000 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 |
Liczba miejsc | 7 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | | |
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4695/1810/1673 | 4605/1820/1690 | 4555/2165/1670 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1540/1540 | b.d. | b.d. |
Rozstaw osi (mm) | 2670 | 2630 | 2700 |
Masa własna (kg) | 1495 | 1543 | 1460 |
Pojemność bagażnika (l) | 590 | 590 | 503 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 63 | 58 | 58 |
Układ napędowy | | | |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1998 | 1997 | 1998 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | bezstopniowa CVT | automatyczna/5 | automatyczna/6 |
Osiągi | | | |
Moc (KM) przy obr./min | 150 przy 6000 | 155 przy 6500 | 165 przy 6000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 195 przy 4200 | 192 przy 4300 | 210 przy 4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,0 | 12,3 | 9,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 182 | 187 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,4 | 7,7 | 6,6 |
Emisja CO2 (g/km) | 149 | 173 | 155 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?