Sprzedaż nowych Mazd MX-5 była w naszym kraju niewielka, dlatego i na rynku używanych aut nie spotykamy tych modeli zbyt często. Mniej więcej raz w miesiącu trafi się na giełdzie w Pruszczu Gd. jeden egzemplarz i szybko znajduje nabywcę, chociaż nie są tanie pojazdy.
Kazimierz Nawrocki z Gdańska przyjechał do Pruszcza, żeby na giełdzie sprzedać dwunastoletnią Mazdę MX-5. Auto wyposażone w silnik o pojemności 1,6 l. wycenione było na 17,5 tys. zł. Posiadało bogate wyposażenie z klimatyzacją, poduszkami i ABS. Właściciel cieszył się "piątką" przez półtora roku i w tym czasie przejechał 35 tys. km.
- Do takiego auta pasuje dobrze zarabiająca, energiczna młoda pani - mówił pan Kazimierz. - Tymczasem dziś jedynymi potencjalnymi klientami byli młodzi mężczyźni, ale cena przewyższała ich możliwości. Trudno jednak zakładać, że nietypowy samochód sprzeda się na giełdzie za pierwszym razem. Na trasie, przy prędkości do 130 km na godzinę, moja Mazda zużywała niecałe 8 litrów benzyny. Przy wyższych prędkościach potrafiła zużyć nawet 10 litrów. Po mieście paliła około 11 litrów, ale duży zapas mocy nie zmusza do ciągłych zmian biegów. Samochód dobrze trzyma się drogi. Jest to zasługa dobrych amortyzatorów. Na przeglądach nie stwierdzano żadnych usterek i nie robiłem napraw.
Zdaniem specjalisty
Mariusz Gliszczyński, kierownik serwisu firmy PHU Zdanowicz
- Silniki zamontowane w MX-5 są tak trwałe, że nie mieliśmy przepadku, w którym trzeba byłoby robić kapitalny remont. Bywa jednak, że po przejechaniu około 100 tys. km zniszczeniu ulegają przewody wysokiego napięcia. Niewymienienie ich w porę może zepsuć elektroniczny moduł zapłonu i trzeba kupować oryginalny cały aparat zapłonowy lub stosować zamienniki. Regulacje silników wymagają diagnostycznego sprzętu, a fachowcy powinni być przeszkoleni. Biorąc pod uwagę możliwość tankowania paliwa o niskiej jakości trzeba co 10 tys. km czyścić dysze układu zasilania silnika. Hamulce w „piątce” pracują w wysokiej temperaturze, dlatego też trzeba je okresowo czyścić. Posiadaczom kabrioletów MX-5 polecam przeglądy co 10 tys. km przebiegu w starszych pojazdach i co 15 tys. w nowszych. Naszą robociznę wyceniamy na około 300 zł. Właściciele kabrioletów nie narzekają na twarde zawieszenie, które wytrzymuje nierówności dróg. Od czasu do czasu uszkadzają jednak osłony misek olejowych, bowiem auto jest nisko zawieszone.
Ceny części | (w zł) |
Nakładka zderzaka przedniego | 1200 |
Reflektor | 1500 |
Łożysko piasty przedniego koła | 500 |
Pasek rozrządu | 400 |
Klocki hamulcowe komplet przód | 200 |
Tarcza hamulca przedniego koła | 220 |
Filtr oleju | 30 |
Filtr powietrza | 70 |
Amortyzator przedni | 700 |
Końcówka drążka kierowniczego | 300 |
Zalety i wady
- Niezawodny silnik
- Staranne wykonanie całego auta
- Dobre warunki jezdne
- Dobre osiągi
- Wysoka cena zakupu
- Dość drogie części
- Drogie naprawy auta
Duży spadek wartości
Dane techniczne Mazdy MX-5
Wymiary (mm) | 3975 x 1675 x 1230 |
Rozstaw osi (mm) | 2265 |
Rozstaw kół (mm) | 1410 przód, 1430 tył |
Masa własna (kg) | 981 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 1230 |
Objętość bagażnika (l) | 135 |
Silnik rzędowy | umieszczony poprzecznie 4 cylindry |
Pojemność (cm sześc.) | 1598 |
Moc (KM) | 90 |
Stopień sprężenia | 9,0 |
Zawieszenie przednie | podwójny wahacz poprzeczny i amortyzator teleskopowy |
Zawieszenie tylne | podwójny wahacz poprzeczny i amortyzator teleskopowy |
Układ kierowniczy | wspomaganie w seryjnym wyposażeniu |
Hamulce tarczowe | przednie i tylne, wentylowane przód |
Rozpędzanie 0-100 km/godz. (sek.) | 10,6 sek. |
Prędkość maksymalna (km/godz.) | 175 |
Zużycie paliwa przy 120 km/godz (l) | 7,2 |
Zużycie paliwa w jeździe miejskiej (l) | 11,7 |
Różowy Most Tolerancji w Głogowie. Jaka jest jego historia?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?