Mazda CX-3 kontra Peugeot 2008

Dariusz Dobosz
Mazda CX-3 kontra Peugeot 2008fot. Peugeot
Mazda CX-3 kontra Peugeot 2008fot. Peugeot
Udostępnij:
Mazda CX-3 to kolejny gracz w klasie małych aut rekreacyjnych, który musi mierzyć się z rywalami o wyrobionej już, wysokiej pozycji. Jednym z nich jest Peugeot 2008.

Mazda CX-3 dołączyła do grona małych SUV-ów w 2014 r. Swoją europejską premierę miała jednak całkiem niedawno, bo dopiero wiosną ubiegłego roku. Peugeot wystartował z modelem 2008 dokładnie rok wcześniej i teraz, po trzech latach produkcji, odświeżył swojego przebojowego SUV-a. Tak, właśnie SUV-a, bo po modernizacji producent nie używa już określenia „crossover”, które w przypadku Mazdy i innych samochodów tej klasy jest na porządku dziennym. Dlaczego Peugeot chce wyróżnić w ten sposób swój samochód jest na razie tajemnicą, w każdym razie skrót od Sport Utility Vehicle widnieje nawet w katalogach i cennikach przy oznaczeniu modelu.

Mazda CX-3 kontra Peugeot 2008fot. Mazda
Mazda CX-3 kontra Peugeot 2008

fot. Mazda

Nie zmienia to faktu, że 2008 to wciąż samochód o długości niewiele przekraczającej 4 m, bazujący konstrukcyjnie na modelu 208. Powiązania między autami wyraźnie uwzględniono jak widać w liczbowej symbolice. CX-3 wykorzystuje rozwiązania z miejskiej Mazdy 2, a jednak w jej oznaczeniu pojawiła się „trójka”, sugerująca powiązanie z kompaktową Mazdą 3. I takie rzeczywiście są, bo część Może w ten sposób producent chciał też pokazać, że jej „crossover” jest nieco większy niż konkurenci. Od Peugeota 2008 aż o 12 cm, a to naprawdę sporo. Tyle tylko, że te 12 cm gdzieś Maździe umknęło i na nic się nie przydało w sensie użytkowym, przynajmniej we wnętrzu. Podobnie jak w Peugeocie wygląda przestrzeń za przednimi fotelami, identyczne rozmiary ma bagażnik.

Pod względem wykończenia oba auta wyglądają bardzo podobnie. Prezentują wysoki jak na tę klasę aut poziom, żadna z firm nie oszczędzała na jakości tworzyw sztucznych i rozmiarach foteli. Mazda ma nieco ciekawszą deskę rozdzielczą i centralną konsolę. Forma wskaźników, tunelu między przednimi fotelami i kierownicy bardziej cieszy oko niż „i-cockpit” Peugeota. Ale z kolei umieszczenie wskaźników wysoko, wprost przed oczami kierowcy, stanowi atut 2008. Jeśli jesteśmy przy stylizacji to trzeba podkreślić, że Mazda dużo śmielej podeszła do tematu. Zaprojektowała samochód o wyrazistych, dynamicznych liniach, w którego kształtach drzemie coś drapieżnego. Peugeot ma bardziej zachowawczą linię i wygląda przy Maździe jak stateczny dżentelmen, ale urody nie można mu odmówić. Bardziej stromo poprowadzony tył 2008 sprzyja widoczności przy cofaniu. W CX-3 szyba tylna jest mocno pochylona, co ogranicza widoczność.

Mazda CX-3 kontra Peugeot 2008fot. Peugeot
Mazda CX-3 kontra Peugeot 2008

fot. Peugeot

Przedziały pasażerskie i forma nadwozi CX-3 i 2008 to tak naprawdę dwa różne światy. Podobnie jest z silnikami. Mazda nie jest miłośnikiem „downsizingu” i jako jedyny producent pozwala nabywcom posmakować możliwości czterocylindrowej, benzynowej dwulitrówki w tej klasy aucie. To doświadczenie jest sympatyczne, bo przyjemnie pracujący silnik bez turbodoładowania za to z bezpośrednim wtryskiem benzyny, wykazuje się niezłą elastycznością i dobrą dynamiką. Ale gdy przesiądziemy się do Peugeota okazuje się, że wystarczą 3 cylindry i pojemność 1.2 by przy użyciu turbodoładowania uzyskać niemal to samo. Fakt, że 2008 jest niemal o sekundę gorszy w sprincie do „setki”, ale prędkością maksymalną nie ustępuje rywalowi. Nie odstaje też od niego elastycznością silnika. A gdy porównamy średnie zużycie paliwa Peugeot rozkłada Mazdę na łopatki. Lepszy o 1.5 l na 100 km wynik francuskiego auta pokazuje, że „downsizing” może nie jest taki zły. Z pewnością ma jednak zgubny wpływ na odgłos pracy silnika. Czterocylindrowiec Mazdy brzmi o niebo lepiej niż trzy cylinderki Peugeota.

Mazda CX-3 kontra Peugeot 2008fot. Mazda
Mazda CX-3 kontra Peugeot 2008

fot. Mazda

Podwozia obu aut mają podobną konstrukcję i podobną charakterystykę. Kolumny Mac Phersona z przodu i belka skrętna z tyłu to tani zestaw, ale spisujący się bardzo przyzwoicie. Do zachowań samochodów na drodze nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Prowadzą się pewnie, nie robią żadnych przykrych niespodzianek nawet na kiepskich nawierzchniach. Mazda ma jednak nieco sztywniej zestrojone zawieszenia i bardziej czuły układ kierowniczy, można poczuć się w niej bardziej sportowo za to mniej komfortowo. W CX-3 bardziej płynnie pracuje dźwignia zmiany biegów. Dodajmy, że w przypadku Mazdy można kupić wersje z napędem 4x4, Peugeot nie daje takiej możliwości.

Mazda CX-3 kontra Peugeot 2008fot. Peugeot
Mazda CX-3 kontra Peugeot 2008

fot. Peugeot

Mazda CX-3 w specyfikacji SkyGO, ze 120-konnym silnikiem 2.0 SKY-G, sześciostopniową, manualną skrzynią biegów i napędem tylko przedniej osi to najtańsza odmiana tego modelu, za którą trzeba zapłacić 68 400 zł. Najtańszy Peugeot 2008 o poziomie wyposażenia Access ma silnik 1.2 PureTech o mocy 82 KM, pięciostopniową, manualną przekładnię oraz napęd tylko przedniej osi i kosztuje 54 900 zł. Sporo mniej, ale 82 KM to nie to, co 120 KM. Jeśli jednak zestawimy z podstawową, najtańszą CX-3 Peugeota 2008 w wersji Active ze 110-konnym benzynowcem pod maską to ceny prawie się zrównują. Tym razem Mazda jest minimalnie tańsza.

Mazda CX-3 kontra Peugeot 2008fot. Mazda
Mazda CX-3 kontra Peugeot 2008

fot. Mazda

Seryjnym wyposażeniem żaden samochód nie przebija rywala. Peugeot ma co prawda system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym, który Mazda proponuje dopiero w wyższej specyfikacji, ale za to w CX-3 znajdziemy seryjny system kontroli trakcji. Japońskiemu autu trzeba jednak oddać, że jest bardziej zaawansowane technologicznie a w spisie wyposażenia dodatkowego ma wiele zaawansowanych systemów wspomagających bezpieczeństwo i podwyższających komfort jazdy oraz napęd 4x4. Peugeot rewanżuje się opcjonalnym systemem GripControl, nie tak skutecznym w terenie jak napęd obu osi, ale zdecydowanie tańszym.

Wybrane dane techniczne

 

Mazda CX-3 2.0 SKY-G SkyGO 2WD

Peugeot 2008 1.2 PureTech Active 2WD

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

3/12/benzynowy, turbo

Pojemność skokowa (cm3)

1998

1199

Moc maksymalna (KM/obr/min)

120/6000

110/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

204/2800

205/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,0

9,9

Prędkość maksymalna (km/h)

192

191

Pojemność bagażnika (l)

350/1260

350/1194

Pojemność zbiornika paliwa (l)

48

50

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

5,9

4,4

Długość/szerokość/wysokość (cm)

427,5/176,5/153,5

415,9/173,9/155,6

Rozstaw osi (cm)

257

253,8

Masa własna (kg)

1155

b.d.

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

2/12

Cena (zł)

od 68 400

od 69 900

Utrata wartości po 3 latach (%)

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne                      

 

Mazda CX-3 2.0 SKY-G SkyGO 2WD

Peugeot 2008 1.2 PureTech Active 2WD

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/O

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

S/O

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/-/S

S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena                     

 

Mazda CX-3 2.0 SKY-G SkyGO 2WD

Peugeot 2008 1.2 PureTech Active 2WD

Przestronność wnętrza

+

+

Silnik

+

+

Osiągi

+

 

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

 

+

Wyposażenie

+

+

Cena

+

+

Wynik końcowy

+++++++ (7)

+++++++ (7)

Podsumowanie
Gdyby Mazda przeniosła choć małą część systemów z listy wyposażenia dodatkowego do pakietu seryjnego miała by wygraną w kieszeni. A tak musi zadowolić się remisem i uznać, że 2008 to naprawdę mocny przeciwnik i jego miejsce w ścisłej czołówce europejskiego i polskiego rankingu sprzedaży nie jest dziełem przypadku. Mały crossover Mazdy jest atrakcyjny z wyglądu i bardzo nowoczesny konstrukcyjnie, ale Peugeot skutecznie broni się bardziej tradycyjnymi rozwiązaniami. Oba auta są urokliwe, choć mają bardzo różne charaktery.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie