Łańcuchy przeciwśniegowe. Warto się w nie zaopatrzyć jeszcze przed wyjazdem

Paweł Piątek
Jeżeli wybieramy się w podróż, podczas której możemy napotkać nieprzejezdne i zasypane śniegiem drogi, warto zaopatrzyć się w łańcuchy przeciwśniegowe, które ułatwią nam pokonanie takich tras. Dodatkowo jeśli przy pokrytej śniegiem drodze znajduje się znak C-18, czyli nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych, bez nich nie można kontynuować jazdy.
Jeżeli wybieramy się w podróż, podczas której możemy napotkać nieprzejezdne i zasypane śniegiem drogi, warto zaopatrzyć się w łańcuchy przeciwśniegowe, które ułatwią nam pokonanie takich tras. Dodatkowo jeśli przy pokrytej śniegiem drodze znajduje się znak C-18, czyli nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych, bez nich nie można kontynuować jazdy. Bridgestone
Jeżeli wybieramy się w podróż, podczas której możemy napotkać nieprzejezdne i zasypane śniegiem drogi, warto zaopatrzyć się w łańcuchy przeciwśniegowe, które ułatwią nam pokonanie takich tras. Dodatkowo jeśli przy pokrytej śniegiem drodze znajduje się znak C-18, czyli nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych, bez nich nie można kontynuować jazdy.

Łańcuchy poprawiają przyczepność w trudnych warunkach drogowych, na ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach. Szczególnie jest to odczuwalne podczas jazdy pod górę. Ruszanie bez nich skutkowałoby obracaniem się kół w miejscu. Ale także na płaskiej drodze łańcuchy skracają drogę hamowania – tłumaczy Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Łańcuchy przeciwśniegowe należy zakładać przynajmniej na dwa koła napędowe. Ich rozmiar trzeba dostosować do wymiaru koła. Stalowe siatki różnią się wzorem, w jaki ogniwa układają się na oponie, a także materiałem, z którego są wykonane. Im więcej metalowych splotów znajduje się na bieżniku, tym łatwiejsza będzie jazda po zaśnieżonej nawierzchni. Najlepsze łańcuchy to te, których ogniwa mają ostre krawędzie, wrzynające się w śnieg lub lód.

Zakładanie łańcuchów warto przećwiczyć przed wyjazdem i najlepiej zrobić to w miejscu, gdzie nie ma siarczystego mrozu, a koła naszego auta nie znajdują się do połowy w śniegu. Gdy robimy to po raz pierwszy, taka czynność może wydawać się trudna i skomplikowana, jednak po kilku próbach dojdziemy do większej wprawy, co w warunkach, gdy rzeczywiście będziemy musieli użyć tych elementów, może zaoszczędzić nam sporo nerwów, czasu i przemarzniętych dłoni – radzi Adam Bernard.

Jadąc w łańcuchach przeciwpoślizgowych, nie należy przekraczać zalecanej przez producenta maksymalnej prędkości (zazwyczaj ok. 40 km/h), a przede wszystkim jechać tak, aby panować nad pojazdem. Trzeba też unikać gwałtownego przyspieszania i hamowania. Łańcuchy należy zdjąć, kiedy zjedziemy z powrotem na asfaltową nawierzchnię. W przeciwnym razie taka jazda po odkrytym asfalcie może powodować niszczenie nawierzchni drogi, uszkodzenie opon oraz samych łańcuchów. Jest również niezgodna z przepisami, ponieważ łańcuchów można używać tylko na drogach ośnieżonych. Po zakończeniu eksploatacji elementy te należy wypłukać w ciepłej wodzie i wysuszyć.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie