Kraków ma już sto autobusów elektrycznych. Ostatni to nowość na ulicach. Debiut hiszpańskiej firmy na polskim rynku

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Setny autobus elektryczny dotarł już do Krakowa
Setny autobus elektryczny dotarł już do Krakowa MPK SA w Krakowie
W ostatnich dniach do Krakowa dotarł już setny autobus elektryczny. Niespodzianką jest jednak to, że jego dostawcą po raz pierwszy nie jest firma Solaris. Tym razem elektryka do Krakowa dostarczyła hiszpańska firma Irizar. To debiut tego producenta na polskim rynku jeśli chodzi o produkcję pojazdów dla komunikacji miejskiej. Kraków jest pierwszym miastem, do którego trafił nowy autobus produkcji Irizara. Według stanu na dzień 15 lipca br. komunikację miejską w Krakowie obsługiwały 633 autobusy. Jak zapowiadają urzędnicy, jeszcze w tym roku flota autobusów bezemisyjnych w Krakowie wzrośnie do ponad 120. Oprócz elektryków i autobusów hybrydowych w stolicy małopolski jeżdżą również autobusy wodorowe.

Hiszpańska firma Irizar

- Setny autobus elektryczny jest już w Krakowie. Po raz pierwszy dostawcą autobusów dla krakowskiego MPK jest firma inna niż Solaris, hiszpański Irizar. Warto podkreślić, że jest to debiut tego producenta na polskim rynku jeżeli chodzi o produkcję pojazdów dla komunikacji miejskiej, a Kraków jest pierwszym miastem, do którego trafił nowy autobus - informuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie.

Nim jednak dostarczony do MPK nowy elektryk wyjedzie na regularną linię, będzie musiał przejść badania i testy.

- Realizowana umowa obejmuje dostawę czterech elektrycznych pojazdów o długości 12 metrów (z opcją zamówienia kolejnych trzech). Wszystkie zamówione pojazdy będą niskopodłogowe i będą posiadać klimatyzację, wydzieloną przestrzeń i platformę dla wózków inwalidzkich, monitoring oraz gniazda USB do ładowania smartfonów. Każdy pojazd można ładować za pomocą wtyczki i pantografu, co pozwala na szybkie i wolne ładowanie. Należy podkreślić, że wszystkie systemy i urządzenia w autobusie, w tym ogrzewanie, działają wyłącznie na energię elektryczną - wyjaśnia MPK.

Sto autobusów elektrycznych, a będzie jeszcze więcej

W tym roku MPK SA w Krakowie czeka na dostawę kolejnych autobusów elektrycznych. Ich dostawcami będą Solaris (18 sztuk autobusów przegubowych) i Irizar (trzy autobusy 12-metrowe). Po dostawie elektryków z tego kontraktu flota autobusów bezemisyjnych w Krakowie wzrośnie do ponad 120.

Jak informowało MPK, autobusy elektryczne są w eksploatacji od 2014r. Na początku były to wyłącznie autobusy dzierżawione od różnych zagranicznych firm. Na początku 2016r. wprowadzono do eksploatacji autobus Solaris Urbino 12 Electric, który wcześniej był pojazdem testowym producenta. Od września 2016 eksploatowane są 4 autobusy Solaris Urbino 8,9E. W styczniu 2017r. wprowadzono do eksploatacji kolejny autobus Solaris Urbino 12 Electric, który także wcześniej był pojazdem testowym producenta.

Kolejne autobusy elektryczne wprowadzono do ruchu w sierpniu 2017r. Nowe Solarisy Urbino 12 electric dla krakowskiego MPK S.A. w Krakowie są wyposażone w centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW i baterie typu Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Z kolei przegubowe Urbino 18 electric napędzane są silnikiem trakcyjnym o mocy 240 kW, a energia elektryczna do jego napędzania gromadzona jest w bateriach typu Solaris High Energy o pojemności 200 kWh.

Według stanu na dzień 15 lipca br. w Krakowie wykorzystywanych jest 32 szt. - Solaris Urbino 12E, 63 szt. - Solaris Urbino 18E i 4 szt. - Solaris Urbino 8.9E.

Wszystkie zamówione przez MPK S.A. pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy (w którym za bilet będzie można zapłacić zarówno monetami, jak i kartą płatniczą), monitoring oraz nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Baterie autobusów mogą być ładowane na dwa sposoby: przez zamontowany na dachu pantograf lub podczas przebywania na terenie zajezdni przez złącze typu plug-in. W marcu 2021 roku rozpoczęło się wprowadzanie autobusów przegubowych Solaris U18E z zamówienia obejmującego 50 autobusów tego typu.

Elektryczne, hybrydowe i wodorowe

W kwietniu br. po ulicach miasta jeździły już 3 autobusy zasilane wodorem - marki Solaris, Autosan i Arthur Bus. Autobusy wodorowe to całkowicie bezemisyjne, a jedyną substancją wydzielaną podczas jazdy jest woda lub para wodna. Oczywiście pojazdy są niskopodłogowe, dostosowane do przewozu osób poruszających się na wózkach. Posiadają klimatyzację, monitoring i system informacji pasażerskiej. Obecnie na ulicach Krakowa są użytkowane 2 autobusy wodorowe - Solaris Urbino 12 Hydrogen i Autosan Sancity 12LFH.

Do tankowania wodoru w MPK SA w Krakowie służy mobilna stacja ORLEN Południe, zlokalizowana na terenie zajezdni autobusowej w Płaszowie. Krakowski przewoźnik w najbliższych latach planuje zakup nowych autobusów zasilanych wodorem z wykorzystaniem środków unijnych. Jednocześnie do ich obsługi ma zostać przystosowana Stacja Obsługi Autobusów w Płaszowie, która będzie gruntownie przebudowana.

Chcesz porozmawiać z Lincolnem? Meta tworzy chatboty z osobowością

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków ma już sto autobusów elektrycznych. Ostatni to nowość na ulicach. Debiut hiszpańskiej firmy na polskim rynku - Gazeta Krakowska

Wróć na motofakty.pl Motofakty