Kiedy zakładać łańcuchy śniegowe? Jak ich używać i na co zwrócić uwagę?

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Jazda z łańcuchami śniegowymi zamontowanymi na koła powinna odbywać się jedynie w wyznaczonych do tego miejscach (określonych znakami) na ośnieżonej drodze.
Jazda z łańcuchami śniegowymi zamontowanymi na koła powinna odbywać się jedynie w wyznaczonych do tego miejscach (określonych znakami) na ośnieżonej drodze. Materiały prasowe
Łańcuchy śniegowe nie należą do standardowego wyposażenia auta. Należy ich bowiem używać tylko w konkretnych sytuacjach, na określonych nawierzchniach. W jakich warunkach należy z nich korzystać? Jaki rodzaj łańcuchów wybrać oraz jak je zakładać?

Łańcuchy śniegowe w Polsce

Przepisy dotyczące korzystania z łańcuchów śniegowych w Polsce określa Prawo o ruchu drogowym. Wynika z niego, że używanie łańcuchów przeciwpoślizgowych na oponach jest dozwolone tylko na drodze pokrytej śniegiem. Na drogach, na których można korzystać z łańcuchów, znajdziemy znak drogowy C-18. Na odcinku trasy, na którym obowiązuje ten znak, kierowca zobowiązany jest do założenia łańcuchów przeciwpoślizgowych na co najmniej dwóch kołach napędowych. Nakaz przestaje obowiązywać, gdy na trasie pojawi się znak C-19. Jak to jednak wygląda w innych krajach?

Łańcuchy śniegowe w Europie

Powyższe przepisy obowiązują w Polsce, gdzie jednocześnie nie ma obowiązku posiadania w podstawowym wyposażeniu auta łańcuchów śniegowych w czasie zimowych miesięcy. Gdy jednak wyruszamy samochodem za granicę np. na ferie zimowe, należy upewnić się, jakie zasady dotyczące łańcuchów śniegowych obowiązują w innych krajach. Przepisy są bowiem tworzone w oparciu o ukształtowanie terenu i klimat panujący w konkretnym państwie. I tak w większości krajów europejskich korzystanie z łańcuchów śniegowych jest dozwolone. Wyjątek stanowi Holandia, gdzie stosowanie ich zostało zabronione.

Z kolei państwach w takich jak Austria, Włochy, Francja, Hiszpania czy Niemcy stosowanie łańcuchów jest określone, podobnie jak w Polsce, konkretnymi znakami drogowymi. Jeśli więc wybierasz się do tych krajów zimą, zwłaszcza w obszary górskie, powinieneś koniecznie zaopatrzyć się w łańcuchy śniegowe.

Jakie łańcuchy wybrać?

Choć łańcuchy śniegowe nie są tanim wydatkiem, to nie warto na nich oszczędzać – ich głównym zadaniem jest zapewnienie nam i naszym pasażerom bezpieczeństwa w sytuacji, gdy jezdnia jest zaśnieżona. Najczęściej łańcuchy są wykonane ze stali stopowych, różnice dotyczą natomiast dwóch kwestii: wzorów oraz średnicy oczek – im mniejszy splot, tym większy komfort jazdy.

W zależności od modelu łańcuchy śniegowe mogą mieć wzór:

  • drabinkowy,
  • rombowy – prosty lub ukośny,
  • trójkątny.

Najbardziej uniwersalnym wyborem są łańcuchy o wzorze rombowym ukośnym, o średnicy oczek ok. 3 mm. Jeśli łańcuchy mają być używane na trasie z dużą liczbą zakrętów, warto sięgnąć po łańcuchy trójkątne. Łańcuchy drabinkowe nie eliminują uślizgów bocznych, dlatego lepiej wybierać je tylko w przypadku mało wymagających tras.

Nie tylko typ łańcuchów ma znaczenie, ale również ich rozmiar. Łańcuchy muszą być dopasowane do wielkości kół, tak aby nie spadały w czasie jazdy. Niektórzy producenci samochodów dołączają w instrukcji obsługi pojazdu informację, jaki rodzaj łańcuchów śniegowych jest przeznaczony do danego modelu auta. Warto kierować się tymi oznaczeniami, ponieważ stosowanie nieprawidłowych łańcuchów może prowadzić do uszkodzenia nadkola, zawieszenia czy też układu ABS.

Montaż łańcuchów śniegowych

Różnice w łańcuchach śniegowych dotyczą także sposobu ich montażu. Najczęściej do samochodów osobowych przeznaczone są łańcuchy do szybkiego montażu. Wystarczy je tylko rozłożyć i zapiąć na kołach. Po przejechaniu kilkunastu metrów warto poprawić napięcie łańcuchów. Należy to zrobić dwukrotnie, aby mieć pewność, że są one dobrze zamontowane. Do każdego zestawu łańcuchów dołączona jest instrukcja, z której warto skorzystać. Eksperci zwracają uwagę, że łańcuchy należy nakładać na koła napędowe. Jeśli samochód posiada napęd na cztery koła, powinniśmy założyć dwa komplety łańcuchów.

Jak jeździć z łańcuchami śniegowymi?

Jazda z łańcuchami śniegowymi zamontowanymi na koła powinna odbywać się jedynie w wyznaczonych do tego miejscach (określonych znakami) na ośnieżonej drodze. Od razu po wjechaniu na asfalt należy zdjąć łańcuchy. Ponadto z łańcuchami śniegowymi nie należy jechać szybko. Najlepiej utrzymywać prędkość nie większą niż 50 km/h. Należy także unikać gwałtownego przyspieszania oraz hamowania. Z założonymi łańcuchami nie powinno się także podjeżdżać pod krawężniki, może to bowiem doprowadzić do uszkodzenia ogniw łańcucha, a w efekcie również do uszkodzenia auta.

Po użyciu łańcuchów śniegowych warto sprawdzić, czy nie mają żadnych uszkodzeń, a następnie oczyścić je i osuszyć. Odpowiednia dbałość o łańcuchy sprawi, że będą nam służyć przez kilka sezonów i przydadzą się w czasie niejednego wyjazdu w góry.

Zdaniem eksperta. Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Łańcuchy poprawiają przyczepność w trudnych warunkach drogowych, na ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach. Szczególnie jest to odczuwalne podczas jazdy pod górę. Ruszanie bez nich skutkowałoby obracaniem się kół w miejscu. Ale także na płaskiej drodze łańcuchy skracają drogę hamowania.

Łańcuchy przeciwśniegowe należy zakładać przynajmniej na dwa koła napędowe. Ich rozmiar trzeba dostosować do wymiaru koła. Stalowe siatki różnią się wzorem, w jaki ogniwa układają się na oponie, a także materiałem, z którego są wykonane. Im więcej metalowych splotów znajduje się na bieżniku, tym łatwiejsza będzie jazda po zaśnieżonej nawierzchni. Najlepsze łańcuchy to te, których ogniwa mają ostre krawędzie, wrzynające się w śnieg lub lód.

Zakładanie łańcuchów warto przećwiczyć przed wyjazdem i najlepiej zrobić to w miejscu, gdzie nie ma siarczystego mrozu, a koła naszego auta nie znajdują się do połowy w śniegu.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty