Jazda na suwak. Jak i kiedy stosować? Jaki mandat za złamanie przepisów?

Mariusz Michalak
Od końca 2019 r. każdy kierujący ma obowiązek stosowania tej zasady podczas utrudnień w ruchu.
Od końca 2019 r. każdy kierujący ma obowiązek stosowania tej zasady podczas utrudnień w ruchu. Materiały prasowe
Jazda na tzw. suwak to rozwiązanie stosowane wszędzie tam, gdzie na przykład z powodu remontu drogi z dwóch pasów ruchu pozostaje tylko jeden lub z trzech pozostają dwa. Zapewnia ono upłynnienie jazdy i wpływa na zmniejszenie się korka. Za nieprzestrzeganie zasad grozi mandat.

Jazda na suwak - o tym musisz pamiętać

Jazdę na suwak stosuj w przypadku kończącego się jednego lub więcej pasów ruchu i tylko w sytuacji dużego natężenia ruchu oraz zatorów drogowych, potocznie zwanych korkami. W tym celu: 

  • wykorzystaj całą długość pasa, który się kończy i jedź nim do końca, 
  • utrzymuj prędkość zbliżoną do pojazdu poruszającego się pasem obok, 
  • bezwzględnie wcześniej zasygnalizuj kierunkowskazem innym, że chcesz zmienić pas ruchu, 
  • jadąc pasem, który ma kontynuację, masz obowiązek wpuścić samochód jadący obok na kończącym się pasie ruchu. 

Dość nietypowa, ale możliwa jest sytuacja z trzema pasami ruchu, kiedy jadący środkowym pasem ruchu musi wpuścić auta z dwóch skrajnych pasów (prawego i lewego). Wówczas przepuszcza po jednym samochodzie najpierw z prawego pasa, następnie z lewego pasa ruchu. 

Jazda na suwak - jaka kara za nieprzestrzeganie

Podstawowym błędem niektórych kierowców jest blokowanie pasa ruchu tak, aby inni kierowcy nie mogli przejechać do końca pasa, na którym nie możliwości kontynuacji ruchu. Takie zachowania powodują utrudnienia i stwarzają zagrożenie. Są też karalne zgodnie z Prawem o ruchu drogowym. 

Niestosowanie się do regulacji o jeździe „na suwak” zagrożone jest mandatem w wysokości do 500 zł.

Jazda na suwak - jakich błędów unikaj?

Kierowcy, którzy jadą kończącym się pasem ruchu, nie mogą wpychać się za jednym przepuszczanym samochodem i wymuszać pierwszeństwa. Zgodnie z przepisami kierowca jadący pasem, który ma kontynuację, ma obowiązek wpuścić jedno auto. 

Ważne, aby nie próbować zjeżdżać z kończącego się pasa ruchu wcześniej. Należy dojechać do jego końca i dopiero wtedy zmieniać pas ruchu. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty