Kask to najważniejszy element ubioru motocyklisty czy miłośnika jazdy na quadzie. Podpowiadamy, jak dbać o "garnek", który - co ważne - jest jednym zabezpieczeniem wymaganym przez polski kodeks drogowy od użytkowników jednośladów.
Kask zbiera wszystkie brudy
Regularne czyszczenie i konserwacja kasku są nieuniknione nawet jeśli pozwalamy sobie tylko na krótkie, weekendowe wypady na motocyklu i nie opuszczamy asfaltu. Kierowcy szybkich maszyn szosowych regularnie muszą czyścić wizjer i skorupę kasku z dziesiątek muszek, motyli i innych owadów oraz kropel deszczu i kurzu. Specjaliści od jazdy crossowej mogą dopisać do tej listy błoto, trawę i gałązki. Dlatego przynajmniej raz w sezonie, a najlepiej częściej, należy gruntownie oczyścić kask, bo zapchana wentylacja, przepocona wyściółka oraz przedmuchy z okolic wizjera to po prostu nic przyjemnego. Każdy motocyklista o wiele częściej powinien czyścić wizjer - przecież widoczność oznacza bezpieczeństwo.
Zrób to sam, czyli serwis bieżący
Na rynku istnieją firmy, które za bieżący serwis kasku życzą sobie ponad sto złotych, plus ewentualne części. Jeżeli jednak nie lubimy wydawać pieniędzy, a przy okazji chcemy poznać budowę swojego kasku, możemy wykonać te czynności samodzielnie - co najmniej raz w sezonie. Czyszczenie kasku rozpoczynamy od demontażu wszystkich jego wyjmowanych elementów. Warto wcześniej zajrzeć do instrukcji dostarczonej przez producenta.
Zobacz także: Suzuki Swift w naszym teście
Do mycia kasku najlepiej użyć specjalnych preparatów (kosztują od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych zależnie od pojemności) oraz ściereczek i szczoteczki z miękkim włosiem. Dzięki temu możemy łatwo wyczyścić zewnętrzną stronę kasku usuwając zaschnięte owady i inne zanieczyszczenia. W przypadku wizjera trzeba uważać, aby nie zarysować jego delikatnej powierzchni, którą na sam koniec możemy wypolerować mikrofibrą. Oprócz tego należy poświęcić trochę czasu wlotom wentylacyjnym, gdyż nieczystości tam zebrane zmniejszają przepływ powietrza, jaki dostaje się tymi kanałami do wnętrza kasku. Dzięki tym systemom wentylacji szybka wizjera nie paruje, a jeździec może liczyć na szybką wymianę powietrza wewnątrz skorupy.
Warto też przesmarować zawiasy szybki i ją wyregulować, aby nie było żadnych przedmuchów podczas szybszej jazdy. Uszkodzone detale, jak wloty, zawiasy, lub śrubki powinniśmy wymienić na nowe części. Wyściółkę warto uprać stosując rozcieńczony płyn do prania, a przed ponownym założeniem dobrze ją wysuszyć. Jeżeli zleciliśmy serwis bieżący naszego kasku, powinniśmy też zapytać czy usługa obejmuje odświeżenie powłoki lakierniczej poprzez uzupełnienie ubytków lakieru oraz wypolerowanie pomalowanej powłoki.
Serwis kompleksowy
Regularne mycie i konserwacja kasku to nie wszystko. Co kilka lat trzeba skontrolować stan i wymienić zużyte elementy, np. zawiasy do opuszczania blendy przeciwsłonecznej, zarysowane szybki albo kanały wentylacyjne. Warunkiem jest jednak to, aby sama skorupa, z której wykonany jest kask nie była uszkodzona. Pokrycie kasku nowym lakierem oraz wymiana zużytych części to wydatek nawet kilkuset złotych.
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?