- Teoretycznie opony należy wymienić na letnie, gdy przez kilka dni utrzymuje się temperatura powyżej 7 stopni Celsjusza. Dlatego są już pierwsi klienci - tłumaczy Jerzy Strzelewicz z sucholeskiej Gumowni. - W praktyce jednak najwięcej klientów zgłasza się w tej sprawie około 1 kwietnia. Jak mówi, bez względu na pogodę, są dwa terminy graniczne: przed zimą większość osób stara się wymienić opony na 1 listopada, a później zdejmuje je właśnie na początku kwietnia.
Scen dantejskich, jakie zdarzają się jesienią, gdy spadnie pierwszy śnieg, jednak nie powinno być. Niektórzy planują wyjazdy za granicę, w góry na narty i wolą mieć jeszcze zimowe opony. Inni planują wymianę po świętach.
- Proces wymiany opon na letnie zawsze rozciąga się na dłuższy czas - dodaje Jerzy Strzelewicz.
- Ale zgłaszają się już pierwsi klienci, chociaż kolejek jeszcze nie ma - potwierdza Marek Niedbała, diler opla.
Dlaczego warto zmienić opony na letnie? Kiedy robi się ciepło, "zimówki" (produkowane z innej mieszanki gumy niż opony letnie) rozgrzewają się zbyt szybko, a to prowadzi do nadmiernego zużycia bieżnika. Koszt przedsięwzięcia uzależniony jest od rozmiaru obręczy i rodzaju felgi.
Wymiana opon zimowych na letnie to jedna z podstawowych czynności, które należy wykonać, przygotowując samochód do jazdy w sezonie wiosennym i letnim, ale niejedyna. Wiele osób dopytuje w serwisach i warsztatach o czyszczenie układu klimatyzacji. Kanały warto przeczyścić przed rozpoczęciem użytkowania klimatyzacji, żeby zniszczyć mogące namnażać się w nich bakterie czy grzyby i uniknąć przykrego zapachu.
- Mamy takie zamówienia, pierwsze w tym sezonie klimatyzacje już przeczyściliśmy - mówi Marek Niedbała.
W serwisie usługa wykonywana jest ozonatorem, w tym czasie następuje jonizacja powietrza (koszt - prawie 100 złotych). Za dodatkową opłatą można zamówić też wymianę filtra kabiny. Niektórzy wolą jednak oczyścić klimatyzację taniej, bo samemu. W sklepach motoryzacyjnych dostępne są środki, które rozpyla się w aucie ze szczelnie zamkniętymi szybami, w którym klimatyzacja włączona jest na cyrkulację wewnętrzną. Trwa to do kilkunastu minut.
Czego nie lubią opony?
Warto pamiętać, aby:
- dbać o prawidłowe ciśnienie w oponach,
- nie ruszać ani nie hamować zbyt gwałtownie,
- nie pokonywać zakrętów ze zbyt dużą prędkością powodującą częściową utratę przyczepności,
- nie przeładowywać pojazdu,
- najeżdżać na krawężniki wolno,
- dbać o właściwą geometrię zawieszenia.
Przechowywanie opon:
- koła (opony na obręczach) powinny być składowane w pozycji leżącej lub wisieć,
- opony bez obręczy należy przechowywać w pozycji pionowej, przy czym należy je czasami przekręcać, aby zapobiec odciskom,
- miejsce przechowywania powinno być ciemne i chłodne,
- należy unikać kontaktu z olejami, materiałami napędowymi i chemikaliami, ponieważ substancje te mogą spowodować uszkodzenie gumy.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?