Czujniki ciśnienia w kołach. Jak długo starcza bateria, działanie, koszty wymiany

Paweł Bartocha
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Udostępnij:
We współczesnych samochodach czujniki ciśnienia kół są obowiązkowym wyposażeniem i nie ma od nich ucieczki. Choć idea ich stosowania jest jak najbardziej słuszna, to jednak potrafią się dać we znaki wielu kierowcom. Wyjaśniamy, jak działają, na jak długo wystarcza bateria oraz jakie są koszty wymiany czujników ciśnienia kół.

Czujniki ciśnienia w kołach są powszechnie obecne już od kilku ładnych lat, a dokładniej od 2014 roku, kiedy to wprowadzono obowiązek wyposażania w nie nowych samochodów. Monitorowanie ciśnienia w kołach to jednak nie tylko prawny wymóg, ale przede wszystkim wygoda i wysoka dokładność pomiarów. Wielu kierowców rzadko bowiem sprawdza regularnie ciśnienie we wszystkich kołach, a na co dzień robią to „na oko”, a więc z małą precyzją. W zależności od opony i jej profilu niekiedy spadek ciśnienia o 0,5 bara może być niezauważalny, a wyraźnie obniża poziom bezpieczeństwa i precyzji prowadzenia. Właśnie w tym celu stosuje się systemy informujące o ubytku powietrza (TPMS – tyre-pressure monitoring system).

Czujniki ciśnienia w kołach. Rodzaje czujników

TPMS może informować o ciśnieniu powietrza na dwa sposoby – bezpośrednio lub pośrednio. W przypadku tego pierwszego układ składa się z czujników ciśnienia umieszczonych w oponach, z reguły na feldze od środka, przy zaworze. Drogą radiową wysyłają one do centralki w aucie informację o ciśnieniu w każdym z kół na bieżąco. Dzięki temu kierowca może śledzić dokładne i zalecane wartości osobno dla każdego z kół. Oczywiście pod warunkiem, że system działa prawidłowo, co niestety nie zawsze jest regułą.

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

Z kolei znacznie prostszy system pośredni wykorzystuje czujniki ABSu umieszczone przy piastach do podania kolejnej informacji. Jeżeli w jednym z kół spadnie ciśnienie, to oznacza, że któreś z kół obraca się szybciej od pozostałych, co może wskazywać na spadek ciśnienia. Wadą tego rozwiązania jest brak informacji o dokładnym ciśnieniu oraz wskazania, które z kół ma niższe ciśnienie. System nie jest zbyt precyzyjny, gdyż reaguje dopiero na około 20-procentowy spadek ciśnienia. Jest jednak tańszy w naprawach i mniej zawodny niż bezpośredni.

W samochodach z pośrednim pomiarem na desce rozdzielczej zapali się tylko kontrolka utraty ciśnienia, nie ma natomiast opcji wyświetlania wartości ciśnienia dla każdego z kół.

Opony całoroczne. Zobacz oferty

miejsce #1

Goodride

Goodride Z401 195/65R15 91V

719,99 zł176,00 zł-76%
miejsce #2

Goodride

Goodride Z401 205/55R16 91V

779,99 zł191,00 zł-76%
miejsce #3

Dębica

Dębica NAVIGATOR 3 195/65 R15 91H

889,99 zł225,00 zł-75%
miejsce #4

Goodride

Goodride ALL SEASON ELITE Z-401 205/55 R17 95 V

1 028,00 zł252,00 zł-75%
miejsce #5

Goodride

Goodride All Seasons Elite Z-401 225/45R17 94W

829,00 zł227,54 zł-73%
miejsce #6

Goodride

Goodride Z-401 225/55R16 99V XL 3PMSF TL

478,00 zł280,00 zł-41%
miejsce #7

Kormoran

Kormoran ALL SEASON 225/45R17 94 W XL

340,00 zł231,45 zł-32%
miejsce #8

Goodyear

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 205/55 R16 91 V

494,00 zł339,00 zł-31%
miejsce #9

Goodride

Goodride ALL SEASON ELITE Z-401 205/55R16 94V

274,35 zł206,00 zł-25%
miejsce #10

Kormoran

KORMORAN All Season 185/65R14 86H

254,00 zł199,00 zł-22%
miejsce #11

Kleber

Kleber Quadraxer 3 205/60R16 92H

466,01 zł379,00 zł-19%
miejsce #12

Goodride

Goodride Z401 185/65R15 92H XL

237,06 zł199,14 zł-16%
miejsce #13

Dębica

Dębica Navigator 3 205/55 R16 94V XL M+S|3PMSF

281,94 zł242,88 zł-14%
miejsce #14

Bridgestone

Bridgestone Weather Control A005 205/55R16 94V Xl

385,00 zł342,00 zł-11%
miejsce #15

Goodyear

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 SUV 225/65 R17 106 V

631,00 zł576,00 zł-9%
miejsce #16

Rotalla

Rotalla Setula Van 4 Season RA05 225/70R15C 112/110S

353,00 zł326,80 zł-7%
miejsce #17

Tracmax

Tracmax A/S TRAC SAVER 235/60R16 100V M+S|3PMSF

349,99 zł325,95 zł-7%
miejsce #19

Riken

Riken ALL SEASON 205/55R16 94V XL

179,58 zł
miejsce #21

Barum

Barum Quartaris 5 185/65R15 88T

169,00 zł
miejsce #23

Michelin

Michelin Crossclimate+ 205/55R16 91H

309,68 zł
miejsce #24

Barum

Barum Quartaris 5 205/55R16 91H

203,00 zł
miejsce #25

Kormoran

Kormoran ALL SEASON 215/55R16 97V XL

250,00 zł
miejsce #26

Bridgestone

Bridgestone WEATHER CONTROL A001 185/65R15 88H

150,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Czujniki ciśnienia w kołach. Żywotność i przyczyny awarii czujników ciśnienia

Przeciętna żywotność bezpośrednich systemów monitorowania ciśnienia powietrza w kołach wynosi od 5 do 7 lat, choć nie brakuje przypadków, gdy czujniki ulegały zużyciu lub uszkodzeniu już po 2-3 latach od zakupu pojazdu. Niejednokrotnie opony wytrzymują dłużej niż same czujniki.

Częstą przyczyną awarii są mechaniczne uszkodzenia czujników przy wymianie opon. Niekiedy wulkanizatorzy, chcąc naprawić uszkodzenia, łatają czujniki, przez co awaria może wyjść dopiero po pewnym czasie. Przy każdej wymianie opon należy wspomnieć w warsztacie, że w naszym samochodzie jest bezpośredni system pomiaru ciśnienia w oponach. Awarię czujników ciśnienia sygnalizuje komunikat na desce rozdzielczej informujący o utracie ciśnienia w którymś z kół. Po pierwsze świecąca się kontrolka wraz komunikatem są irytujące dla kierowcy, zaś po drugie usypiają jego czujność, gdyż może on w konsekwencji przegapić rzeczywisty spadek ciśnienia w którymś z kół.

Czujniki ciśnienia w kołach. O czym trzeba pamiętać mając czujniki ciśnienia w oponach?

Zwykle za wymianę opon z systemem TPMS trzeba się liczyć z kosztem wyższym o jakieś 20-80 zł (od 5 do 20 zł od koła). Cena zależy w głównej mierze od danego warsztatu, w jakim przyszło nam wymieniać opony. Przy okazji wymiany opon czujniki TPMS powinny być diagnozowane pod kątem prawidłowości ich działania. Dlatego też warto upewnić się, że dany warsztat posiada odpowiedni sprzęt do wykonania tej czynności. Aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia czujnika ciśnienia w oponach, zaleca się posiadanie dwóch kompletów opon wraz z felgami, aby uniknąć zdejmowania opon z felg. Należy też pamiętać, że przy wymianie opon z czujnikami TPMS wymagana jest ich adaptacja. Niektóre czujniki adaptują się same, ale pod warunkiem wykonania odpowiedniej procedury, np. jazdy z określoną prędkością przez dany dystans. Inne mogą wymagać wizyty w serwisie, co oczywiście kosztuje kilkadziesiąt złotych.  Czujniki można wymieniać pojedynczo, parami (na każdą z osi) lub komplet.

Warto też pamiętać o kilku kwestiach. Jeśli bowiem sezonowa wymiana opon z czujnikami ciśnienia odbywa się na felgach aluminiowych, a chcemy zmienić je na felgi stalowe, musimy liczyć się prawdopodobieństwem przymusowego zakupu oddzielnych czujników. TPMS z felg aluminiowych nie będzie najczęściej pasować do stalowych odpowiedników i na odwrót. Ponadto przy zmianie samych opon i pozostawieniu felg wystarczy zresetować czujniki. Czasem wulkanizator będzie musiał przeprowadzić ponowna kalibrację komputera auta, ale zrobi to zwykle od ręki. Po trzecie w przypadku wymiany całych kół należy wprowadzić na nowo numery ID czujnika przez wtyczkę OBD.

Opony zimowe. Zobacz oferty

miejsce #1

Dębica

Dębica Frigo 2 195/65R15 91T

889,00 zł219,00 zł-75%
miejsce #2

Goodride

Goodride Sw 608 205/55R16 91H

825,00 zł208,22 zł-75%
miejsce #3

Bridgestone

Bridgestone Blizzak Lm005 225/45R17 94V Xl Fr

775,00 zł210,00 zł-73%
miejsce #4

Bridgestone

Bridgestone Blizzak Lm005 225/50R17 98V

829,00 zł400,00 zł-52%
miejsce #5

Dębica

Dębica Frigo Hp2 205/55R16 91H

489,00 zł242,00 zł-51%
miejsce #6

Bridgestone

Bridgestone Blizzak Lm005 185/65R15 88T

369,95 zł202,00 zł-45%
miejsce #7

Goodyear

Goodyear UltraGrip Performance 215/65R16 98T

597,00 zł378,00 zł-37%
miejsce #8

Firestone

FIRESTONE WINTERHAWK 4 195/65R15 91T

304,52 zł199,99 zł-34%
miejsce #9

Pirelli

Pirelli Winter Sottozero 3 215/60R16 99H XL FR 3PMSF

751,79 zł510,88 zł-32%
miejsce #10

Bridgestone

Bridgestone Blizzak Lm005 215/55R17 98V

848,27 zł651,90 zł-23%
miejsce #11

Dunlop

Dunlop Sp Winter Sport 4D 205/55R16 91H

534,00 zł413,00 zł-23%
miejsce #12

Bridgestone

Bridgestone Blizzak Lm005 245/45R18 100V

900,00 zł831,31 zł-8%
miejsce #13

Michelin

Michelin Primacy Alpin A3 205/55R16 91V

433,00 zł406,00 zł-6%
miejsce #14

Uniroyal

Uniroyal MS Plus 77 205/60R16 92H

235,00 zł
miejsce #15

Dębica

Dębica Frigo Hp2 225/55R17 101V Xl

320,00 zł
miejsce #18

Bridgestone

Bridgestone Blizzak LM-32 225/55R17 97H

232,00 zł
miejsce #19

Uniroyal

Uniroyal MS Plus 77 195/65R15 91T

168,00 zł
miejsce #20

Wanli

Wanli SW211 215/55R16 97H

160,00 zł
miejsce #21

Goodyear

Goodyear Ultra Grip 9 205/55R16 91T

339,72 zł
miejsce #23

Nokian

Nokian Wr G2 245/50R18 104V

250,00 zł
miejsce #25

Pirelli

Pirelli Cinturato Winter 195/65R15 91T

168,00 zł
miejsce #28

Kormoran

Kormoran SNOW 205/55 R16 94H

185,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Czujniki ciśnienia w kołach. Koszty wymiany czujnika TPSM

Fot Skoda
Fot Skoda

Na łączny koszt wymiany czujnika składają się natomiast zdjęcie i założenie opony wraz z jej wyważeniem oraz cena czujnika, wynosząca zwykle od 150 do 300 zł za sztukę. Może się to wydawać sporym kosztem, jednak jeszcze parę lat temu czujniki kosztowały około 500 zł za sztukę. Do tego dochodzi koszt diagnostyki i programowania czujników, oscylujący pomiędzy 100 a 200 zł. Przykładowo koszt wymiany kompletu czujników w Volkswagenie Golfie VIII 1.5 TSI wynosi 1800 zł w ASO. Tańsze są czujniki ciśnienia w Oplu Astrze V FL 1.4 Turbo, gdyż komplet czujników wynosi około 1000-1200 zł w ASO, w zależności od rozmiaru kół.

Do tego należy jednak doliczyć programowanie za 80 zł oraz koszt wymiany wynoszący 160 zł w przypadku 16-calowych felg lub 186 zł w przypadku 17-calowych. W Hyundaiu Tucsonie 1.6 T-GDi czujniki ciśnienia kosztują około 1050 zł (600 zł na przednie koła i 450 zł na tylne). Bardzo drogie są natomiast czujniki ciśnienia w Skodzie Kodiaq po liftingu, gdyż komplet kosztuje około 4000 zł.

Pozostałe modele Skody mają system pośredniego pomiaru ciśnienia powietrza w oponach, podobnie zresztą jak wszystkie modele Seata. Pośredni system znajdziemy też m.in. w Renault Clio V.

Czujniki ciśnienia w kołach. Podsumowanie

Podsumowując, czujniki ciśnienia w kołach to przydatny element wyposażenia, który poprawia nie tylko komfort podróżowania, ale także nasze bezpieczeństwo. Warunkiem jest jego prawidłowe działanie. Warto mieć dwa komplety opon z felgami (chyba, że mamy jeden komplet całorocznych opon, które swoją drogą zapewniają znacznie lepsze właściwości niż kiedyś). Ponadto przy wymianie opon warto udać się do zaufanego warsztatu i upewnić się, że posiada on odpowiedni sprzęt do wymiany opon z systemem TPMS. Czujniki są bowiem delikatne, a ich wymiana jest kosztowna, choć już nie tak jak kilka lat temu. Ratunkiem są tańsze zamienniki. Na szczęście wiele popularnych marek wciąż oferuje mniej skomplikowany pośredni system pomiaru ciśnienia powietrza w oponach.

Serwis ogumienia. To może się przydać

Materiały promocyjne partnera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie