Honda, nadążając za współczesnym trendem, rozszerza gamę modeli napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Dieslem napędzany jest również rekreacyjno-terenowy model CR-V.

Honda stosunkowo późno, bo 2 lata temu, wprowadziła na rynek własny silnik wysokoprężny, stosowany początkowo w modelu Accord. Ta jednostka napędowa jest od niedawna również wykorzystywana w modelu CR-V, który

prezentujemy.
Cechy szczególne
Pomysł produkcji samochodu urlopowego nie jest szczególnie oryginalny, gdyż każdy szanujący się producent ma taki pojazd w ofercie. Model CR-V wyróżnia się jednak oryginalnym sposobem przeniesienia napędu. Na dobrej drodze napędzane są wyłącznie przednie koła pojazdu,

a gdy zaczną się one ślizgać, napęd zostanie przekazany automatycznie także na koła tylne. W układzie przeniesienia napędu wykorzystano dwie pompy hydrauliczne, napędzane od poszczególnych osi pojazdu. Gdy wystąpi różnica obrotów między osiami to w konsekwencji między pompami wytworzy się ciśnienie hydrauliczne, które powoduje uruchomienie sprzęgła

wielotarczowego. Honda zrezygnowała więc z popularnego sprzęgła wiskotycznego i to jest wyróżnikiem modelu CR-V.
Wnętrze pojazdu jest obszerne, a między fotelami przednimi znajduje się rozkładany stolik z uchwytami na napoje. Tylną kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia, zmieniając objętość bagażnika w granicach od 527 do 628 l. Jednym z niewielu mankamentów Hondy jest sposób otwieranie drzwi bagażnika, których zawiasy umieszczone są po prawej stronie auta. Dla ruchu prawostronnego wygodniej jest, gdy drzwi

otwierają się w odwrotną stronę. Istnieje też możliwość otwierania samego okna tylnych drzwi.
Silnik
Wysokoprężny silnik Hondy jest jedną z najciekawszych jednostek napędowych tego typu. Z pojemności 2,2 l osiąga moc 140 KM, jest zasilany układem common tail i doładowany turbosprężarką o zmiennej

geometrii łopatek. W celu obniżenia drgań zastosowano wałki wyrównoważające i sztywny blok silnika odlewany ze stopów aluminium w specjalnym procesie technologicznym. Silnik pracuje cicho i z małymi drganiami, zapewniając pojazdowi całkiem niezłą dynamikę. Zużycie paliwa w mieście nie przekracza 9 l na 100 km.

Wrażenia z jazdy
CR-V lepiej czuje się na słonecznych bulwarach kurortów niż na prawdziwych bezdrożach. Dzięki dobremu wyciszeniu wnętrza, hałas jest niewielki, co sprzyja dalekim podróżom. Komfort jazdy jest zupełnie

przyzwoity, podobnie jak własności jezdne. W układzie zawieszenia wykorzystano z przodu kolumny McPhersona, a z tyłu układ dwóch wahaczy. Podczas pokonywania zakrętów pojazd jest stabilny i zachowuje się przewidywalnie, jeżeli prędkość nie jest zbyt duża. CR-V ma wyżej położony środek ciężkości. Układ przeniesienia napędu 4x4 jest wystarczająco skuteczny na śniegu, co mieliśmy możliwość sprawdzić, i w trudnych warunkach drogowych, np. podczas deszczu. Pojazdem tym bez obawy

można też poruszać się po drogach gruntowych.
Podsumowanie
Honda CR-V sprawia pozytywne wrażenie - to typowy pojazd rekreacyjno-terenowy. Amatorów jazdy po bezdrożach może drażnić brak reduktora, co bardzo ogranicza możliwość poruszania się w trudnym terenie. Za Hondę CR-V napędzaną silnikiem wysokoprężnym trzeba zapłacić 121 400 zł. Za to pojazd w wersji podstawowej jest dość dobrze wyposażony.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ): | 2204 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 140/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 340/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,6 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 8,1 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 183 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 68 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 41,3 |
Pojemność bagażnika (dm3 ): | 527-628 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 58 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 5,8/8,2 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 462 x 179 x 171 |
Rozstaw osi (cm): | 263 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 |
Cena (zł): | 121 400 |
* pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Wnętrze jest przestronne, możliwość przesuwania tylnej kanapy. |
Silnik | ***** | Bardzo nowoczesny diesel z układem common rail. |
Poziom hałasu | **** | Niski poziom hałasu. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Hondy jest zbliżona do drogi hamowania Kia Sorento 2.5 CRDi/140 KM. |
Dynamika | **** | Dynamika Hondy jest lepsza od dynamiki Kia Sorento 2.5 CRDi/140 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Niewielkie zużycie paliwa. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Konstrukcja nowoczesna, wielowahaczowe zawieszenie tylne. |
Wyposażenie seryjne | **** | Wyposażenie dobre. |
Wyposażenie seryjne:
Honda CR-V LS
Poduszki powietrzne | 4 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S |
Klimatyzacja manualna | S |
Radio CD | s |
Przednie światła przeciwmgielne | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?