Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Honda CR-V to rekreacyjno-terenowy pojazd z samoczynnie dołączanym napędem tylnej osi. W pojeździe nie ma reduktora, więc jego możliwości poruszania się w trudniejszym terenie są ograniczone.
Fot. Ryszard Polit: Honda CR-V to rekreacyjno-terenowy pojazd z samoczynnie dołączanym napędem tylnej osi. W pojeździe nie ma reduktora, więc jego możliwości poruszania się w trudniejszym terenie są ograniczone.
Honda, nadążając za współczesnym trendem, rozszerza gamę modeli napędzanych silnikiem wysokoprężnym o rekreacyjno-terenowy model CR-V.

Honda, nadążając za współczesnym trendem, rozszerza gamę modeli napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Dieslem napędzany jest również rekreacyjno-terenowy model CR-V.

Fot. Ryszard Polit: Honda CR-V to rekreacyjno-terenowy pojazd z samoczynnie dołączanym napędem tylnej osi. W pojeździe nie ma reduktora, więc jego możliwości
Fot. Ryszard Polit: Honda CR-V to rekreacyjno-terenowy pojazd z samoczynnie dołączanym napędem tylnej osi. W pojeździe nie ma reduktora, więc jego możliwości poruszania się w trudniejszym terenie są ograniczone.

 

Honda stosunkowo późno, bo 2 lata temu, wprowadziła na rynek własny silnik wysokoprężny, stosowany początkowo w modelu Accord. Ta jednostka napędowa jest od niedawna również wykorzystywana w modelu CR-V, który

Fot. Ryszard Polit: Mocnym punktem auta jest wysokoprężny silnik skonstruowany przez Hondę o pojemności 2,2 l i mocy 140 KM. Wyróżnia się wysoką kulturą
Fot. Ryszard Polit: Mocnym punktem auta jest wysokoprężny silnik skonstruowany przez Hondę o pojemności 2,2 l i mocy 140 KM. Wyróżnia się wysoką kulturą pracy i umiarkowanym zużyciem paliwa.

prezentujemy.

 

Cechy szczególne

 

Pomysł produkcji samochodu urlopowego nie jest szczególnie oryginalny, gdyż każdy szanujący się producent ma taki pojazd w ofercie. Model CR-V wyróżnia się jednak oryginalnym sposobem przeniesienia napędu. Na dobrej drodze napędzane są wyłącznie przednie koła pojazdu,

Fot. Ryszard Polit: Tylne drzwi otwierają się w niewłaściwą stronę dla ruchu prawostronnego.
Fot. Ryszard Polit: Tylne drzwi otwierają się w niewłaściwą stronę dla ruchu prawostronnego.

a gdy zaczną się one ślizgać, napęd zostanie przekazany automatycznie także na koła tylne. W układzie przeniesienia napędu wykorzystano dwie pompy hydrauliczne, napędzane od poszczególnych osi pojazdu. Gdy wystąpi różnica obrotów między osiami to w konsekwencji między pompami wytworzy się ciśnienie hydrauliczne, które powoduje uruchomienie sprzęgła

Fot. Ryszard Polit: Można podnieść samą szybę – to wygodne rozwiązanie.
Fot. Ryszard Polit: Można podnieść samą szybę – to wygodne rozwiązanie.

wielotarczowego. Honda zrezygnowała więc z popularnego sprzęgła wiskotycznego i to jest wyróżnikiem modelu CR-V.

Wnętrze pojazdu jest obszerne, a między fotelami przednimi znajduje się rozkładany stolik z uchwytami na napoje. Tylną kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia, zmieniając objętość bagażnika w granicach od 527 do 628 l. Jednym z niewielu mankamentów Hondy jest sposób otwieranie drzwi bagażnika, których zawiasy umieszczone są po prawej stronie auta. Dla ruchu prawostronnego wygodniej jest, gdy drzwi

Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie miejsca jest pod dostatkiem.
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie miejsca jest pod dostatkiem.

otwierają się w odwrotną stronę. Istnieje też możliwość otwierania samego okna tylnych drzwi. 

 

Silnik

 

Wysokoprężny silnik Hondy jest jedną z najciekawszych jednostek napędowych tego typu. Z pojemności 2,2 l osiąga moc 140 KM, jest zasilany układem common tail i doładowany turbosprężarką o zmiennej

Fot. Honda: Tablica przyrządów jest czytelna i doskonale widoczna.
Fot. Honda: Tablica przyrządów jest czytelna i doskonale widoczna.

geometrii łopatek. W celu obniżenia drgań zastosowano wałki wyrównoważające i sztywny blok silnika odlewany ze stopów aluminium w specjalnym procesie technologicznym. Silnik pracuje cicho i z małymi drganiami, zapewniając pojazdowi całkiem niezłą dynamikę. Zużycie paliwa w mieście nie przekracza 9 l na 100 km.

Fot. Ryszard Polit: Między przednimi fotelami umieszczono stolik.
Fot. Ryszard Polit: Między przednimi fotelami umieszczono stolik.

 

Wrażenia z jazdy

 

CR-V lepiej czuje się na słonecznych bulwarach kurortów niż na prawdziwych bezdrożach. Dzięki dobremu wyciszeniu wnętrza, hałas jest niewielki, co sprzyja dalekim podróżom. Komfort jazdy jest zupełnie

Fot. Ryszard Polit: Objętość bagażnika można regulować przesuwając tylne fotele od 527  do 628 l.
Fot. Ryszard Polit: Objętość bagażnika można regulować przesuwając tylne fotele od 527 do 628 l.

przyzwoity, podobnie jak własności jezdne. W układzie zawieszenia wykorzystano z przodu kolumny McPhersona, a z tyłu układ dwóch wahaczy. Podczas pokonywania zakrętów pojazd jest stabilny i zachowuje się przewidywalnie, jeżeli prędkość nie jest zbyt duża. CR-V ma wyżej położony środek ciężkości. Układ przeniesienia napędu 4x4 jest wystarczająco skuteczny na śniegu, co mieliśmy możliwość sprawdzić, i w trudnych warunkach drogowych, np. podczas deszczu. Pojazdem tym bez obawy

Fot. Ryszard Polit: Dźwignię hamulca ręcznego umieszczono wysoko przy konsoli środkowej.
Fot. Ryszard Polit: Dźwignię hamulca ręcznego umieszczono wysoko przy konsoli środkowej.

można też poruszać się po drogach gruntowych.

 

Podsumowanie

 

Honda CR-V sprawia pozytywne wrażenie - to typowy pojazd rekreacyjno-terenowy. Amatorów jazdy po bezdrożach może drażnić brak reduktora, co bardzo ogranicza możliwość poruszania się w trudnym terenie. Za Hondę CR-V napędzaną silnikiem wysokoprężnym trzeba zapłacić 121 400 zł. Za to pojazd w wersji podstawowej jest dość dobrze wyposażony.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
):

2204

Moc maksymalna (KM/obr/min):

140/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

340/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,6

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

8,1

Prędkość maksymalna (km/h):

183

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

68

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,3

Pojemność bagażnika (dm3
):

527-628

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

58

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

5,8/8,2

Długość x szerokość x wysokość (cm):

462 x 179 x 171

Rozstaw osi (cm):

263

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

Cena (zł):

121 400

 

* pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Wnętrze jest przestronne, możliwość przesuwania tylnej kanapy.   

Silnik

*****

Bardzo nowoczesny diesel z układem common rail. 

Poziom hałasu

****

Niski poziom hałasu.

Hamulce

****

Droga hamowania Hondy jest zbliżona do drogi hamowania Kia Sorento 2.5 CRDi/140 KM.  

Dynamika

****

Dynamika Hondy jest lepsza od dynamiki Kia Sorento 2.5 CRDi/140 KM.  

Zużycie paliwa

****

Niewielkie zużycie paliwa.  

Nowoczesność konstrukcji

****

Konstrukcja nowoczesna, wielowahaczowe zawieszenie tylne.   

Wyposażenie seryjne

****

Wyposażenie dobre. 

 

Wyposażenie seryjne:

Honda CR-V LS

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

Klimatyzacja manualna

S

Radio CD

s

Przednie światła przeciwmgielne

O

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie