Honda Civic VII (2000 – 2005)

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Eksploatacja Civica nie jest kosztowna pod warunkiem, że kupimy auto w dobrym stanie i będziemy go systematycznie serwisować
Fot. Grzegorz Burda: Eksploatacja Civica nie jest kosztowna pod warunkiem, że kupimy auto w dobrym stanie i będziemy go systematycznie serwisować
Civic jest najpopularniejszym i najbardziej znanym modelem Hondy. Siódma generacja zupełnie zerwała ze sportowym wizerunkiem i nabrała cech minivana.

Jak się okazało nie był to najlepszy pomysł i już produkowany obecnie model powrócił do korzeni.

 

Honda Civic VII występowała w czterech wersjach nadwoziowych: jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, sedan i coupe. Najpopularniejsze okazały się wersje 5D i sedan. Znacznie mniej jest odmian 3-drzwiowych, a 2-drzwiowe coupe nigdy nie było oficjalnie sprzedawane na naszym

Fot. Grzegorz Burda: Siódma generacja Civica zerwała ze sportowym wizerunkiem i przekształciła się w samochód rodzinny
Fot. Grzegorz Burda: Siódma generacja Civica zerwała ze sportowym wizerunkiem i przekształciła się w samochód rodzinny

rynku. Produkcja Civica była rozsiana po całym świecie. Wersje hatchback wytwarzane były w Wielkiej Brytanii, sedan w Japonii i Turcji, a coupe w USA.

Siódma generacja Civica znacznie różniła się od poprzednich wersji - zerwała ze sportowym wizerunkiem i przekształciła się w samochód rodzinny. Sportowych tradycji broniła tylko odmiana Type-R, która jednak ze względu na wysoką cenę sprzedawała się bardzo słabo. Wersje 3D i 5D są praktycznie jednobryłowe i przypominają minivana. We wnętrzu mają płaską podłogę bez tunelu i zapewniają wystarczająco dużo miejsca nawet dla wysokich osób. Deska rozdzielcza jest klasyczna, a drążek zmiany biegów został umieszczony na konsoli środkowej.

Zupełnie innym autem jest sedan. Posiada klasyczne nadwozie oraz zmienione wnętrze,

a dźwignię zmiany biegów umieszczono w podłodze.

Początkowo ten model importowany był z Japonii, a w późniejszych latach wyłącznie z Turcji.

Bagażniki Civica VII mają pojemność 315 l (3D), 370 l (5D) i 450 l (sedan). W 2003 roku do

Fot. Grzegorz Burda: Eksploatacja Civica nie jest kosztowna pod warunkiem, że kupimy auto w dobrym stanie i będziemy go systematycznie serwisować
Fot. Grzegorz Burda: Eksploatacja Civica nie jest kosztowna pod warunkiem, że kupimy auto w dobrym stanie i będziemy go systematycznie serwisować

gamy dołączyła wersja hybrydowa, a w 2004 roku model przeszedł niewielki face lifting. Kierunkowskazy powędrowały na lusterka, zamontowano inne światła przednie i tylne, zmieniono zderzaki oraz poprawiono jakość materiałów we wnętrzu.

W testach zderzeniowych EuroNCAP Civic zdobył 4 gwiazdki.

 

Zawieszenie auta zostało znacznie uproszczone. Z przodu zamiast podwójnych wahaczy zastosowano zwykłe kolumny McPhersona, a z tyłu pozostawiono układ wielowahaczowy, ale znacznie zmieniony. Zawieszenie zapewnia dobry komfort jazdy i przewidywalne zachowanie się auta, natomiast fotele są zbyt słabo wyprofilowane i nie zapewniają właściwego trzymania na zakrętach (z wyjątkirm Type-R). Mają także za krótkie siedziska.

 

Silniki
Fot. Grzegorz Burda: Najlepszą jednostką oferowaną w Civicu VII jest silnik 1,6 l, który zapewnia dobre przyspieszenia oraz niewielkie zużycie paliw
Fot. Grzegorz Burda: Najlepszą jednostką oferowaną w Civicu VII jest silnik 1,6 l, który zapewnia dobre przyspieszenia oraz niewielkie zużycie paliwa

 

Gama silników obejmuje pięć jednostek, które nie występują we wszystkich wersjach. Hatchbacki napędzane są benzynowymi 1,4 l/ 90 KM, 1,6 l VTEC/ 110 KM oraz wysokoprężną jednostką 1,7 l TDCi/ 100 KM. Wersja Type-R ma silnik 2,0 l/ 200 KM i występuje tylko z nadwoziem 3-drzwiowym, a odmiana 5D dostępna była z silnikiem 2,0 l/ 160 KM. Najwięcej egzemplarzy można spotkać z najsłabszym i niezbyt dynamicznym silnikiem 1,4 l, natomiast wersje z dieslem nigdy nie były u nas oferowane. Sedan występuje tylko z silnikami 1,4 l/ 90 KM i 1,6 l VTEC 110 KM, a coupe z 1,7 l/ 120 KM i 125 KM. Najlepszą jednostką jest silnik 1,6 l ze zmiennymi fazami rozrządu, który zapewnia dobre przyspieszenia oraz niewielkie zużycie paliwa.

 


Fot. Grzegorz Burda: Drążek zmiany biegów został umieszczony na konsoli środkowej
Fot. Grzegorz Burda: Drążek zmiany biegów został umieszczony na konsoli środkowej

Eksploatacja

 

Eksploatacja Civica nie jest uciążliwa i kosztowna, ale pod warunkiem, że kupimy auto w dobrym stanie i będziemy go systematycznie serwisować. Silniki nie sprawiają problemów, pasek rozrządu i filtr paliwa wymienia się co 120 tys. km. Trzeba pamiętać o regulacji zaworów (co 40 tys. km). W zawieszeniu szybko ulegają zużyciu amortyzatory, łączniki stabilizatora i tuleje przednich wahaczy. Zdarzają się stuki przekładni kierowniczej, parujące reflektory, a sporadycznie korozja klapy bagażnika.

Przed zakupem należy dobrze sprawdzić kondycję skrzyni biegów, gdyż często uszkodzeniom ulegają łożyska. 

 

Wady:

- brak ESP,

- uboga oferta wersji silnikowych,

- usterki skrzyni biegów,

- szybkie zużycie zawieszenia.

 

Zalety:

- przestronne i wygodne wnętrze,

- duży bagażnik,

- wysoki komfort jazdy,

- trwałe i oszczędne silniki.

 

Ważniejsze daty:

2000 - debiut siódmej generacji

2001 - premiera sportowej wersji Type-R

2003 - debiut wersji hybrydowej

2004 - face lifting nadwozia i wnętrza

2005 - debiut Civica VIII generacji

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)

Wersja

Rok produkcji

2001

2002

2003

2004

2005

1.4i 3D

20,8

-

31,7

34,4

37,3

1.4i 5D

27,3

29,4

31,9

37,6

45

1.4i 4D

21,4

35,2

-

-

-

1.6i 5D

30,9

34

39,4

42,3

46,6

1.6i 4D

33,9

36,9

41,3

44,7

48,8

1.7 CDTi 5D

29,3

32,7

36,2

40

-

 

Podstawowe dane techniczne

Silnik

1.4 16V

1.6VTEC

2.0 iS

2.0 Type-R

1.7 CTDi

Pojemność skokowa (cm3)

1396

1590

1998

1998

1686

Moc (KM/obr.)

90/5600

110/5600

160/6500

200/7400

100/4400

Maks. moment obr. (Nm/obr.)

130/4300

152/4300

179/5000

196/5900

220/1800

Przyspieszenie 0-100 km/h

11,8

10,2

8,5

6,7

11,5

Prędkość max (km/h)

176

187

210

235

181

Zużycie paliwa (śr)

6,5

6,8

7,5

9

4,9

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Quiet XT RR 82/82

299,00 zł

kup najtaniej

Thule

Thule Free Ride - 532

347,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Zenith 6.6 Czarny Metalik - 360 Litrów

2 899,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Traxer 8.6 czarny

2 699,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie