Historia rekordów prędkości: 1906 Stanley Steamer

(pp)
Fot. Domena publiczna
Fot. Domena publiczna
Na początku XX wieku firma Stanley Brothers należała do czołówki producentów aut napędzanych silnikami parowymi. Aby podkreślić swój wkład w rozwój motoryzacji, założyciele marki postanowili ustanowić nowy rekord prędkości na lądzie. Oczywiście pojazdem z jednostką parową.
Fot. Domena publiczna
Fot. Domena publiczna

Stanley Brothers zostało założone dopiero w 1897 roku, jednak w krótkim czasie zdobyło popularność w Stanach Zjednoczonych za sprawą udanych pojazdów posiadających silniki o mocy 10 KM. Jednym z głównych konstruktorów Stanley Brothers był Frank Marriott, który w 1905 roku rozpoczął prace nad modelem, który miał ustanowić nowy rekord prędkości.

**CZYTAJ TAKŻE

Historia rekordów prędkości: 1905 Napier L48Historia rekordów prędkości: 1904 Darraq 100 HP

**

Fot. Domena publiczna
Fot. Domena publiczna

Zadanie nie należało do najłatwiejszych, ponieważ ówczesne silniki parowe nie posiadały dużej mocy. Co więcej, do pracy potrzebowały ciężkich kotłów z wodą, co niekorzystnie wpływało na masę pojazdu. W 1905 roku rekordzistą prędkości na lądzie był V. Hemery, który rozpędził swojego Darraqa do blisko 170 km/h. Jednak jego maszyna napędzana była aż dwoma czterocylindrowymi silnikami o łącznej mocy 90 KM.

Po wielu tygodniach pracy Marriott wyjechał z garażu swoim pojazdem o nazwie Stanley Steamer. Samochód wyróżniał się bardzo aerodynamicznym kształtem. Ciało kierowcy zasiadającego za kierownicą Steamer-a było niemal całkowicie otoczone przez nadwozie. Uwagę zwracał zaostrzony przód pojazdu, który miał redukować opór powietrza.

Steamer był napędzany silnikiem o mocy zaledwie 50 KM. Jednak mimo to, w styczniu 1906 roku na plaży w Daytona Marriott ustanowił nowy rekord prędkości na lądzie. Co więcej, udało mi się przekroczyć magiczną barierę 200 km/h! Dystans 1 kilometra przejechał w 18,4 sekundy, a jedną milę po upływie 28,2 sekundy. Po przejechaniu mili jego prędkość wynosiła 205,44 km/h. Był

Fot. Domena publiczna
Fot. Domena publiczna

to tak duży progres, że przez następne 4 lata żadnemu ze śmiałków nie udało się powtórzyć wyniku Mariotta.

Jednak sukces został okupiony poważnym wypadkiem, który miał miejsce podczas jednej z późniejszych prób przy prędkości około 190 km/h. Steamer został całkowicie zniszczony, lecz Marriott wyszedł z tego bez większych obrażeń. Co więcej, w tym samym roku amerykański konstruktor ponownie zasiadł za kierownicą mocniejszego pojazdu o nazwie Rocket, który podczas nieoficjalnych treningów przekroczył barierę 300 km/h. Niestety podczas oficjalnego startu kierowca nie zapanował nad samochodem i doszło do wypadku. Marriott porzucił dalsze próby bicia rekordów prędkości i skupił się na tworzeniu samochodów osobowych.

Stanley Steamer był ostatnim samochodem o napędzie innym niż silnik spalinowy, który ustanowił rekord prędkości na lądzie.

Weź udział w akcji serwisu motofakty.pl: "Chcemy Taniego Paliwa" - podpisz petycję do rządu
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty