Podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu tego roku Stephen Odell, wiceprezes ds. sprzedaży, marketingu i serwisu Ford of Europe powiedział - "Ford pozostaje jedną z najlepiej rozpoznawanych marek na świecie i czujemy się z tego dumni". By się jeszcze bardziej wyróżnić, nadwozie Galaxy i S-Max zaprojektowano według nowej konwencji stylistycznej Forda nazwanej kinetic design, co oznacza - "energia w ruchu".
Galaxy i S-Max powstały z wykorzystaniem nowej płyty podłogowej, stosowanej także w nowym Volvo S-80 i Fodzie Mondeo, który wejdzie na rynek dopiero za 1,5 roku. Tak więc S-Max nie ma nic wspólnego ze znanym u nas C-Maxem, który powstał na płycie podłogowej Focusa.
Galaxy i S-Max to dwa różne samochody, przynajmniej jeśli chodzi o filozofię marketingową. Galaxy to klasyczny, rodzinny van, przeznaczony do tradycyjnej klienteli. Nieco krótszy S-Max jest autem bardziej sportowym i przeznaczony
jest dla tych, którzy chcą mieć równie pojemny samochód, ale o bardziej dynamicznej sylwetce i sportowych osiągach.
W nowych modelach Forda zwraca uwagę wysoki poziom bezpieczeństwa oraz nowoczesne urządzenia, zapewne oferowane u nas za dopłatą, np. poduszka powietrzna na kolana kierowcy czy aktywny tempomat utrzymujący zadaną prędkość i samoczynnie ustalają właściwą odległość od poprzedzającego pojazdu. Innym urządzeniem jest system ułatwiający ruszanie pojazdem na wzniesieniach czy możliwość wyboru przez kierowcę charakterystyki zawieszenia.
S jak super
Być może na zdjęciach tego nie widać, ale S-Max to spore auto. Ma długość 477 cm, a więc jest dłuższy niż Galaxy poprzedniej generacji (464 cm). W podstawowej wersji wyposażenia S-Max jest pojazdem 5-osobowym, za dopłatą można otrzymać wersję 7-osobową w konfiguracji 2+3+2. Na dwóch fotelach w ostatnim rzędzie mogą siedzieć osoby o wzroście do 180 cm. Ciekawe jest to, że w wersji 7-osobowej indywidualne fotele II i III rzędu można składać na płasko, bez konieczności ich wyjmowania. Ford wymyślił jednak inną koncepcję składania foteli niż w Oplu Zafira. Bagażnik w wersji 7-osobowej ma objętość 285 l, a w wersji 2-osobowej - 854 l. W wersji 5-osobowej można sobie zamówić wysuwaną na długość 48 cm podłogę bagażnika. Po ułożeniu na niej
pakunków wsuwa się ją do przestrzeni bagażowej. Do napędu pojazdu przewidziano dwa silniki benzynowe o pojemności 2,0 l/145 KM oraz 2,5 l/220 KM oraz diesle - 1,8 l/125 KM, 2,0 l o mocy 130 lub 140 KM.
Galaxy
Nieco większym pojazdem od S-Maxa jest Galaxy, który ma 482 cm długości. Galaxy standardowo jest pojazdem 7-osobowym, również z możliwością składania foteli 2. i 3. rzędu. Różnica polega jednak na tym, że fotele trzeciego rzędu można w Galaxy przesuwać, stąd różna wielkość bagażnika - 308 lub 435 l. W wersji 5-osobowej bagażnik ma objętość aż 830 l.
Wrażenia z jazdy
Konstrukcja zawieszenia i rozstaw osi w obu pojazdach są identyczne. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. Galaxy od S-Maxa wyróżnia w zasadzie charakterystyka zawieszenia. S-Max jest dość twardy i nawet podczas szybko pokonywanych zakrętów nadwozie nie przechyla się na boki. Ukłon w stronę konstruktorów, którzy poradzili sobie z podwyższonym środkiem ciężkości tego pojazdu. Jeździliśmy S-Maxem napędzanym benzynowym i doładowanym turbosprężarką silnikiem 2,5 l o mocy 220 KM. Silnik ten stosowany jest także w modelu Focus ST. Zgodnie z oczekiwaniami dynamika S-Maxa na każdym biegu jest bardzo dobra, co zachęca do szybkiej jazdy. Zupełnie inaczej zachowuje się Galaxy, który jest bardziej miękko zawieszony i przez to mniej stabilny na zakrętach. Jego zaletą jest za to niski poziom hałasu nawet przy wyższych prędkościach jazdy. Jeździliśmy pojazdem z silnikiem diesla 2,0 l o mocy 140 KM. W obu autach fotele są wygodne i nawet obsługa pokładowego komputera jest dość łatwa.
Warte zauważenia jest to, że przy opracowywaniu Galaxy Ford nie współpracował już z Volkswagenem, ale samodzielnie stworzył nową generację tego vana. Wygląda na to, że kierownictwo Forda liczy na dobrą sprzedaż nowego modelu. Ceny i wyposażenie obu modeli w Polsce nie są jeszcze znane.
Wybrane dane techniczne modelu S-Max
Typ silnika | benzynowy | benzynowy | diesel | diesel | diesel |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 | 5/20 | 4/8 | 4/16 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1999 | 2522 | 1753 | 1997 | 1997 |
Moc maksymalna (KM) przy obr/min | 145/6000 | 220/5000 | 125/3850 | 130/4000 | 140/4000 |
Maks. moment obr. (Nm) przy obr/min | 190/4500 | 320/1500 | 320/1750 | 320/1750 | 320/1750 |
Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 10,9 | 7,9 | 11,4 | 10,9 | 10,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 197 | 230 | 190 | 191 | 196 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 6,4/11,0 | 7,1/13,3 | 5,2/7,9 | 5,4/8,1 | 5,4/8,1 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 477 x 188 x 166 | ||||
Pojemność bagażnika 5/7miejsc (l) | 854/285 |
Wybrane dane techniczne modelu Galaxy
Typ silnika | benzynowy | diesel | diesel | diesel | diesel |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/8 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1999 | 1753 | 1753 | 1997 | 1997 |
Moc maksymalna (KM) przy obr/min | 145/6000 | 100/3850 | 125/3850 | 130/4000 | 140/4000 |
Maks. moment obr. (Nm) przy obr/min | 190/4500 | 280/1800 | 320/1750 | 320/1750 | 320/1750 |
Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 11,2 | 14,3 | 11,8 | 11,2 | 10,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 194 | 171 | 190 | 188 | 193 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 6,5/11,2 | 5,3/8,0 | 5,3/8,0 | 5,5/8,2 | 5,5/8,2 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 482 x 188 x 172 | ||||
Pojemność bagażnika 5/7miejsc (l) | 830/308 - 435 |
.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?