Ford S-Max i Galaxy

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit
Producenci samochodów jakby się umówili – ostatnio prawie wszyscy wprowadzają nowe modele. Po uroczych, bo dobrych, drogach Hiszpanii jeździliśmy Fordem S-Maxem i nowym Galaxy.

Podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu tego roku Stephen Odell, wiceprezes ds. sprzedaży, marketingu i serwisu Ford of Europe powiedział - "Ford pozostaje jedną z najlepiej rozpoznawanych marek na świecie i czujemy się z tego dumni". By się jeszcze bardziej wyróżnić, nadwozie Galaxy i S-Max zaprojektowano według nowej konwencji stylistycznej Forda nazwanej kinetic design, co oznacza - "energia w ruchu".

 

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

Galaxy i S-Max powstały z wykorzystaniem nowej płyty podłogowej, stosowanej także w nowym Volvo S-80 i Fodzie Mondeo, który wejdzie na rynek dopiero za 1,5 roku. Tak więc S-Max nie ma nic wspólnego ze znanym u nas C-Maxem, który powstał na płycie podłogowej Focusa.

Galaxy i S-Max to dwa różne samochody, przynajmniej jeśli chodzi o filozofię marketingową. Galaxy to klasyczny, rodzinny van, przeznaczony do tradycyjnej klienteli. Nieco krótszy S-Max jest autem bardziej sportowym i przeznaczony

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

jest dla tych, którzy chcą mieć równie pojemny samochód, ale o bardziej dynamicznej sylwetce i sportowych osiągach.

 

W nowych modelach Forda zwraca uwagę wysoki poziom bezpieczeństwa oraz nowoczesne urządzenia, zapewne oferowane u nas za dopłatą, np. poduszka powietrzna na kolana kierowcy czy aktywny tempomat utrzymujący zadaną prędkość i samoczynnie ustalają właściwą odległość od poprzedzającego pojazdu. Innym urządzeniem jest system ułatwiający ruszanie pojazdem na wzniesieniach czy możliwość wyboru przez kierowcę charakterystyki zawieszenia.

 

S jak super
   

Fot. Ryszard Polit: Ford S-Max
Fot. Ryszard Polit: Ford S-Max

 

Być może na zdjęciach tego nie widać, ale S-Max to spore auto. Ma długość 477 cm, a więc jest dłuższy niż Galaxy poprzedniej generacji (464 cm). W podstawowej wersji wyposażenia S-Max jest pojazdem 5-osobowym, za dopłatą można otrzymać wersję 7-osobową w konfiguracji 2+3+2. Na dwóch fotelach w ostatnim rzędzie mogą siedzieć osoby o wzroście do 180 cm. Ciekawe jest to, że w wersji 7-osobowej indywidualne fotele II i III rzędu można składać na płasko, bez konieczności ich wyjmowania. Ford wymyślił jednak inną koncepcję składania foteli niż w Oplu Zafira. Bagażnik w wersji 7-osobowej ma objętość 285 l, a w wersji 2-osobowej - 854 l. W wersji 5-osobowej można sobie zamówić wysuwaną na długość 48 cm podłogę bagażnika. Po ułożeniu na niej

Fot. Ryszard Polit: Ford Galaxy
Fot. Ryszard Polit: Ford Galaxy

pakunków wsuwa się ją do przestrzeni bagażowej. Do napędu pojazdu przewidziano dwa silniki benzynowe o pojemności 2,0 l/145 KM oraz 2,5 l/220 KM oraz diesle - 1,8 l/125 KM, 2,0 l o mocy 130 lub 140 KM.  

 

Galaxy

 

Nieco większym pojazdem od S-Maxa jest Galaxy, który ma 482 cm długości. Galaxy standardowo jest pojazdem 7-osobowym, również z możliwością składania foteli 2. i 3. rzędu. Różnica polega jednak na tym, że fotele trzeciego rzędu można w Galaxy przesuwać, stąd różna wielkość bagażnika - 308 lub 435 l. W wersji 5-osobowej bagażnik ma objętość aż 830 l.

 

Wrażenia z jazdy

 

Konstrukcja zawieszenia i rozstaw osi w obu pojazdach są identyczne. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. Galaxy od S-Maxa wyróżnia w zasadzie charakterystyka zawieszenia. S-Max jest dość twardy i nawet podczas szybko pokonywanych zakrętów nadwozie nie przechyla się na boki. Ukłon w stronę konstruktorów, którzy poradzili sobie z podwyższonym środkiem ciężkości tego pojazdu. Jeździliśmy S-Maxem napędzanym benzynowym i doładowanym turbosprężarką silnikiem 2,5 l o mocy 220 KM. Silnik ten stosowany jest także w modelu Focus ST. Zgodnie z oczekiwaniami dynamika S-Maxa na każdym biegu jest bardzo dobra, co zachęca do szybkiej jazdy. Zupełnie inaczej zachowuje się Galaxy, który jest bardziej miękko zawieszony i przez to mniej stabilny na zakrętach. Jego zaletą jest za to niski poziom hałasu nawet przy wyższych prędkościach jazdy. Jeździliśmy pojazdem z silnikiem diesla 2,0 l o mocy 140 KM. W obu autach fotele są wygodne i nawet obsługa pokładowego komputera jest dość łatwa. 

 

Warte zauważenia jest to, że przy opracowywaniu Galaxy Ford nie współpracował już z Volkswagenem, ale samodzielnie stworzył nową generację tego vana. Wygląda na to, że kierownictwo Forda liczy na dobrą sprzedaż nowego modelu. Ceny i wyposażenie obu modeli w Polsce nie są jeszcze znane.

 

Wybrane dane techniczne modelu S-Max

 

Typ silnika

benzynowy

benzynowy

diesel

diesel

diesel

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

5/20

4/8

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3)

1999

2522

1753

1997

1997

Moc maksymalna (KM) przy obr/min

145/6000

220/5000

125/3850

130/4000

140/4000

Maks. moment obr. (Nm) przy obr/min

190/4500

320/1500

320/1750

320/1750

320/1750

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

10,9

7,9

11,4

10,9

10,2

Prędkość maksymalna (km/h)

197

230

190

191

196

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

6,4/11,0

7,1/13,3

5,2/7,9

5,4/8,1

5,4/8,1

Długość x szerokość x wysokość (cm)

477 x 188 x 166

Pojemność bagażnika 5/7miejsc (l)

854/285

 

Wybrane dane techniczne modelu Galaxy

                                                                             

Typ silnika

benzynowy

diesel

diesel

diesel

diesel

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

4/8

4/16

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3)

1999

1753

1753

1997

1997

Moc maksymalna (KM) przy obr/min

145/6000

100/3850

125/3850

130/4000

140/4000

Maks. moment obr. (Nm) przy obr/min

190/4500

280/1800

320/1750

320/1750

320/1750

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

11,2

14,3

11,8

11,2

10,5

Prędkość maksymalna (km/h)

194

171

190

188

193

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

6,5/11,2

5,3/8,0

5,3/8,0

5,5/8,2

5,5/8,2

Długość x szerokość x wysokość (cm)

482 x 188 x 172

Pojemność bagażnika 5/7miejsc (l)

830/308 - 435

 

Fot. Ryszard Polit: Ford S-Max
Fot. Ryszard Polit: Ford S-Max
Fot. Ryszard Polit: Ford S-Max
Fot. Ryszard Polit: Ford S-Max

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Ryszard Polit: Ford Galaxy
Fot. Ryszard Polit: Ford Galaxy
Fot. Ryszard Polit: Ford Galaxy
Fot. Ryszard Polit: Ford Galaxy
Fot. Ryszard Polit: Ford Galaxy
Fot. Ryszard Polit: Ford Galaxy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty