Bycie aktywnym w dzisiejszych czasach nie polega wyłącznie na bieganiu, wspinaczce, czy jeździe na rowerze. By wydźwięk naszego stylu życia był bardziej dosadny, możemy, a wręcz powinniśmy go podkreślić samochodem, którym się poruszamy. Na potrzeby młodych, dynamicznych i aktywnych wychodzi Ford proponując im Fiestę Active. To jedna z odmian VII generacji tego auta, pretendująca do miana miejskiego crossovera. Wiosną byliśmy na prezentacji Fiesty Active we Francji, teraz możemy się podzielić bardziej szczegółowymi wrażeniami z jazdy egzemplarzem napędzanym znanym i lubianym litrowym, 3-cylindrowym Ecoboostem o mocy 125 KM.
Nadwozie/wnętrze

Fot. Jakub Mielniczak
SUV-owaty charakter auta jest widoczny na pierwszy rzut oka. Plastikowe nakładki na nadkola i progi, inaczej narysowane dolne części zderzaków ze srebrnymi osłonami podwozia, czy w końcu relingi dachowe - to wszystko ma podkreślać „dzielność” Fiesty Active. Dzielność tą można postrzegać natomiast jedynie w kategoriach miejskich, a i to z pewnym zastrzeżeniem. Bo co z tego, że prześwit auta wynosi teraz 18 mm więcej, skoro opony mają stosunkowo niski profil (w testowym aucie 205/45/17)i trzeba na nie uważać tak podczas wjeżdżania na krawężniki, jak i w czasie poruszania się drogami nieutwardzonymi. W stosunku do „zwykłej” Fiesty, producent zwiększył też rozstaw samych kół - o 10 mm. Redakcyjny egzemplarz miał charakterystyczny kolor „Luxe Yellow” (1600 zł dopłaty), dzięki któremu auto zdecydowanie wyróżniało się na ulicy. Kontynuacja kolorystyki zewnętrznej ma miejsce we wnętrzu auta. Żółte akcenty w kokpicie oraz takież same przeszycia tapicerki zdecydowanie ożywiają wygląd kabiny pasażerskiej. Ford chwali się, że tapicerka, którą obszyto fotele jest wzmocniona i nie boi się zadań specjalnych. Zarówno trwałość materiału jak i odporność kolorów były testowane w laboratorium Forda w Dunton w Wielkiej Brytanii. Ciekawostką jest fakt badania wpływu oddziaływania kremów do opalania na skórzane pokrycie kierownicy - być może materiał zdał egzamin wzorowo, co nie zmienia faktu, że jest dość twardy i nieprzyjemny w dotyku. Trzeba przyznać jednak, że całościowo kabina pasażerska robi dobre wrażenie - mimo, że większość tworzyw jest twarda w dotyku to są dobrze spasowane, a w czasie jazdy nic nie trzeszczy. Zestaw wskaźników udowadnia, że nie ma lepszego rozwiązania niż klasyczne, analogowe zegary uzupełnione ekranem komputera pokładowego. Intuicyjny jest też system inforozrywki - nawigacja działa dobrze, interfejs szybko reaguje na komendy wydawane za pomocą dotykowego wyświetlacza. Co ważne, obsługuje Aplle Car Play i Android Auto. Testowe auto było wyposażone w nieźle grający system audio B&O Play (600 zł). Gdy zapada zmrok, wnętrze małego Forda zyskuje ciekawy klimat dzięki oświetleniu ambientowemu - oprócz oświetlenia kieszeni w drzwiach i przestrzeni na nogi, należy do niego też diodowe podświetlenie uchwytów na napoje na tunelu środkowym - rzecz niespotykana nawet w droższych autach. Pochwalić nie możemy przestronności wnętrza - chociaż miejsca jest nieco więcej niż w poprzedniej generacji, to zwłaszcza z tyłu rewelacji nie ma. Jeżeli na przednich fotelach siedzą osoby o wzroście 180 cm, zaczyna brakować miejsca na kolana dla pasażerów tylnej kanapy. U konkurentów (np. Seat Ibiza) jest w tym względzie znacznie lepiej. Niezbyt wielki, 292-litrowy bagażnik jest wyposażony w uchwyty na torby z zakupami, a za dopłatą 230 zł, w podwójną podłogę.
Napęd/prowadzenie

Fot. Jakub Mielniczak
1-litrowy Ecoboost to konstrukcja znana i wielokrotnie nagradzana. Z napędzaniem ważącej 1241 kg Fiesty radzi sobie zupełnie dobrze. 170 Nm maksymalnego momentu obrotowego jest dostępnych w przedziale 1400-4500 obr/min, a moc maksymalna 125 KM przy 6000 obr/min. To pozwala na osiągnięcie pierwszej „setki” w 10,4 s i rozpędzenie maksymalnie do 191 km/h. Subiektywne odczucia są pozytywne - motor chętnie wkręca się na obroty, tchu brakuje mu dopiero powyżej ok 130 km/h. Niewątpliwą zaletą Fiesty Active jest wyciszenie - dźwięk tego trzycylindrowca nie jest denerwujący nawet podczas gwałtownego przyspieszania. Dobra izolacja przedziału pasażerskiego poprawia też komfort podróży podczas jazdy z prędkościami autostradowymi - do prowadzenia rozmowy nie jest konieczne podnoszenie głosu. Ford obiecuje, że w mieście auto spali 5,9 l/100 km. W czasie jazdy w warszawskich korkach, na wyświetlaczu nie pokazała się wartość niższa niż 8,5 l/100 km. Lepiej jest za miastem, gdzie zejście poniżej 6 l\100 km jest możliwe, zaś spalanie przy prędkości autostradowej to ok. 7 l/100 km.
Pochwały kierujemy także w stronę podwozia - prowadzenie w zakrętach jest pewne, zawieszenie nie jest bardzo twarde i dobrze tłumi nierówności. Układ kierowniczy z jednej strony pracuje dość lekko ułatwiając miejskie manewry, z drugiej zaś daje wystarczające pojęcie o tym, co dzieje się w danej chwili z przednimi kołami.
Zobacz także: Testujemy Mazdę 6 z silnikiem benzynowym SKyActiv-G 2.0 165 KM
Ceny

Fot. Jakub Mielniczak
W cenniku widnieją dwie wersje Active - 1 i 2. Pierwsza z nich, wyposażona w podstawowego, 85-konnego Ecoboosta, kosztuje wyjściowo 62 050 zł (bez rabatów). Active 1 ma w standardzie m.in.: manualną klimatyzację, system multimedialny Ford Sync 2.5 oraz asystenta utrzymania na pasie ruchu. Dopłata do Active 2 wynosi 3000 zł, niezależnie od wybranej wersji silnikowej, nasz Ford zostanie wtedy doposażony m.in.: w system audio B&O, 17-calowe obręcze kół, system rozpoznawania znaków drogowych i automatycznie sterowane wycieraczki z czujnikiem deszczu. Auto takie, jak opisywane (125 KM, pakiet Active 2) kosztuje co najmniej 73 100 zł przed doposażeniem. Z racji dużych możliwości personalizacji Fiesty, bez trudu można przekroczyć 80 000 zł. W cenniku jest jeszcze 140-konny Ecoboost, wyceniony o 2 tys. zł więcej. Warto wspomnieć, że w tej chwili Ford oferuje spore rabaty związane ze zmianą rocznika, więc to dobry moment na negocjacje i zakup samochodu w lepszej cenie.
Podsumowanie

Fot. Jakub Mielniczak
Fiesta Active to kompletny i dopracowany samochód, któremu obiektywnie poza niewielką przestrzenią we wnętrzu trudno cokolwiek zarzucić.
Z drugiej strony, jeżdżąc Fiestą Active, zastanawiałem się kto mógłby być zadowolony z tego auta. I szczerze - nie mam pojęcia. W stosunku do dobrze wyposażonego wariantu Titanium, samochód jest droższy o ok. 8 tys. zł (w odpowiadających sobie wersjach silnikowych). Problem polega na tym, że oprócz SUV-owatej stylistyki, trudno w Fieście Active znaleźć inne cechy, dzięki którym samochód jest bardziej użyteczny, bądź dzielny w terenie. Mam wrażenie, że ta odmiana sporo udaje, dlatego jeśli miałbym kupić Fiestę dla siebie, wybrałbym wariant Titanium, a różnicę w cenie przeznaczył na wyposażenie dodatkowe.
PLUSY:
- kulturalnie pracujący silnik o niezłej dynamice;
- ergonomia obsługi;
- dopracowany układ jezdny.
MINUSY:
- niewiele miejsca we wnętrzu (zwłaszcza na tylnej kanapie);
- brak realnych argumentów do dopłaty do tej wersji względem odmiany Titanium.
Ford Fiesta Active i konkurenci - wybrane dane techniczne:
Ford Fiesta Active 2 1.0 125 KM | Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi 100 KM | Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 110 KM | |
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 998 cm3, R3, benzynowy turbo | 998 cm3, R3, benzynowy turbo | 1199 cm3, R3, benzynowy |
Moc | 125 KM przy 6000 obr./min | 100 KM przy 4500 obr/min | 110 KM przy 5750 obr/min |
Moment obrotowy | 170 Nm przy 1400-4500 obr./min | 172 Nm przy 1200-4000 obr/min | 205 Nm przy 1500 obr/min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa manualna, napęd przedni | 5-biegowa manualna, napęd przedni | 6-biegowa manualna, napęd przedni |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1513\1476 | 1511\1513 | 1513\1491 |
Rozstaw osi (mm) | 1493 | 2570 | 2604 |
Pojemność bagażnika (l) | 292 | 326 | 410 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 42 | 50 | 42 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4068/1756/1498 | 4065/1760/1529 | 4154/1756/1597 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Hatchback / 5 | Hatchback / 5 | Hatchback / 5 |
Prędkość maksymalna | 191 km/h | 176 km/h | 188 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,4 | 10,9 | 10 |
Średnie zużycie paliwa | 5,0 l/100 km (producent) | 5,1 l/100 km (producent) | 4,8 l/100 km (producent) |
Emisja CO2 (g/km) | 114 | Bd | 109 |
Masa własna (kg) | 1241 | 1085 | 1159 |
Cena | od 73 100 zł | od 64 200 zł | od 61 150 zł |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?