
Fiat Stilo występuje w 3 wersjach nadwoziowych: 3- lub 5-drzwiowy hatchback oraz kombi.
Wybraliśmy wersję hatchback, taka bowiem ukazała się pierwsza we wrześniu 2001 r. na frankfurckim salonie samochodowym. W ciągu dwóch lat sprzedano 300 000 sztuk pojazdów tej wersji nadwoziowej.
W momencie prezentacji Stilo producent był z niego dumny, nazywał go wybiegającym w przyszłość i reklamował hasłem: "wyprzedza myślą". Chciał, aby Stilo odegrało główną rolę w najważniejszym europejskim segmencie C - pojazdów średnich. Zamiar ten uzasadniał nowoczesną konstrukcją pojazdu, unowocześnioną technologią wytwarzania i sukcesami poprzednika - Bravo/Brava. Jednak zbyt wysokie ceny odstraszyły klientów. Kiedy Fiat zrozumiał swój błąd, było już późno i czołowa pozycja wymknęła się.

Stylowe nadwozie
Bryłę zewnętrzną nadwozia opracowało Centrum Stylistyczne Fiata i trzeba podkreślić, że zrobiło to w sposób oryginalny. Tak więc nazwa modelu nie jest abstrakcyjna, odwołuje się bowiem do pojęcia stylu. Może ten styl nie wszystkim się podobać, to rzecz gustu, ale wyróżnia się spośród opracowań konkurencyjnych pojazdów. Warto dodać, że od lutego 2004 r. kierowane do Polski samochody mają nieznaczny retusz stylistyczny dotyczący drzwi w ścianie tylnej oraz inny kształt tylnych lamp zespolonych.

W projekcie nadwozia "pomogła" modułowo zaprojektowana płyta podłogowa dla modelu Bravo/Brava. Płytę tę można było zmodernizować, wydłużyć o 42 mm, zmienić jej tylną i środkową część. Zmieniając wielkość niektórych elementów płyty można zwiększać lub zmniejszać szerokość i długość pojazdu. Dlatego już w premierowym wydaniu Fiat Stilo wystąpił w dwóch odmianach nadwoziowych: 3- i 5-drzwiowej, pierwsza jest krótsza, szersza i niższa od drugiej.

Silnik
Wybór silników do Stilo jest wprost niespotykany w innych modelach pojazdów. Jest ich aż siedem, gdyż do trzech benzynowych (1,6 l/103 KM, 1,8 l/133 KM, 2,4 l/170 KM) i dwóch wysokoprężnych (1,9 JTD/80 KM, 1,9 JTD/115 KM) od 2004 r. przybyły dwa nowe: benzynowy 1,4 l/95 KM i wysokoprężny 1,9 Multijet o mocy 140 KM. Wycofano natomiast silnik benzynowy 1,2 l/80 KM, który nie dawał pojazdowi zadawalającej dynamiki. Znacznie lepiej zachowuje się nowa, "najmniejsza" jednostka napędowa Stilo, czyli benzynowa 1,4 l o mocy 95 KM, gdyż ma o 14 Nm większy moment obrotowy uzyskiwany przy niższych obrotach niż to było w silniku 1,2 l.

Wrażenia z jazdy
Kierowca, niezależnie od wzrostu, zajmując miejsce w samochodzie, może obrać wygodną pozycję. Pomaga mu w tym regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy oraz regulacja wysokości fotela. "Najmniejszy" silnik dobrze radzi sobie z pojazdem, nawet obciążonym czterema osobami, a wykorzystując jego dynamikę jesteśmy spokojni o utrzymanie kierunku ruchu. Zawieszenie kół ma wspólne cechy konstrukcyjne nie tylko z Bravo/Brava, ale i z Punto II - dobrze stabilizuje pojazd i jednocześnie przyczynia się do komfortu jazdy. Wygodnie jadą 2 osoby siedzące z tyłu, mają dużo miejsca i bardzo dobrze dobraną twardość siedzeń. Im dłużej się jedzie Stilo, tym bardziej można polubić ten samochód.

Podsumowanie
Stilo należy do wygodnych średniaków i pod tym względem można go ulokować na czołowym miejscu. Już w wersji podstawowej jest dobrze wyposażony. Pojazd wyróżnia się dobrą statecznością w ruchu. Umiarkowane są koszty eksploatacji i zbyt wysoka cena zakupu.
Wybrane dane techniczne - Fiat Stilo 1.4 Actual 5-drzwiowy
Rodzaj silnika benzynowy
Liczba cylindrów/zaworów 4/16
Pojemność skokowa (cm3
) 1368
Moc maksymalna (KM-obr/min) 95-5800
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) 128-4500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,4
Przyspieszenie 0-1000 m (s) 34,0
Prędkość maksymalna (km/h) 178
Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/średnio (dm3
/100 km) 8,5/5,7/6,7
Pojemność zbiornika paliwa (dm3
) 58
Długość/szerokość/wysokość pojazdu (mm) 4253/1756/1525
Rozstaw osi (mm) 2600
Pojemność bagażnika (dm3
) 370÷1120
Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna (lata) 2/8
Cena wersji 1.4 16V Actual 5-drzw. (zł) 52 100
Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek od 1 do 5)
Przestronność wnętrza ********
Wnętrze jest bardziej obszerne niż w Toyocie Corolli i Oplu Astrze II, ale mniej przestronne niż w Hondzie Civic
Silnik ****
Nowy silnik 1,4 l rodziny Fire jest nowoczesny konstrukcyjnie
Poziom hałasu ****
Nadwozie dobrze izolowane akustycznie - hałas wewnętrzny niewielki, zewnętrzny większy
Hamulce ****
Tarczowe przy 4 kołach, seryjnie ABS i EBD. Dobra skuteczność działania
Dynamika ***
Ze względu na wybór "najmniejszego" silnika, dynamika umiarkowana, możliwość utrzymania stałej, dużej prędkości jazdy
Zużycie paliwa ***
W porównaniu np. z Hondą Civic 1,4 l Stilo ma większe zużycie paliwa
Nowoczesność konstrukcji ****
Ocenę podwyższają bezpieczne rozwiązania, dobrane zawieszenie i siedzenia
Wyposażenie ****
W wersji podstawowej dobre, z możliwością bogatych opcji
Przykłady wyposażenia seryjnego wersji podstawowej Actual:
- ABS+EBD (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania)
- Uchwyty Isofix do mocowania fotelika dziecięcego
- Szyby przednie elektrycznie sterowane z czujnikami przycięcia
- Centralny zamek
- Immobilizer ze zmiennym kodem (Fiat Code)
- Wspomaganie elektryczne układu kierowniczego
- Kierownica regulowana w 2 płaszczyznach
- Komputer pokładowy
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Kanapa tylna dzielona i składana
- Lusterka boczne elektrycznie regulowane i składane
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?