Dział: Świece, Sondy - Świece NGK do silników LPG Fiata

Redakcja
Firma NGK Spark Plug Europe została wyłącznym dostawcą świec zapłonowych do nowego silnika Fiata z fabryczną instalacją LPG, zasilanego benzyną i gazem. Ze względu na normy EURO 5 NGK wybrała świecę ZKR7AI-8, wykonaną z metali szlachetnych, spełniającą wysokie wymogi procesu spalania gazu.

Dział: Świece, Sondy
Patronat działu: NGK



Patronat działu: NGK
Patronat działu: NGK

NGK jest jedynym dostawcą świec do nowych silników EasyPower Fiata z fabryczną instalację LPG i które mogą być napędzane zarówno gazem, jak i benzyną. Silnik 8V dostępny jest w wersji 1,2 oraz 1,4 l o mocy odpowiednio 70 i 77 KM, natomiast wersja 16V ma 90 KM. Te silniki będą zainstalowane w modelach: Panda, Cinquecento, Idea, Grande Punto i Bravo. Desygnowany Ecochic, w wersji 1,4 8V będzie również zasilał Lancię Musa i Ypsilon.

Do tych silników firma NGK będzie dostarczała świecę zapłonową ZKR7AI-8. Świeca ta odpowiada wymaganiom procesu spalania gazu, wynikającym z wysokich temperatur, jakie wówczas powstają, zwiększając ryzyko korozji. Ponadto do zapłonu mieszanki gazowo-powietrznej potrzebne jest wyższe napięcie zapłonowe, które z kolei grozi zanikiem zapłonu.
Aby przeciwdziałać tym zagrożeniom, elektroda środkowa świecy ZKR7AI-8 ma spawany laserowo irydowy wierzchołek o średnicy jedynie 0,6 mm. Umożliwia on lepszy kontakt iskry z mieszanką powietrzno-paliwową lub powietrzno-gazową, co poprawia niezawodność zapłonu i wydajność silnika. Poza tym tak cienka elektroda środkowa zmniejsza napięcie konieczne do uzyskania zapłonu.

Z kolei niewielka odległość między elektrodami wynosząca jedynie 0,8 mm

Fot: NGK
Fot: NGK

również ułatwia zapłon, jednocześnie redukując wymaganą moc silnika.
Pomimo bardzo cienkiej elektrody środkowej, irydowa świeca zapłonowa jest w stanie przetrwać nawet najtrudniejsze warunki pracy. Dzięki wyjątkowej trwałości irydu, ryzyko korozji oraz zerwania zapłonu jest ograniczone do minimum, a odstęp pomiędzy elektrodami pozostaje praktycznie niezmieniony przez cały okres użytkowania świecy.

NTK czujniki stuków
Czujniki stuków stosuje się do rozpoznania spalania stukowego. Za pomocą czujników stuków można osiągnąć szczególnie efektywne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej przez cofnięcie kąta zapłonu i ponowne zbliżenie do granicy stuków. Uzyskuje się przez to optymalizację mocy silnika oraz redukcję zużycia paliwa i emisji spalin. Poza tym czujniki stuków chronią części silnika uczestniczące w procesie spalania.

Funkcja
Czujnik stuków oparty jest na elemencie piezoelektrycznym, który ściskany jest przez ciężar w zależności od dźwięków punktu przyśrubowania silnika. Element piezoelektryczny wytwarza przy tym ładunek elektryczny w zależności od ściśnięcia lub przyspieszenia, który przetwarzany jest na napięcie elektryczne. Im bardziej płaska jest charakterystyka wyjściowa w funkcji częstotliwości, tym lepiej można rozpoznać amplitudy wywoływane przez spalanie stukowe.

Konserwacja świec
Na starych, wykręconych z silnika świecach po objawach zużycia widać wyraźnie, jak pracuje silnik - dobrze, czy źle. Świeca zapłonowa, która została wykręcona z dobrze pracującego silnika, wygląda "wysuszona" - obszary wokół elektrod wyglądają sucho, szaro i wykazują odcienie od białego poprzez żółty do brązowego. Elektrody, także widoczny występ izolatora, nie wykazują z reguły żadnych oznak uszkodzeń.

Montaż i demontaż świec żarowych
Podczas montażu należy przestrzegać następujących czynności:
1. Świecę żarową można wymontować, gdy silnik jest ciepły.
2. Ostrożnie poluzować świecę żarową.
3. W razie potrzeby usunąć sprężonym powietrzem zaskorupienia i zabrudzenia.
4. Wykręcić starą świecę żarową.
5. Usunąć pozostałości w obszarze świecy żarowej - w razie potrzeby przy pomocy rozwiertaka.
6. Ręcznie wkręcić świecę żarową do oporu.
7. Ustawić na kluczu dynamometrycznym właściwy moment dokręcenia.
8. Włożyć orzech klucza bezpośrednio na nakrętkę świecy żarowej i dokręcić mocno.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty