Dział: Klocki, okładziny, szczęki hamulcowe
Patronat: Fomar
Większość problemów z układami bębnowymi spowodowana jest ich nieprawidłowym przygotowaniem do wymiany okładzin hamulcowych oraz nieprawidłowo przeprowadzonym montażem okładzin na szczękach hamulcowych. W celu zminimalizowania ryzyka pojawienia się problemów należy unikać opisanych poniżej błędów.
Nieprawidłowo dobrana grubość okładziny
Należy pamiętać o dobieraniu okładzin o odpowiedniej grubości, w zależności od stopnia zużycia bębna. Niedopasowanie tych parametrów skutkuje nierównomiernym zużywaniem się okładzin (Fot.1) oraz obniżoną skutecznością hamowania (okładzina nie przylega całą swoją powierzchnią do powierzchni bębna).
Brak odpowiedniego przygotowania bębna do pracy z nową okładziną
Zanim bęben zacznie pracować w układzie z nową okładziną, musi zostać przetoczony. Przetoczenie powinno prowadzić do dopasowania promienia bębna do promienia zewnętrznego okładziny oraz do uzyskania równej i gładkiej powierzchni roboczej, niezbędnej do prawidłowej pracy pary ciernej. Nieprawidłowe przygotowanie powierzchni może doprowadzić do nierównomiernego oraz szybszego zużywania okładzin, a co najważniejsze do obniżenia skuteczności hamowania.
Uwaga! Po przetaczaniu należy pamiętać o konieczności umycia bębnów środkiem odtłuszczającym. Czynność ta spowoduje usunięcie z powierzchni warstwy grafitu, który wytrąca się podczas przetaczania. Nie usunięcie powstałej warstwy spowoduje zeszklenie powierzchni okładziny (Fot.2), a co za tym idzie osłabienie skuteczności hamowania.
Nieprawidłowy montaż okładziny na szczęce
Montaż okładzin na szczęce powinno poprzedzić oczyszczenie powierzchni przylegania. Wszelakie zabrudzenia spowodują przyspieszenie zużywania okładzin oraz przyczynią się do obniżenia skuteczności hamowania. W najgorszym przypadku zanieczyszczenia pomiędzy szczęką, a okładziną mogą spowodować popękanie okładziny.
Kolejną istotną sprawą jest dobór odpowiednich średnic, długości oraz kształtu łba stosowanych nitów. Produkty marki Fomar dostarczane są w komplecie wraz z odpowiednio dobranym zestawem nitów. Istotną rolę odgrywa również dobór przyrządów nitujących. Nieodpowiednia średnica trzpienia nitującego może spowodować pękanie kołnierza nitu (Fot.3) lub niedostateczne przyleganie zakuwki do szczęki. W obu przypadkach skutkuje to osłabieniem połączenia okładzina - szczęka i może prowadzić do zerwania okładziny podczas hamowania.
Brak okresowej kontroli stopnia zużycia okładzin
Użytkowanie okładzin poniżej progu zużycia (Fot.4) obniża efektywność hamowania oraz prowadzi do uszkodzenia bębnów.
Unikając popełnienia wymienionych powyżej błędów, wpłyniemy korzystnie na żywotność oraz sprawność funkcjonowania całego układu hamulcowego, przyczynimy się tym samym do zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom pojazdów
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?