Gdy klient skarży się na hałas lub drżenie hamulców, następuje wymiana nowo zamontowanych elementów układu hamulcowego. I najczęściej nie przynosi to poprawy, co może być frustrujące dla warsztatu – usunięcie problemu kosztuje więcej pieniędzy i czasu. Przypadki, w których za przyczynę kłopotów niesłusznie uważa się elementy układu hamulcowego zdarzają się coraz częściej. W przypadku pewności, że proces wymiany hamulców został przeprowadzony prawidłowo, zaleca się, aby warsztaty podczas poszukiwania usterki dokładnie sprawdzały wszystkie elementy koła – również felgi aluminiowe.
Jeśli nie można znaleźć wyjaśnienia dla problemu z hamulcami, warsztat powinien przyjrzeć się kołom z obręczami ze stopów lekkich. W niektórych przypadkach może to zaoszczędzić niepotrzebnych kłopotów i nadmiernych kosztów dla wszystkich stron.
- Wielu mechaników samochodowych nie zdaje sobie bowiem sprawy, że świeżo pomalowane lub wypolerowane felgi mogą powodować nieoczekiwane i niepożądane efekty uboczne podczas hamowania– mówi Wojciech Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar.
Malowane felgi zyskują wśród kierowców coraz większą popularność. Powszechne stało się również naprawianie i usuwanie rys z obręczy aluminiowych. Poddając felgi renowacji szczególną uwagę należy zwrócić na wybór odpowiedniego, warsztatu. Nieprawidłowe lakierowanie może doprowadzić do nierównomiernego nałożenia warstw farby i tym samym nierównomiernego rozłożenia ciężaru na obręczy. Przy dużych prędkościach może to skutkować wpadnięciem koła w wibracje. Jest to szczególnie ważne, jeśli powierzchnia osadzenia koła po wewnętrznej stronie felgi jest również lakierowana lub została polakierowana tylko częściowo.
- Widzieliśmy przypadki, kiedy montaż lakierowanych felg aluminiowych spowodował, że wcześniejsze nieistotne drgania tarczy hamulcowej mocno się nasiliły i stały się poważnym problemem. Jak to możliwe? Moment dokręcenia koła działa bezpośrednio na tarczę hamulcową. Nawet jeśli momenty dokręcenia są prawidłowe, nierówne warstwy lakieru na feldze potęgują wszelkie różnice. Tarcza nie obraca się już równo, a w takiej sytuacji hałas i drganie hamulców są nieuchronne. Dlatego podczas wymiany hamulców warto zawsze sprawdzać osie i koła, a wszelkie problemy omawiać z właścicielem auta. Dzięki temu nie tylko klient będzie zadowolony, ale również warsztat zaoszczędzi czas i pieniądze na niepotrzebne naprawy – wyjaśnia ekspert.
Lakierowane aluminiowe felgi i powlekane tarcze hamulcowe nadają pojazdowi atrakcyjny, stylowy wygląd. Jednak ich nieodpowiednia pielęgnacja może doprowadzić do zniszczenia tarcz hamulcowych. Zauważając przedwcześnie skorodowane lub uszkodzone części, większość właścicieli samochodów kwestionuje jakość produktu i składa reklamację
w warsztacie lub u producenta. Tymczasem na stan felgi aluminiowej i znajdujących się za nią elementów układu hamulcowego duży wpływ ma stosowanie środka czyszczącego zawierającego agresywny kwas.
Spray czyszczący z agresywnymi składnikami powoduje szybszą korozję powierzchni tarczy hamulcowej. W najgorszym przypadku może to doprowadzić do korozji okładzin hamulcowych i oderwania się materiału ciernego od płytki nośnej. Ponadto kwas powoduje niszczenie części gumowych (oringi, uszczelnienia, przewody hamulcowe) i pozostałych elementów metalowych, takich jak zacisk hamulca i śruby kół.
Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?