Przewody zapłonowe są powoli zastępowane bardziej zaawansowanymi technologicznie rozwiązaniami - modułami i cewkami zapłonowymi, osadzanymi bezpośrednio na świecach zapłonowych. Cewki i moduły elektroniczne, podobnie jak przewody zapłonowe, nie są wieczne i czasem zachodzi konieczność ich wymiany. Nie mniej jednak ilość aut wyposażonych w przewody zapłonowe jest na tyle duża, że rynek przewodów zapłonowych szybko się nie skończy.
Co do przyszłości to okazuje się, że koncerny motoryzacyjne powracają do sprawdzonej przez lata koncepcji opartej właśnie na przewodach zapłonowych. Już teraz małolitrażowe silniki niektórych producentów wyposażane są w nowoczesne konstrukcje przewodów zapłonowych ponieważ jest to rozwiązanie dużo tańsze niż stosowanie modułów i cewek.
Czynniki jakości
Podstawa to izolacja przewodu, czyli z najlepszego dostępnego izolatora, tj. silikonu. Ma to oczywiście wpływ na cenę końcową produktu, gdyż silikon jest surowcem znacznie droższym w zakupie niż guma, EPDM czy inne elastomery. Sami wymagamy też od naszych dostawców, by udział komponentu silikonowego w przewodzie zawierał się na poziomie ok. 60% (+/-2%).
Wiemy, że u niektórych wytwórców udział ten waha się od 5 do 10%. Pomimo tego też określają oni swoje przewody mianem silikonowych. Pozostałe czynniki wpływające na jakość to np. sposób połączenia metalowych końcówek przewodu z kablem. My realizujemy to przez zdjęcie izolacji i zacisk bezpośrednio na żyle prądowej metodą full contact.
Technologicznie metoda ta jest znacznie droższa niż choćby stosowanie specjalnych spinek, ale z pewnością wpływa na trwałość połączenia. Stosujemy przy tym końcówki o szczegółowo dobranym kształcie i budowie tak żeby zapewniły zawsze sprężyste połączenie między przewodem zapłonowym a kopułka lub świecą.
Rynkowe hity
W Janmorze zbudowano dwie linie przewodów - wyższą linię PROLINE oraz tańszą ECOLINE. Linie te różnią się rodzajem zastosowanych surowców, co bezpośrednio przekłada się na ich trwałość ale też i cenę. Wyróżnikiem jest tu rodzaj zastosowanej izolacji przewodu - silikon w wersji PROLINE i guma EPDM w ECOLINE.
Wiele osób decyduje się na przewody ECOLINE głównie ze względów ekonomicznych. Dużym powodzeniem cieszą się przewody PROLINE w izolacjach i osłonach silikonowych wyposażone w nowoczesny rdzeń ferromagnetyczny, znane pod międzynarodową nazwą WIRE WOUND.
Zarówno pod względem jakości wykonania jak i rodzaju zastosowanych surowców bardzo często przewyższają one ofertę producentów zachodnich, jednocześnie będąc od nich tańsze. Do aut wyposażonych w instalację LPG/CNG fachowcy zalecają przewody silikonowe.
Nie do przebicia
Przewody zapłonowe odpowiedzialne są za transport energii wytworzonej przez cewkę zapłonową do świec. Ich konstrukcja zapewniać powinna wysoką przewodność, odporność na przebicia, wahania temperatury i substancje chemiczne oraz trwałość połączeń. Produkując przewody zapłonowe często korzystamy z badań i opinii autorytetów. A oni mówią wprost - najważniejszymi warunkami, jakie musi spełnić przewód zapłonowy są jak najlepsze właściwości izolacyjne.
Wysoką odporność na przebicia, wahania temperatury -50 °C - +250 °C, substancje chemiczne i czynniki atmosferyczne uzyskujemy stosując zarówno zewnętrzne jak i wewnętrzne izolacje silikonowe przewodu. Elementy metalowe wykonujemy zawsze z nierdzewnych, wysokogatunkowych i kwasoodpornych stali a ich osłony mają kształt identyczny jak w wiązkach oryginalnych, co zapewnia z kolei szczelność połączeń.
Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?