
Fot. Wojciech Frelichowski
Przede wszystkim od początku XXI wieku samochody rosną. W zasadzie każda następna generacja danego modelu jest większa od poprzednika. Dotyczy to nie tylko samochodów klasy wyższej i średniej, ale również kompaktów. Np. popularny Volkswagen Golf VI (2008 – 2016) ma długość 4155 mm (hatchback) i rozstaw osi 2578 mm. Jego następca – Golf VII (produkowany do 2020 r.) ma nadwozie o długości 4255 mm i rozstaw osi wynoszący 2637 mm.
Urósł także jeden w głównych konkurentów Golfa – Ford Focus. Nadwozie modelu MK3 produkowanego w latach 2010 – 2018 ma długość 4358 mm (hatchback) przy rozstawie osi wynoszącym 2648 mm. Z kolei model MK4 (produkowany od 2018 r.) ma długość 4376 mm i rozstaw osi 2700 mm.

Fot. Citroen
Rosną także samochody z segmentu B, czyli auta miejskie. Np. nadwozie Citroena C3 II (2009 – 2016) ma długość 3861 mm i rozstaw osi wynoszący 2451 mm. Jego następca produkowany od 2016 r. ma już nadwozie o długości 3996 mm przy rozstawie osi 2540 mm.