Dacia Duster vs Ford EcoSport. Krótki przegląd oferty
Pozornie oba te auta okupują zupełnie inne półki cenowe i są skierowane do różnych grup odbiorców, ale wystarczy nieco dokładniej przestudiować cennik, aby zobaczyć, że jest kilka „stycznych”. Jeśli zdecydujemy się na odmianę Dacii Duster z popularnym 130-konnym silnikiem 1.3 TCe, cenowo zbliżymy się do Forda EcoSport z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM. Wersje wyposażenia również niech nie zmylą, bowiem w podstawie Forda EcoSport mamy już naprawdę świetne wyposażenie. Mówimy w końcu o wersji Titanium.
Poza tym Dacia Duster nie musi być tania i skromna. Oczywiście, podstawowa odmiana Access z silnikiem 1.0 TCe o mocy 91 KM z 5-biegową przekładnią manualną kosztuje 48 900 złotych, a to jest poziom praktycznie bezkonkurencyjny w tym segmencie. Ale jeśli ktoś chce więcej mocy, napęd na cztery koła i naprawdę przyzwoite wyposażenie, może wybrać odmianę Prestige z silnikiem 1.3 TCe o mocy 150 KM z napędem 4x4 i manualną 6-biegową przekładnią. Cena takiego modelu to 82 800 złotych. Droższa jest tylko wersja z silnikiem 1.5 Blue dCi o mocy 115 KM – 83 200 złotych.
Najtańszy Ford EcoSport kosztuje 71 900 złotych (katalogowo 88 000 złotych) i właśnie taką odmianę wybraliśmy do porównania. Droższa jest tylko wersja ST-Line oraz Active - obie w tej samej cenie 76 700 złotych (92 800 katalogowo). Warto wspomnieć, że jeszcze do niedawna w ofercie była wersja z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 95 KM w podstawowej odmianie Connected, ale zniknęła z cennika. Na obecnie oferowane modele jest także spory rabat w cenniku promocyjnym.
Dacia Duster vs Ford EcoSport. Stylistyka nadwozia i wnętrze

Fot. Dacia
Obecnie oferowana Dacia Duster jest ładna – po prostu. To ciekawie zaprojektowany samochód z kilkoma interesującymi zabiegami stylistycznymi. Jeśli ktoś zdecyduje się na nieco wyższą wersję wyposażenia z ładnym lakierem i felgami, otrzyma auto naprawdę miłe dla oka. Nie dostaniemy tu ładnych świateł LED o ciekawej sygnaturze, wykwintnych przetłoczeń czy imponujących kształtów, ale jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że jest to jeden z najtańszych przedstawicieli crossoverów segmentu B/C, trudno oczekiwać eleganckich linii. Dacia Duster przekonuje jednak odrobinę surowym, ale nadającym autu terenowej agresywności stylem. Z przodu zastosowano solidną nakładkę przypominającą nieco terenowe orurowanie, podobny zabieg mamy z tyłu. Do tego sporo nakładek na progi i zderzaki w kolorze czarnego tworzywa sztucznego, które nie tylko ma walory praktyczne, ale i wizualnie podnosi prześwit. Ciekawie wygląda także nakładka przy przednim nadkolu oraz kwadratowe światła z tyłu z „X-em”, które przypominają nieco te, które znajdziemy w Jeepie Renegade.

Fot. Ford
Ford EcoSport dla odmiany jest dużo łagodniejszy i można go uznać za bardziej elegancki. Jeśli jednak ktoś zainwestuje kilka dodatkowych tysięcy złotych i wybierze wyposażenie Active, również dostanie wiele nakładek i terenowy, zadziorny wygląd. Odmiana ST-Line dla odmiany ma sportowy sznyt i zdecydowanie mniej nakładek. W wersji „zwykłej” wszystko jest stonowane, choć na progach i zderzakach mamy solidne wstawki z czarnego tworzywa. Nie ma tutaj nakładek na nadkola, które są dość popularne w tym segmencie. Auto wydaje się dość wąskie i wysokie, dzięki czemu miejsca na głowę nie powinno zabraknąć.
O ile na zewnątrz Dacia Duster w odpowiedniej konfiguracji może się podobać, tak we wnętrzu kończy się ciekawa stylistyka i zaczyna nuda i funkcjonalność. Deska rozdzielcza jest dość płaska, poprowadzona poziomo bez większych stylistycznych zawirowań. W centralnej części może znajdować się niewielki ekran systemu info-rozrywki, konsola środkowa jest poprowadzona nisko. Odrobiny pozytywnego zamieszania wprowadzają okrągłe nawiewy. Auto ma być rozsądne cenowo, a nie zachwycające i jeśli ktoś podchodzi od Dustera raczej zadaniowo i bez większych wymagań, na pewno nie będzie rozczarowany. Pojemność bagażnika to 445 litrów (1478 litrów po złożeniu oparć).
Nieco więcej dzieje się w Fordzie EcoSport. Ekran jest większy i umieszczony nieco wyżej. Niżej umieszczono nawiewy oraz panel sterowania klimatyzacją i nawiewami. Tunel środkowy jest poprowadzony nieco wyżej i posiada podłokietnik. Niby drobiazg, ale przy dłuższych podróżach to jest nieoceniony dodatek. Całość prezentuje się o wiele ciekawiej niż w Dusterze. Ale czy bardziej praktycznie? Na tym poziomie jest nieco gorzej – pojemność bagażnika to 356 litrów (1328 litrów po złożeniu oparć kanapy).
Dacia Duster vs Ford EcoSport. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Fot. Dacia
Pod maską Dacii Duster pracuje silnik 1.3 TCe o mocy 130 KM i z momentem obrotowym 240 Nm. To naprawdę świetne parametry jak na auto, które waży 1309 kilogramów. Napęd trafia oczywiście na przednie koła za pośrednictwem przekładni manualnej o 6 przełożeniach. Pod względem dynamiki, jest naprawdę wystarczająco. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,6 sekundy a prędkość maksymalna to 193 km/h. Średnie spalanie? Według producenta (i normy WLTP) jest to 6,2 l/100km.

Fot. Ford
Ford EcoSport pod względem osiągów jest nieco skromniejszy. Silnik 1.0 EcoBoost generuje 125 KM oraz 170 Nm. Napęd również trafia na przednie koła poprzez 6-biegową skrzynię manualną, co pozwala na sprint od 0 do 100 km/h w czasie 11 sekund. Nie jest to ogromna różnica, ale zmiany zaczynają się przy wyższych prędkościach. Auto kończy przyspieszać przy 180 km/h. Pod względem spalania jest podobnie i jeśli wierzyć producentowi (i WLTP) średnio jest to 6 l/100km.
Dacia Duster vs Ford EcoSport. Ceny i wyposażenie

Fot. Dacia
Dacia Duster w naszym zestawieniu to model z silnikiem 1.3 TCe o mocy 130 KM i topowym wyposażeniem Prestige w cenie 73 800 złotych. Co dostajemy w tym wariancie? Auto będzie wyposażone w klimatyzację manualną, światła przeciwmgłowe, elektrycznie regulowane szyby z przodu i z tyłu, skórzaną kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów, relingi dachowe, 17-calowe felgi aluminiowe, czujniki martwego pola czy też fotel kierowcy z regulacją wysokości i podparcia lędźwiowego oraz z podłokietnikiem.

Fot. Ford
Ford EcoSport z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM z wyposażeniem Titanium to koszt 71 900 złotych (w promocji, katalogowo 88 000 złotych). Ten poziom wyposażenia może obiecywać wiele i w istocie, niczego nie brakuje. W standardzie dostajemy 17-calowe obręcze aluminiowe, przednie światła przeciwmgielne, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, czujniki parkowania z tyłu, automatyczną klimatyzację, skórzaną kierownicę, tempomat, elektrycznie sterowane szyby etc.
Podsumowanie
Porównanie tych dwóch aut dało dość ciekawe rezultaty. Dacia Duster wydaje się autem dojrzalszym, w którym stylistykę i gadżety poświęcono na rzecz solidności oraz funkcjonalności. Jest tu zdecydowanie więcej miejsca, a i walory terenowe mogą być lepsze ze względu na większy prześwit (190 mm vs 210 mm) mimo braku napędu na wszystkie koła. Ford EcoSport z kolei lepiej spisze się w mieście. Jest nieco mniejszy i lepiej wyposażony, więc zapewni lepszy komfort podczas przebijania się przez miejską dżungle.
Dacia Duster vs Ford EcoSport podstawowe dane techniczne:** **
| Dacia Duster (Prestige) 1.3 TCe 130 KM (MT6) | Ford EcoSport (Titanium) 1.0 EcoBoost 125 KM (MT6) |
Rozstaw kół przód (mm) | 1563 | 1530 |
Rozstaw kół tył (mm) | 1570 | 1522 |
Wysokość (mm) | 1687 | 1653 |
Rozstaw osi (mm) | 2673 | 2519 |
Długość/szerokość (mm) | 4341/1804 | 4096/1765 |
Pojemność bagażnika (l) | 445/1478 | 356/1328 |
Cena (zł, brutto) | 73 800 | 71 900 (w promocji) |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1309 | 1274 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 52 |
Układ napędowy | spalinowy | spalinowy |
Rodzaj paliwa | benzyna bezołowiowa | benzyna bezołowiowa |
Pojemność (cm3) | 1333 | 998 |
Liczba cylindrów | 4 | 3 |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Osiągi | | |
Moc (KM) | 130/4500 obr./min | 125/6000 obr./min |
Moment obrotowy (Nm) | 240/od 1600 obr./min | 170/1400-5000 obr./min |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,6 | 11 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 193 | 180 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 6,2 | 6 |
Emisja CO2 (g/km) | 141 | 136 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Dacia Duster (Prestige) 1.3 TCe 130 KM (MT6) | Ford EcoSport (Titanium) 1.0 EcoBoost 125 KM (MT6) |
Poduszki powietrzne | 6 | 7 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/- | -/S |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena:
| Dacia Duster (Prestige) 1.3 TCe 130 KM (MT6) | Ford EcoSport (Titanium) 1.0 EcoBoost 125 KM (MT6) |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | + | |
Osiągi | + | |
Podwozie | + | + |
Poziom hałasu (odczuwalny) | | + |
Zużycie paliwa | + | + |
Wyposażenie | | + |
Cena | | + |
Wynik końcowy | +++++ (5) | ++++++ (5) |
Zobacz także: Peugeot 308 w odmianie kombi
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?