Czy to koniec manualnych skrzyń biegów. Czołowi producenci chcą wycofać je z oferty

Mariusz Michalak
Fot. Pixabay.com
Fot. Pixabay.com
Nie każdy kierowca przyzwyczajony jest do jazdy autem z automatyczną skrzynią biegów. Producenci coraz częściej rezygnują z ręcznych przekładni i w przyszłości dostępne mogą być wyłącznie automaty.

Kierowcy jak ognia unikali przekładni automatycznych, kojarzyły się one z wysokimi kosztami eksploatacji, a zwłaszcza z wysokim kosztem ewentualnej naprawy. Użytkownik poczciwego “manuala” wymieniał olej co 120 tys. km lub wcale, a przekładnia jeśli była tylko traktowana w przyzwoity sposób, odwdzięczała się niezawodnością praktycznie przez cały okres eksploatacji auta. Te czasy już minęły.

Kto chce zrezygnować z manualnych skrzyń biegów?

W 2020 roku zapowiedziano, że skrzyń manualnych całkowicie ma zrezygnować Mercedes. Uzasadnił to m.in. względami ekonomicznymi. Jak nieoficjalnie informuje niemiecki "Auto Motor & Sport" na podobny krok zamierza zdecydować się Volkswagen. I tak następna generacja Volkswagena Tiguana ma być pozbawiona manualnej skrzyni biegów. Może to oznaczać, że wersje bazowe wielu modeli znikną z oferty, co może przełożyć się na wzrost cen pojazdów.

Dlaczego producenci wycofują się z manualnych skrzyń biegów?

Skrzynie manualne w dobie napędów hybrydowych i elektrycznych to przeżytek. Popyt na pojazdy z manualną skrzynią biegów stale maleje. W bardziej luksusowych autach automaty to jedyna opcja, a trzeba także wziąć pod uwagę, że kierowcy są coraz bardziej leniwi.

Automatyczna skrzynia biegów. Podstawowe zasady użytkowania automatycznej skrzyni biegów

Użytkując automatyczną skrzynię biegów, warto zapamiętać, aby nie wybierać niepotrzebnie trybu N w trakcie jazdy lub podczas chwilowego zatrzymania. Tryb ten potrafi obciążyć skrzynię (na przykład szybciej zużyją się tarczki sprzęgłowe), a dodatkowo po pewnym czasie między pracującymi elementami mogą pojawić się luzy. Korzystanie z biegu jałowego, czyli trybu N, w momencie zjazdu ze wzniesienia bywa ryzykowne, a wręcz niekiedy zabronione, ponieważ możemy doprowadzić do przegrania się skrzyni.

W takiej sytuacji silnik pracuje na wolnych obrotach i nie dostarcza odpowiedniego ciśnienia oleju, który odpowiada za smarowanie i chłodzenie. W nieco starszych samochodach nie zaleca się wyłączania jednostki napędowej kiedy skrzynia pracuje w trybie D, R lub manualnym. Zgaszenie silnika powoduje, że w przekładni spada ciśnienie, czego efektem jest także niedostateczne smarowanie pracujących elementów. W nowszych konstrukcjach, elektronika potrafi samoczynnie przejść w tryb parkingowy, jeśli my zapomnimy tego zrobić. Ponadto nie wolno wybierać biegu wstecznego w czasie jazdy. Najpierw auto trzeba zatrzymać, a dopiero później można wykonać manewr cofania. Nagła zmiana trybu z D na R, kiedy auto się porusza, może zakończyć się poważną awarią i uszkodzeniem opisywanego elementu.

Zobacz także: Peugeot 308 w odmianie kombi

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty