Nadwozie

Xantia zadebiutowała w listopadzie 1992 r. Była następcą krytykowanego modelu BX. Na szczęście nie powielono błędów i powstał bardzo komfortowy samochód rodzinny. Nadwozie projektowane było w znanym włoskim studio Bertone. Choć według mody z tamtych lat trochę kanciaste, ma bardzo dobry współczynnik oporu powietrza Cx – 0,30. We wnętrzu jest wygodnie pięciu osobom. Fotele są sprężyste, z tyłu jest wystarczająco miejsca na nogi. Do wykończenia wnętrza użyto solidnych materiałów, wszystkie w ciemnych kolorach. Kokpit kierowcy jest czytelny i

ergonomiczny. Auta z pierwszych lat nie miały poduszki powietrznej kierowcy. Także do czasu face liftingu w 1998 r., czyli Xantii II, przycisk sygnału dźwiękowego umieszczony był w dźwigni kierunkowskazu. Wcześniej (w 1995 r.) Xantia przeszła drobną kosmetykę – m.in. zmieniono kształt koła kierownicy, znak firmowy przeniesiono na grill. Xantia ma, w liftbacku i kombi, pojemny i kształtny bagażnik z łatwym dostępem. W pierwszej wersji jego pojemność wynosi 480 l, w drugiej 512 l. Dzielone oparcie kanapy pozwala powiększyć powierzchnię załadunku.

Zalety Xantii leżą w rozwiązaniach technicznych. Model został wyposażony w hydropneumatyczne zawieszenie. Poza wysokim komfortem podróżowania, zawieszenie to umożliwia regulację prześwitu bez względu na obciążenie samochodu. Wielkość prześwitu ustawia kierowca suwakiem umieszczonym między przednimi fotelami. W najdroższej wersji – Xantii Active mikroprocesor reguluje już nie tylko wychylenia wzdłużne auta, ale także poprzeczne. Dzięki temu podczas skrętu nadwozie pozostaje zawsze w poziomie.
Hydropneumatyka zaprzęgnięta została także do układu hamulcowego. Pedał hamulca jest niezwykle sprężysty i wymaga minimalnej siły nacisku.

Dodatkowym efektem systemu jest dużo mniejsze nurkowanie auta podczas zatrzymania.
Silniki
Różnorodność silników w Xantii jest duża i zależy od rocznika produkcji. Najczęściej te same pojemności mają różne moce z racji stałych modernizacji. W silnikach benzynowych bazowym był 1,6 l o mocy 88 KM. Następny to 1,8 l, który w zależności od rocznika ma kolejno: 90, 101 i 110 KM mocy. Jednostka dwulitrowa produkowana była z mocami 121, 132, 147 i 150 KM. Najsilniejszym silnikiem benzynowym jest 3.0 V6 o mocy 190 KM. Jednostki benzynowe uchodzą za paliwożerne. Dlatego też większość użytkowników kilkuletnich Xantii ma zamontowane instalacje gazowe.
Diesle, które też przechodziły ewolucję od wolnossących do turbodiesli w technice commom rail, miały pojemności 1,9 l i moce od 69 do 92 KM (6 wersji), jedna jednostka 2.1 TD/109 KM i dwie 2.0 HDi odpowiednio 90 i 109 KM.
Eksploatacja
W latach swojej świetności Xantia była drogim samochodem, nie tylko dla kieszeni Polaka, ale także we Francji czy Niemczech. Również na tamte rynki szykowano uboższe wersje aut, które teraz docierają do nas.
Co najczęściej się psuje? Narzekań jest nadspodziewanie mało. Jeżeli już, to na wycieki oleju z silnika, awarie układu zapłonowego, zapiekanie się klocków hamulcowych w tylnych zaciskach, wycieki płynu zawieszenia, nietrwałe łożyska, pojawianie się ognisk korozji w najstarszych rocznikach.
Pomimo obiegowych opinii o delikatnych autach francuskich, Xantia uchodzi za model wytrzymały i mało awaryjny. Bardzo istotną dla jego sprawności jest historia eksploatacji każdego z samochodów. Zaawansowana technika, jaka znajduje się w tym aucie, nie toleruje partackich warsztatów i mechaników.
Wiele dolegliwości tego modelu w Polsce wynikało z mało fachowej obsługi serwisowej. Sporo oferowanych na rynku aut ma przebiegi przekraczające 150 tysięcy kilometrów i najczęściej pochodzą z prywatnego importu. Przed kupnem warto je poddać gruntownemu przeglądowi w fachowym warsztacie. Jeżeli jednak właściciel dbał o samochód, to kolejny użytkownik może mieć dużą przyjemność w podróżowaniu Xantią.
Wady:
- mało ekonomiczne silniki benzynowe,
- wymaga fachowego serwisu,
- ciemne wykończenie wnętrza.
Zalety:
- duży komfort podróżowania,
- niski poziom hałasu,
- bogata paleta silników.
Ważniejsze daty z historii modelu
1992 – listopad: prezentacja Xantii w wersji liftback,
1994 – debiut modelu z automatyczną skrzynią biegów,
1995 – jesień: Xantia z nadwoziem kombi oraz wersja Activa,
1998 – face lifting modelu – Xantia II, silnik 2.0 HDi,
2001 – zakończenie produkcji.
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
| 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 |
1.6 | 5,3- 10,7 | 7,0- 10,8 | 6,9- 9,9 | 9,0- 12,4 | 9,9- 13,5 | - | - | - | - |
1.8 | 5,9- 7,9 | 5,9- 9,6 | 8,5- 12,8 | 7,9- 13,8 | 9,9- 16,7 | 10,9- 19,0 | 15,8-1 7,9 | 18,0- 21,3 | - |
2.0 | 7,2- 12,5 | 5,4- 12,8 | 7,9- 13,2 | 8,5- 13,7 | 7,8- 14,3 | 15,5- 19,2 | 13,9- 16,9 | 23,9- 34,5 | 38,6 |
1.9 TD | 7,9 | 8,2- 11,4 | 7,9- 13,5 | 9,8- 10,9 | 10,9- 12,3 | 11,6- 16,8 | 24,9- 26,2 | - | - |
2.1 TD | - | - | - | - | 12,9- 23,2 | 15,9- 24,0 | 17,9- 24,0 | - | - |
2.0 HDi | - | - | - | - | - | - | 18,5- 24,0 | 19,9- 32,0 | 19,9- 34,3 |
* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia
Dane techniczne wybranych silników w wersji liftback
Silnik | 1.6 | 1.8 16V | 2.0 16V | 1.9TD | 2.1 TD | 2.0 HDi |
Silnik z lat | 1993-1998 | 1993-1997 | 1995-2001 | 1998-2000 | 1995-1999 | 1998-2001 |
Pojemność skokowa (cm³) | 1580 | 1762 | 1998 | 1905 | 2088 | 1997 |
Moc (KM/obr./min.) | 88/6000 | 101/6000 | 132/5500 | 90/4000 | 109/4300 | 109/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.) | 130/2600 | 153/3000 | 180/4200 | 196/2250 | 235/2000 | 250/1750 |
Prędkość maks. (km/h) | 175 | 179 | 203 | 177 | 190 | 191 |
Przyspieszenie 0-100 km (s) | 15,2 | 14,2 | 11,0 | 14,1 | 12,5 | 12,5 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) | 5,8/10,7 | 6,0/13,1 | 6,1/11,3 | 5,4/9,2 | 4,9/9,8 | 4,5/7,3 |
Opony | 175/70 R14 | 185/65 R15 | 205/60 R15 | |||
Zbiornik paliwa (l) | 65 | |||||
Objętość bagażnika (dm³) | 480/880 | |||||
Rozstaw osi (cm) | 274 | |||||
Rozstaw kół przód/tył (cm) | I – 148/145; II - 150/147 | |||||
Średnica zawracania (m) | I - 11,3; II – 12,0 | |||||
Długość/szerokość/ wysokość (cm) | I - 444,5/175,5/138,0; II – 452,5/175,7/140,0 | |||||
Masa własna (kg) | 1170 | 1205 | 1300 | 1310 | 1385 | 1435 |
Masa całkowita (kg) | 1710 | 1745 | 1915 | 1840 | 1980 | 1910 |
I – Citroën Xantia 1992-1997, II – Citroën Xantia 1998-2001.
Motoshow w Piotrkowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?